וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז המשט: הנציג הישראלי באירוע בטורקיה

לאחר שנים של ניתוק בעקבות אירועי המרמרה, הדיפלומט הבכיר ביותר בשגרירות הישראלית הוזמן בסוף השבוע על ידי לשכת הנשיאות במדינה לקבלת פנים לרגל יום הניצחון

התחממות ביחסים? אף שהמתיחות בין ישראל לטורקיה עדיין לא שככה לחלוטין, לראשונה מאז שראש הממשלה, בנימין נתניהו, נענה לדרישה של טורקיה והתנצל בפני ראש ממשלתה, רג'פ טייפ ארדואן, על אירועי משט המאווי מרמרה ב-2010, הוזמן דיפלומט ישראלי בכיר לאירוע רשמי במדינה. על פי הדיווח בעיתון הטורקי "הורייט", הממונה על השגרירות באנקרה, יוסף לוי ספרי, הוזמן בסוף השבוע על ידי לשכת הנשיאות לקבלת פנים לציון יום הניצחון, חג לציון היום שבו הסתיים הקרב שסיים את מלחמת העצמאות הטורקית, ב-1922.

לוי ספרי, שהוצב בשגרירות בדרגת מזכיר שני – הדרגה הגבוהה ביותר שאישרה טורקיה לאייש בשגרירות לאחר גירוש השגריר ב-2011 – נענה להזמנה והשתתף בקבלת הפנים ביום שישי האחרון. מקורות בטורקיה ציינו כי הדיפלומט הוזמן בשל ההתנצלות הישראלי על אירועי המרמרה. גורמים מדיניים ישראליים מוסרים שמדובר באחת ההתפתחויות החיוביות הראשונות מאז ההתנצלות.

עם זאת, למרות המחווה החיובית, היחסים בין שתי המדינות עדיין רחוקים מנורמליזציה מוחלטת, ולא צפויים חילופי שגרירים בקרוב. על פי המקורות, טורקיה עדיין דורשת מישראל להכיר בכך שהפיצויים שתעניק למשפחות הקורבנות של אירועי המשט ניתנים בשל "מעשה פסול" של המדינה. השיחות בין אנקרה לירושלים בנושא הפיצויים הוקפאו בעקבות מחלוקת בנוגע להגדרה החוקית שלהם.

במרץ השנה שוחח ראש הממשלה נתניהו עם מקבילו הטורקי ארדואן והשניים הסכימו על השבת הנורמליזציה ביחסים בין המדינות. גורם מדיני בכיר מסר כי בשיחה התנצל נתניהו על אירועי משט המאווי מרמרה ב-2010 שבהם נהרגו תשעה בני אדם, ועל הידרדרות יחסי המדינות מאז, ושמע מארדואן התנצלות על אמירותיו נגד הציונות. לדברי הגורם, נתניהו הבהיר בפני ארדואן כי התוצאות הטראגיות של משט המאווי מרמרה לא היו מכוונות, התנצל על הטעויות המבצעיות שהיו באירוע הפשיטה על הספינה וכן הביע צער על פגיעה ואובדן בחיי אדם.

זמן קצר לאחר מכן, החלו שיחות פיוס בין נציגים ישראלים וטורקים, שאף גיבשו לפני כארבעה חודשים טיוטה להסכם בין שתי המדינות. עם זאת, בתום הפגישה ציינו בלשכת ראש הממשלה כי "נדרשות הבהרות נוספות לגבי נושאים ספורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully