וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל יודעה מראש על החלטת אובמה בנוגע לסוריה"

1.9.2013 / 22:02

בחדשות 2 פורסם כי גורמים בממשל האמריקני הודיעו לישראל מבעוד מועד על כוונת הנשיא לבקש את אישור הקונגרס. זאת, במטרה למנוע מראש ביקורת פומבית מצד בעלת הברית

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

(הנשיא אובמה מודיע על כוונתו לבקש את אישור הקונגרס לפני תקיפה בסוריה, אמש)

גורמים בממשל האמריקני הודיעו לישראל מבעוד מועד על הכוונה לבקש את אישור הקונגרס לפני פעולה צבאית בסוריה – כך דווח הערב (ראשון) בחדשות 2. עוד פורסם כי שר החוץ ג'ון קרי ושר ההגנה צ'אק הייגל מסרו לעמיתיהם בישראל כי התקיפה המתוכננת בסוריה צפויה להידחות, זמן מה לפני ששאר העולם ידע על כך. לפי הדיווח, מטרת העדכון המוקדם הייתה למנוע ביקורת פומבית מצד ישראל.

תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות:
אסד מתגרה: "סוריה תתמודד עם כל תוקפנות חיצונית"
אובמה נגד המורדים: הקרב על סוריה מתחיל בבית
פרשנות / את חולשתו של אובמה מריחים היטב עד לאיראן

מסיבת עיתונאים בבית ראש הממשלה, בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה, מרץ 2013. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ואובמה בביקורו של הנשיא האמריקני בישראל, מרץ 2013/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

אמש הודיע נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי החליט לצאת לפעולה צבאית בסוריה, בתגובה על שימוש בנשק כימי בפרברי דמשק על ידי המשטר הסורי. "זו לא תהיה תקיפה בלתי מוגבלת בזמן או עם כוחות על הקרקע", אמר אובמה במסיבת עיתונאים שכינס בבית הלבן. "יו"ר המטות המשולבים מסר לי שאנחנו מוכנים לתקיפה מתי שנרצה", הבהיר, "זה יכול לקרות מחר או שבוע הבא או בתוך חודש, ואני מוכן לתת את הפקודה". עם זאת, בהמשך דבריו הודיע אובמה כי בכוונתו לבקש את אישור הקונגרס לצעד: "החלטתי החלטה שנייה – אבקש את הסכמת חברי הקונגרס". על אף שאיננו מחויב בכך, אמר אובמה כי חברי הקונגרס "רוצים שקולם יישמע ואני מסכים עם זה".

"לא נפתור את הנעשה בסוריה עם חיילים שלנו בשטחה", המשיך אובמה. "נמשיך לתמוך בלחץ של העם הסורי על משטר אסד ולחפש פתרון פוליטי. אבל אנחנו, כארצות הברית, אסור לנו להעלים עין ממה שקורה בדמשק. כל חברי הקונגרס, אני קורא לכם להצביע. אני מצפה לדיון. צריך לשלוח מסר לעולם שאנחנו מאוחדים לנוע קדימה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החלטה של הרגע האחרון. אובמה, סגנו ג'ון ביידן, שר החוץ ג'ון קרי ובכירים נוספים מתייעצים בנושא סוריה, בנושא השבוע בוושינגטון הבירה/מערכת וואלה!, צילום מסך

זמן קצר אחר כך אמרו בכירים בבית הלבן שסירבו להזדהות בשמם כי החלטת אובמה התקבלה "ברגע האחרון". לדבריהם, אובמה תכנן תחילה פעולה צבאית מבלי לקבל את אישור הקונגרס לכך, אולם בלילה שבין שישי לשבת הודיע ליועציו כי שינה את דעתו בנושא. אותם בכירים אמרו כי הוא קיבל את ההחלטה בניגוד לעמדת יועציו לביטחון לאומי. אלה סברו כי עליו לפעול ללא קבלת אישור מהמחוקקים. עוד מסרו כי הנשיא האמריקני התלבט רבות בסוגיה בימים האחרונים, וכי ההחלטה הסופית התקבלה בתום דיון ממושך עם ראש סגל הבית הלבן דניס מקדונו.

על אף שישראל ידעה על כך לפני, כך, כאמור, לפי הדיווח הערב, היום כבר נשמעה ביקורת נחרצת בממשלת ישראל – מצד שר השיכון והבינוי אורי אריאל, שבראיון לגלי צה"ל תקף את החלטת אובמה. בישיבת הממשלה שהתקיימה בירושלים, לאחר עזיבת כלי התקשורת, נזף בו על כך ראש הממשלה בנימין נתניהו מול שאר הנוכחים. "אנחנו בתוך אירוע מתגלגל, הוא לא הסתיים", אמר נתניהו לאריאל. "יש פה נושאים רגישים ועדינים. אנחנו מנהלים את המצב המשתנה בשיקול דעת ואחריות ואין מקום להתבטאויות פרטיות. יש כאן ניהול מרכזי אחראי קפדני וכך נוהגת ממשלה אחראית, ועל אני מבקש מכם להמשיך לנהוג באחריות. אני מבקש, אל תנהגו בחוסר שיקול דעת ובחוסר אחריות מול בעלת בריתנו כדי לזכות בכותרת של הרגע".

עוד אמר נתניהו לשרים: "אני קורא לכולם, המשיכו להתנהג באחריות. זה חשוב לביטחונם של כל אזרחי ישראל. ישראל תמשיך להגן על עצמה ותמשיך לשמור על הקשרים האסטרטגיים שלה. נבחרתם לשרת את אזרחי ישראל מתוך הממשלה וההתבטאויות האלה לא משרתות את אזרחי ישראל".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully