וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב מגבשת קואליציה אזורית למקרה של תקיפה באיראן"

10.4.2013 / 15:09

גורם ביטחוני סיפר לוואלה! חדשות כי ביקוריו התכופים של ג'ון קרי באזור נועדו לגבש ציר מול טהרן, הכולל את ישראל וטורקיה. כחלק מהמהלך ירושלים צפויה לבצע מחוות לפלסטינים

צילום: וואלה! חדשות, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בפגישת קרי ופרס השבוע)

ארצות הברית פועלת לגיבוש קואליציה אזורית שתהווה חזית מול איראן, הדוהרת להשגת נשק גרעיני, לאור הדשדוש במגעים הדיפלומטיים מולה – כך טען היום (רביעי) גורם במערכת הביטחון בשיחה עם וואלה! חדשות.

על פי הגורם, המגעים שנועדו ליצור ציר משותף לישראל, טורקיה, ירדן ומדינות המפרץ עומדים במרכז ביקוריו התכופים באזור של שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי. מטרת הציר לשמש כגוש התומך באפשרות של החרפת הסנקציות נגד משטר האייתוללות, או במקרה קיצוני יותר - בתמיכה גם בתקיפה צבאית.

האמריקאים מתכננים שטורקיה תהיה הגורם המרכזי בציר המדובר, אשר יעסוק בשלוש סוגיות אזוריות בוערות – האיראנית, הסורית, והמשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

לצורך גיבוש הציר, כך מסתמן, נראה שישראל תצטרך להתפשר ולהגמיש את עמדותיה בסוגיה הפלסטינית, כפי שפעלה בנוגע להתנצלות בפני אנקרה על אירועי משט המרמרה. לראיה, לדברי הגורם הביטחוני, בירושלים יצטרכו לגלות פתיחות לקידום ולהפשרת פרויקטים כלכליים פלסטיניים ביהודה ושומרון - עליהם הצהיר אתמול השר קרי בביקורו בישראל. המטרה, להגביר את הצמיחה ברשות ולחזקה אל מול רצועת עזה, הנשלטת על ידי חמאס.

שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי וראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. אפריל 2013. רויטרס
החליט לדחות את הביקור בעזה. ארדואן וקרי/רויטרס

עדות לכאורה למהלך שמגבשת וושינגטון בחשאי באמצעות שר החוץ קרי, התקבלה מוקדם יותר היום כאשר ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן החליט לדחות את הביקור שתכנן ברצועת עזה, זאת בשל בקשה מהממשל האמריקאי.

לפי דיווחים בטורקיה, האמריקאים חששו שביקור בעזה בעת הזו יאפיל על מאמצי הפיוס בין ישראל לטורקיה. ההערכה היא שביקורו של ארדואן בעזה לא יתקיים לפני צאתו לוושינגטון לפגישה עם הנשיא ברק אובמה, שאמורה להיערך ב-16 במאי. לפי העיתון "הורייט", ארדואן סיכם על דחיית הביקור בעזה בפגישתו ביום ראשון עם שר החוץ האמריקאי.

אתמול דווח גם על דחייה בפתיחת הדיונים לגבי הפיצויים שתעניק ישראל למשפחות קורבנות משט המרמרה. יציאתם לטורקיה של ראש המועצה לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, ושליחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יוסף צ'חנובר, נדחתה ל-22 באפריל.

הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
איראן ממשיכה לדהור לעבר פצצת אטום. הכור בבושהר/AP

באיראן כאמור ממשיכים להתעלם מהאזהרות של המערב, ויומיים בלבד לאחר סיומו של סבב השיחות הנוסף עם האיחוד האירופי בעיר אלמאטי שבקזחסטן, אשר ננעל ללא התקדמות משמעותית. סעיד ג'לילי, הנציג האיראני הבכיר לשיחות הגרעין, אמר בתום הסבב כי למדינתו הזכות להחזיק בתכנית גרעין למטרות שלום.

בתוך כך, הודיעה איראן כי הקימה מפעל חדש לעיבוד אורניום בפרובינציית יזד – כך לפי סוכנויות הידיעות האיראניות. לרגל "היום הלאומי של טכנולוגיית הגרעין" שחל אתמול באיראן, חנך הנשיא מחמוד אחמדיניג'ד את המפעל החדש בשיחת וידאו מטהרן. על פי הדיווחים, במפעל ניתן יהיה לייצר עד 60 טון "עוגה צהובה" בשנה (אורניום טבעי שעבר עיבוד כימי והמשמש כבסיס לתהליכי העשרת אורניום), והוא יאפשר חפירה עד לעומק של 350 מטרים בעומק האדמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully