וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את חולשתו של אובמה מריחים היטב עד לאיראן

1.9.2013 / 8:05

לאחר נאום אובמה הכריזו באיראן כי יתערבו במקרה של תקיפה אמריקנית בסוריה. בישראל מעריכים כעת כי מוושינגטון לא תצא הבשורה באשר לעצירת פרויקט הגרעין האיראני. פרשנות

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

על אף הדיווחים שיצאו אתמול מדמשק כי המשטר הסורי מוכן לקראת תקיפה אמריקנית "בכל רגע", נראה שהנשיא בשאר אסד יכול להירגע. מקבילו האמריקני, ברק אובמה, מצמץ והותיר את ההחלטה אם לתקוף או לא לתקוף את סוריה בידי הקונגרס. ייתכן שהיה זה צעד מתבקש מבחינתו של אובמה, ייתכן שזו ההחלטה הנבונה מבחינה פוליטית, בארצות הברית בעידן פוסט עיראק ואפגניסטן. ובכל זאת, לא צריך להבין ערבית או פרסית כדי לדמיין את החיוכים שעלו על פניהם של כמה ממקבלי ההחלטות בלבנון, בסוריה ובאיראן לנוכח נאומו של אובמה.

אם עד הנאום נתפסה מדיניותו של הנשיא האמריקני בכל הקשור למזרח התיכון כמבולבלת ולא עקבית בעיני העולם הערבי, ניתן כבר לומר בוודאות שבעיני רוב תושבי המזרח התיכון, אובמה הצטייר אמש כאחד הנשיאים החלשים ביותר שהיו לארצות הברית. ואת החולשה הזו מריחים עד לאיראן.

הקרב על סוריה - סיקור מיוחד:
אובמה לא הפסיד במערכה, הוא רק דחה את הקץ
"אובמה שינה את דעתו על תקיפה בסוריה ברגע האחרון"
אובמה: "החלטתי לפעול צבאית בסוריה, לאחר אישור הקונגרס"

נשיא ארה"ב ברק אובמה קורא לקונגרס לתמוך בפעולה בסוריה. וושינגטון, 31 באוגוסט 2013. AP
בעיני רוב תושבי המזרח התיכון, אובמה הצטייר אמש כאחד הנשיאים החלשים ביותר שהיו לארה"ב/AP

ראש המרכז ללימודים אסטרטגיים בטהראן, אמיר מוסאווי, אמר אתמול בראיון לערוץ "אל-ג'זירה", כי אין ספק שנאומו של אובמה הוכיח עד כמה הוא מבולבל ומהסס. במקביל, הודיע מפקד משמרות המהפכה, גנרל מוחמד עלי ג'עפרי, כי "ארצות הברית טועה אם חושבת היא שהתגובה על תקיפה שלה בסוריה תהיה רק בשטח סוריה". זאת, בניסיון אולי להרתיע את חברי הקונגרס האמריקני מלתמוך בפעולה צבאית נגד דמשק. במקביל, גם הגיעה אתמול לסוריה משלחת של חברי פרלמנט איראנים בראשות אחד ממקורביו של המנהיג הרוחני עלי חמינאי, ראש ועדת הביטחון הלאומי, עלא א-דין בורג'רדי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מה יקרה אם תחליט איראן לייצר פצצה גרעינית?

ואכן קשה שלא לעשות את החיבור המתבקש לגרעין האיראני: אם לאחר שימוש בנשק להשמדה המונית נגד אזרחים אובמה עדיין מהסס ומתלבט כל כך אם לפעול נגד משטר שאין לו כמעט יכולת ממשית לפגוע באינטרסים אמריקניים, מה יקרה אם תחליט איראן לייצר פצצה גרעינית? חמינאי וחבר יועציו במשמרות המהפכה מבינים שהסיכויים שהממשל הנוכחי יפעיל כוח צבאי נגד מדינה בעלת יכולות צבאיות כמו שיש לאיראן, הוא נמוך מאוד אם לא אפסי. הם לא היחידים שמבינים זאת. כך גם ארגוני טרור כמו חיזבאללה או אל-קאעדה (לקראת יציאה מאפגניסטן). וכמובן ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, וחברי הקבינט שלו, שצפו מן הסתם בנאום בגן הוורדים בבית הלבן והפנימו את מה שחשדו בו מזמן - מוושינגטון, כנראה, לא תצא הבשורה באשר לעצירת פרויקט הגרעין האיראני.

המתקן להמרת אורניום, איספהאן, איראן. AP
הסיכוי שהממשל יפעיל כוח צבאי נגד מדינה עם יכולות צבאיות כמו של איראן נמוך. מתקן הגרעין באיספהן/AP

בינתיים, סוריה חוזרת לשגרת מלחמת האזרחים. הצבא הסורי מנהל קרבות קשים מול האופוזיציה בשלל ערים ומחוזות במדינה ומפעיל את חיל האוויר שלו כדי להפציץ שכונות מאוכלסות. לא בנשק כימי חלילה, אלא "רק" בנשק קונבנציונלי. למשטר הסורי ברור כי תגובה אמריקנית תבוא בסופו של דבר, אך היא תהיה מצומצמת וחלשה, במידה שתאפשר לאסד לשרוד ואף לטעון לניצחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully