וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לא הפסיד במערכה, הוא רק דחה את הקץ

1.9.2013 / 0:51

אף שהכדור עבר לקונגרס, אובמה מבין שכדי לשמור על האינטרסים של ארה"ב יהיה חייב במעשה דרמטי. גם אם תאושר תקיפה בסוריה ייתכן שרוסיה תסייע לו לרדת מהעץ בעזרת דיפלומטיה

נשיא ארצות הברית ברק אובמה דיבר בפתח נאומו אמש (שבת) בכניסה לבית הלבן על טבח. הוא אמר את כל המילים שמובילות לגזר דין הכורך בתוכו עונש קשה. "טבח", "ההתקפה הגרועה ביותר במאה ה-21", "יותר מאלף הרוגים", "הפעולה שהממשלה הסורית ביצעה היא סיכון לאינטרסים הביטחוניים של ארה"ב", "נשק כימי עלול ליפול לידי טרוריסטים" - והוא המשיך. עד שברגע אחד הגיעה התפנית - הנשיא העביר את הכדור למגרש של הקונגרס האמריקני.

התקווה שאובמה יחל מהלילה לחסל את הנשק הכימי הסורי התפוגגה תוך דקות. אחרי ירידת המתח, הוא מיהר להפיח חיים בהבטחתו והבהיר כי הוא מוכן לתת פקודה על תקיפה - אך הוסיף כי הוא מעדיף לחזק את הדמוקרטיה האמריקנית ולהמתין להצבעה בקונגרס. אובמה, הנשיא שקיבל פרס נובל רק על הצהרות ומילים, גילה הססנות וחשש גדול ממלחמה על אדמת סוריה. "זגזגן" יכנו אותו במסדרונות הכנסת בירושלים, אבל הוא עדיין לא הפסיד במערכה הזו. הוא רק דחה את הקץ.

הקרב על סוריה - סיקור מיוחד:
"אובמה שינה את דעתו על תקיפה בסוריה ברגע האחרון"
אובמה: "החלטתי לפעול צבאית בסוריה, לאחר אישור הקונגרס"
בראשון: תדרוך מסווג על סוריה לחברי הקונגרס בארה"ב

נשיא ארה"ב ברק אובמה קורא לקונגרס לתמוך בתקיפה בסוריה. וושינגטון, 31 באוגוסט 2013. AP
התקווה שאובמה יחל מהלילה לחסל את הנשק הכימי הסורי התפוגגה תוך דקות. אובמה, אמש/AP

אובמה, שהתפתל אמש מול המצלמות, מבין היטב שמשטר האייתוללות באיראן מתבונן בו ומגחך, אך מבחינתו הכל זמני. הוא הרי יודע שאם לא יעשה מעשה דרמטי ומשמעותי שיעצור את השימוש בנשק להשמדה המונית בסוריה הוא עלול להיות מושפל על ידי האיראנים. אלה כבר הבינו כי אמריקה חוששת מאוד ממלחמה - בטח על אדמת איראן - שתגבה ממנה מחיר כבד יותר מכמה טילים של צבא סוריה.

אסד מתחזק, זמנית

אזרחי סוריה, למודי קרבות מהשנתיים האחרונות, לא חששו מהאיומים האמריקניים. מערכת התעמולה הסורית עבדה שעות נוספות והצליחה לאחד את תומכי אסד סביב הרעיון כי זו עוד מזימה של המערב לפרק את המשטר העלאווי. הנוסחה הזו יכולה לעניין את אסד, שהבין כי האזרחים הסורים מאמינים לו. לא סתם בערב שבו בחרו אזרחי ישראל לשבת מול מקלטי הטלוויזיה ולהמתין למוצא פיו של נשיא ארה"ב אחרי שהתנפלו על דוכני חלוקת ערכות המגן, אזרחי סוריה חגגו במועדוני לילה ועישנו נרגילה להנאתם. אפשר להניח שבמוחו של הטובח מדמשק עברה המחשבה לגרור את ארה"ב לבוץ הסורי ואולי לתקוף באופן נקודתי את המשחתות של הצי האמריקני הפרושות מול חופי לטקיה וטרטוס – אחרי שאובמה הכריז עליהם מלחמה מבלי לשכנע מספיק את עמו ולהצליח לרתום את המעצמות ואת בעלת בריתו הקבועה בריטניה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

המתווך הרוסי מתרוצץ מאחורי הקלעים

סוריה משמשת בסיס רוסי במזרח התיכון. נפילתו של בשאר אסד ומשטרו עלולים לפגוע במשטר הרוסי ובמעמדו האזורי. לכן, הנשיא ולדימיר פוטין ואנשיו נאבקים בכל הכלים הדיפלומטיים כדי למנוע תקיפה בסוריה. הרוסים, שמתחו בחודשים האחרונים את החבל ביחסים עם האמריקנים, מבינים כי אם הנוסחה להוצאת הנשק הכימי מסוריה תעבוד, האמריקנים ירדו מהעץ וערך המניה שלהם יזנק.

צה"ל נותר בכוננות

צה"ל נמתח כמו קפיץ של שעון שוויצרי לקראת המתקפה הצבאית בסוריה שאמורה הייתה לצאת לפועל בימים הקרובים. הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, ביקש וקיבל מכסת גיוס של אלפי חיילי מילואים, אך בשונה ממבצע "עמוד ענן" נהג במשנה זהירות וגייס רק כאלף על מנת להיערך לאפשרות של נפילות טילים. ההחלטה האמריקנית לדחות את התקיפה מציבה את גנץ בדילמה לא פשוטה. הוא אינו יכול לשחרר את הכוננות כי בימים הקרובים עשויה להיות תפנית ולכן הוא נדרש להשאיר את הכוחות בשטח. הנושא יובא להכרעה בימים הקרובים כשהערפל בוושינגטון הבירה יתפוגג. באופן טבעי, בכירים במערכת הביטחון בישראל מותחים ביקורת על תהליך קבלת ההחלטות האמריקני וההססנות בבית הלבן שעלולה לפגוע באיום שנבנה סביב פרויקט הגרעין האיראני. אך כולם מבינים שכדורגל משחקים 90 דקות ולכן הם ממתינים עם הביקורת הארסית - זו תודלף מיד כשהבכירים בירושלים יהיו לא מרוצים מתוצאות טיפול השורש הצפוי בדמשק.

תרגיל צבאי בגולן 28 באוגוסט 2013. רויטרס
ההחלטה האמריקנית לדחות את התקיפה מציבה את גנץ בדילמה. תרגיל צבאי בגולן, השבוע/רויטרס

מוקדם להספיד את אובמה. אפשר להבין אותו. הוא הלך על האופציה הפוליטית. אם כבר לעשות מהלך שהציבור האמריקני לא מעוניין במיוחד לראות - אז לפחות עם תמיכה של הקונגרס, כדי להתחלק באחריות. ההרתעה האמריקנית במזרח התיכון אולי נסדקה הלילה, אך אין מדובר בתהליך אל-חזור. בקרת הנזקים תיעשה בקפידה בעוד כמה שבועות, לכשיסתיים התהליך הדמוקרטי בארה"ב. מכאן - שתי אפשרויות: תוך שבוע-שבועיים תתקיים הצבעה בקונגרס שתאשר תקיפה, או במקרה קלוש לא. אך בזמן שאובמה ינהל דיאלוג עם הקונגרס ותסתיים ההצבעה, יכולים הרוסים לרוץ נגד הזמן ולהשיג הסדר רוסי-סורי-אמריקני להוצאת הנשק הכימי מסוריה ובכך למנוע מתקפה נרחבת. אם אובמה יצליח להוציא את הנשק הכימי מסוריה ללא שיגור טיל טומהוק אחד - הוא ייצא מנצח מהתהליך, שעשוי אולי לשמש מודל לטיפול באיראן. "תוציאו את העוגות הצהובות ממתקני הגרעין ואת הצנטריפוגות ואנחנו נוותר על מתקפה רחבה", יוכל לומר.

בספרו "הלוויתן" כתב הפילוסוף הפוליטי תומאס הובס כי הצדק הוא חוק טבעי המבוסס על אמנה והכורת אותה חייב לקיימה - אחרת היא סתם אוסף מילים. עד שלא יקיים אותה, הוסיף הובס, הוא עדיין במצב של מלחמה כדי לממש אותה. אובמה עדיין במצב של מלחמה. אם יפסיד בה, תיאלץ ישראל לחדד את כל החושים כדי להתמודד עם האיום האמיתי שברקע: איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully