וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי על איראן: אובמה יעמוד במילתו, מחויב לישראל

מזכיר המדינה האמריקני הבטיח לנשיא פרס כי "כשאובמה אומר שכל האופציות על השולחן – הוא מתכוון לכך". בנושא הפלסטיני אמר קרי כי הוא מאמין שפתרון שתי המדינות "בר ביצוע"

צילום: וואלה! חדשות, עריכה: מיכאל ברגמן

מזכיר ההגנה האמריקני, ג'ון קרי, שהגיע אמש לביקור נוסף בישראל וברשות הפלסטינית, נועד היום (שני) עם נשיא המדינה שמעון פרס ועם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. אחת הסוגיות המרכזיות שנידונה בפגישה בין קרי לפרס היא הגרעין האיראני, לגביה הביע קרי ביטחון כי אובמה מתכוון לעמוד במילתו בנוגע למחויבות ארצות הברית בעניין: "אין לי ספק כי כשהנשיא אובמה אומר שכל האופציות על השולחן – הוא מתכוון לכך", דברי קרי. "אובמה הוא חבר שלכם, כמו כן גם הקונגרס והגופים האחרים באמריקה", הוסיף.

נשיא המדינה שמעון פרס נפגש עם שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי. צילום: מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"נעמוד לצד ישראל נגד האיום האיראני, יחד עם שאר העולם" קרי ופרס, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום: מארק ניימן

לדברי קרי, "אנחנו מבינים את אופי האיום האיראני וכפי שהנשיא אמר פעמים רבים - אחמדינג'ד לא מבלף. הוא רציני, ואנחנו נעמוד לצד ישראל נגד האיום הזה, יחד עם שאר העולם". קרי הדגיש כי כל האפשרויות נותרות על השולחן, וכי אף אחת מהן לא תרד מהשולחן. עוד הדגיש כי על אף שארה"ב והעולם ימשיכו לחתור לפתרון דיפלומטי "עינינו פקוחות, ואנו מבינים שהשעון מתקתק. אף אחד לא יאפשר להליך הדיפלומטי לעמוד בדרכן של הבחירות שיש לבצע כדי להגן על העולם מנשק גרעיני נוסף בידיים הלא נכונות". פרס מצדו השיב כי יש למדינת ישראל אמון מלא בו ובאובמה כי יפעלו למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. "אין לי ספק כי כאשר אתה והנשיא אובמה מצהירים כי כל האופציות על השולחן, אתם מתכוונים לכך", דברי פרס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"מאמין ששלום בין ישראל לפלסטינים הוא בר ביצוע"

מלבד הנושא האיראני דנו השניים בקידום שיחות השלום עם הפלסטינים, הנושא שלשמו הגיע קרי לביקור. "פתרון שתי המדינות הוא הפתרון הטוב ביותר - הפרמטרים להסכם הזה כבר קיימים", אמר פרס לקרי, אשר השיב כי הוא מאמין שהשלום בין ישראל לפלסטינים "הוא בר ביצוע". "כולנו יודעים שזה לא קל, אך כפי שאמרת בעצמך - ניתן לעשות זאת", אמר קרי. "זה התבטא במדיניות שלך ושל אחרים בכך שאנשים מאמינים בפתרון שתי המדינות. אני מאמין שישנה דרך קדימה, ואני מצפה לדיונים עם המנהיגים שלך, ואיתך, לגבי כיצד ניתן להצית מחדש את הדרך הזאת". לדברי קרי אין לו אשליות לגבי המחלוקות, אך הוא עדיין שותף לאמונה כי ישנה דרך נוספת.

פרס שיבח את "המסירות הטוטאלית" של קרי ואובמה לתהליך השלום והחמיא לו על "הרזומה המרשים" שלו בטיפול בבעיות כלל עולמיות "בצורה מרשימה". "כל האלמנטים האלו השתלבו יחדיו ויצרו רוח חדשה של אופטימיות, ואמונה שהשלום אפשרי", אמר פרס והוסיף כי הוא מאמין כי "השלום אכן אפשרי". "אני מאמין שניתן לגשר על הפערים, וחילוקי דעות יכולים להיפתר על שולחן המשא ומתן."

כאמור אמש נועד קרי עם יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כחלק מניסיון נוסף של ארצות הברית לחדש את המשא ומתן עם ישראל. סוכנות הידיעות מען דיווחה כי קרי הציע לאבו מאזן לחדש את המשא ומתן עם ישראל בתמורה לכמה צעדים – בהם העברה קבועה וחופשית של כספי המסים של הרשות, תוך הבטחה שלא יעוכבו שנית, העברה של שטחי C מסוימים לשטחי הרשות ומתן אישורי בנייה לפלסטינים בשטחי C. ואולם על פי מען, אבו מאזן דרש להקפיא את הבנייה בהתנחלויות ולשחרר אסירים ותיקים. קרי נמצא בביקור בן 10 ימים במזרח התיכון, במהלכו יפגוש גם את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, בלשכת ראש הממשלה בירושלים. אפריל 2013. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וקרי, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בתוך כך, מאות בני אדם הפגינו הערב לשחרורו של המרגל הישראלי ג'ונתן פולארד מהכלא האמריקאי, מול מלון מצודת דוד בו מתאכסן קרי. המפגינים הניפו שלטים עליהם נכתב: "10,000 ימים - מספיק!". רעייתו של פולארד, אסתר, אמרה בבכי: עשרת אלפים ימים! כמה אפשר עוד לשרוד? אני פונה למזכיר המדינה קרי, אני יודעת שאתה איש של ערכים, בשם החמלה פעל להביא סוף לטרגדיה הזו".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully