וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל בעימות בחירות: בסוריה קרה פשע - ולא נתערב

הקנצלרית התעמתה בטלוויזיה עם שר האוצר לשעבר שטיינבריק. הוא שיבח את ההדלפות מה-NSA, היא הזכירה לו שתמך ב"מדיניות ההרס" שלה. והצופים? התרגשו מהשרשרת שלה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

שלושה שבועות לפני הבחירות בגרמניה, הקנצלרית אנגלה מרקל ויריבה פיר שטיינבריק התעמתו אמש (ראשון) בטלוויזיה. השניים החליפו האשמות בנושא המלחמה בסוריה, המשבר בגוש היורו ותשתיות הריגול שהתקינה ארה"ב בגרמניה. היה זה העימות הטלוויזיוני היחיד במערכת הבחירות בגרמניה וצפו בו מעל 15 מיליון בני אדם.

בסקרי בזק שנערכו אחרי העימות, 47%-45% מהצופים חשבו שמרקל הפגינה מנהיגות טובה יותר. לעומת זאת, כ-43% בלבד שהעניקו את הבכורה לשטיינבריק, יו"ר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD), שהיה במשך ארבע שנים שר האוצר תחת מרקל.

טרם העימות, העריכו פרשנים בגרמניה כי יהיה זה הסיכוי האחרון של שטיינבריק להשיג יתרון על מרקל, מנהיגת המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU). כבר מתחילת מערכת הבחירות הוא פיגר באופן משמעותי אחרי הקנצלרית, שתתמודד ב-22 בספטמבר על כהונה שלישית בתפקיד.

עימות טלוויזיוני בין אנגלה מרקל ובין פיר שטיינברוק. ספטמבר 2013. GettyImages
שטיינבריק ומרקל, אמש באולפן הטלוויזיה/GettyImages

העימות התנהל באווירה נינוחה ורגועה וארך 90 דקות. הוא שודר בארבעת ערוצי הטלוויזיה בגרמניה, בהנחייתם של שלושה עיתונאים ובדרן פופולרי. ברשתות החברתיות בגרמניה ציינו לטובה את ה-kanzlerkette - "שרשרת הקנצלר" שענדה מרקל בצבעי דגל הלאום. מנגד, ביקורת רבה נמתחה על שטיינבריק, ששמר על פנים קפואים ושידר התנשאות.

בנוגע למשבר בסוריה, שני המתמודדים שללו כרגע התערבות צבאית במלחמת האזרחים המתחוללת במדינה זה שנתיים וחצי. "זה היה פשע נוראי", אמרה מרקל בהתייחסה לתקיפה הכימית בדמשק ולאירועי הזוועה בסוריה, "אך גרמניה יכולה להשתתף (בתקיפה צבאית בסוריה) רק תחת מנדט של האו"ם. חייבים להניע תהליך פוליטי". שטיינבריק אמר כי יש לוודא שגם החיילים הגרמנים, המפעילים סוללות פטריוט בטורקיה ומטיסים מטוסי ביון באזור, לא יקחו חלק בשום מבצע צבאי חד-צדדי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
עימות טלוויזיוני בין אנגלה מרקל ובין פיר שטיינברוק. ספטמבר 2013. AP
יושבי קרוואן בעיר האגן במערב גרמניה צופים בעימות, אמש/AP

שטיינבריק אמר כי צריך לשבח את המדליף אדוארד סנודן שעורר דיון חברתי, אך טען כי מרקל לא הגיבה בנחישות הדרושה לגילויים על כך שארה"ב - באמצעות הסוכנות לביטחון לאומי שלה (NSA) - ריגלה אחר בעלות בריתה משטח גרמניה. מרקל השיבה כי הפרשה מדגישה את הצורך להגן על מידע חסוי.

שטיינבריק טען בעימות כי מדיניות הצנע של מרקל "ריסקה" את מדינות האיחוד האירופי. הוא האשים אותה כי היא לא הצליחה למצוא פתרון חלופי לאנרגיה הגרעינית בגרמניה והטיל עליה את האחריות למשכורות העובדים הנמוכות. "אנחנו נמצאים במבוי סתום זה ארבע שנים", אמר. "אני רוצה לשנות את זה". מרקל חייכה בנימוס, וציינה כי מפלגתו של שטיינבריק תמכה במדיניותה לכל אורך משבר האירו. "הרי הצבעתם איתנו", אמרה.

חיילים מצבא גרמניה מתאמנים בהפעלת סוללות פטריוט שיועברו לטורקיה להגנה מפני טילים שישוגרו מסוריה. דצמבר 2012. טורקיה
סוריה
פטריוט, רויטרס
סוללת טילי פטריוט של צבא גרמניה, בדרכה לגבול הטורקי/רויטרס, טורקיה סוריה פטריוט

הקנצלרית, בת 59, אמרה כי המפלגה הנוצרית-דמוקרטית שבראשותה תרמה לגרמניה. "היו לנו ארבע שנים טובות, ואני רוצה שגם ארבע השנים הבאות יהיו טובות". היא שללה את הצעתו של יריבה, בן 66, לממן את העלאת משכורות המינימום באמצעות מסים נוספים לבעלי הכנסה גבוהה. "זו תכנית שעלולה לקלקל את המצב הטוב שיש לנו, במקום לשפר אותו".

סקר שנערך לפני העימות העניק לגוש המפלגות שבראשו עומדת מרקל 41% מהקולות, מה שצפוי לאפשר לה להישאר בשלטון. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, בראשות שטיינבריק, משתרכת מאחור עם 26% בלבד. במערכות הבחירות הקודמות, לעימותים הטלוויזיוניים הייתה השפעה של כ-5% על הקולות הצפים.

הבחירות בגרמניה - כותרות אחרונות
ביקורת על מרקל: שילבה עצרת בחירות עם ביקור בדכאו
בני ערובה הוחזקו בעירייה בבוואריה לפני עצרת של מרקל
וגם: שרירן לקח אקסטזי - ופרץ בריקודים למטוס של מרקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully