וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג ראשון אחרי הגזירות: "25% יותר פניות לעמותות"

ראש השנה בפתח ועמו המראות המוכרים של נזקקים שעומדים בתור לקבל מעמותות סיוע סלי מזון שיעזרו להם לעבור את החג בכבוד. "מסתכלים קדימה ולא רואים עתיד, אלו אנשים עובדים"

השבוע תחל באופן רשמי תקופת החגים, כאשר ביום רביעי יישבו מיליוני ישראלים לסעודת החג המסורתית. אולם, לצד אלה שיזכו לשבת סביב שולחן עמוס כל טוב, ישנם כאלה אשר ייאלצו להסתפק בארוחה צנועה, חלקם אף כזו שמצרכיה סופקו להם על ידי עמותות סיוע לנזקקים. נראה כי למרות הצהרות הממשלה על הצמיחה הכלכלית במשק, מספר הנזקקים במדינה רק הולך וגדל. "הגיע הזמן שהממשלה תיקח אחריות על העוני בישראל ותפעל למיגורו", טען היום (ראשון) ניסים ציוני, מנכ"ל ומייסד ארגון "פתחון לב", אחת מעמותות המזון הגדולות בארץ. "אנו מגבשים תכנית וננקוט צעדים קיצוניים מאוד על מנת שתאומץ ותיושם".

לדבריו של ציוני, "כשהקמתי את הארגון היו 800 אלף איש מתחת לקו העוני. נתון זה אומר שבמהלך 15 שנה מיליון אנשים נפלו לצדו השני של הקו, ואלו אנשים עובדים. אנשים הגיעו למצב שמעדיפים למות מאשר לחיות בעוני ועליבות בלי לדעת מאין תגיע הארוחה הבאה לילד. הם מסתכלים קדימה ולא רואים אור או עתיד".

מתנדבים בעמותת פתחון לב. דרור עינב
אריזות מזון לנזקקים לקראת ארוחת החג השבוע/דרור עינב

בינתיים פועלים אנשי משרד הרווחה בעצלתיים. אמנם כבר לפני כמה חודשים הקצו אנשי המשרד תקציב בסך 270 מיליון שקלים לנושא, אך מאז התקשו להסביר מה בדיוק יעשו עם הכסף ובאיזה אופן יילחמו בתופעת חוסר הביטחון התזונתי. בנוסף, פרופ' דב צ'רניחובסקי, מומחה למדיניות וכלכלת בריאות באוניברסיטת בן גוריון בנגב, ויו"ר המועצה לביטחון תזונתי, עורך היום כינוס מיוחד עם ראשי עמותות המזון הגדולות על מנת לדון בסוגיות המהותיות ולבחון אפשרות שיתוף הפעולה.

ציוני מדגיש כי מטרת הארגון היא שהממשלה תיקח אחריות אמיתית על נושא העוני, שלא כולל רק את נושא המזון, אלא מגוון רחב של תחומים בהם חינוך, תעסוקה, בריאות ודיור. המטרה של התכנית, לדבריו של ציוני, היא "לתקוף את כל החזיתות יחדיו ולהשיג יעדים שייקבעו כדי שראש השנה הבא לא ייראה כפי שנראה היום".

השנה, בשל קרבתו של ראש השנה לסיום החופש הגדול, כמו גם המציאות הביטחונית המתוחה, מקשים על גיוס תרומות המזון ועל ההיערכות לחג. "בדרך כלל עיקר העבודה שלנו נעשית באוגוסט ובספטמבר, עם שובם של אנשים מהחופשות", הסביר ציוני. "השנה אין עם מי לדבר כי כולם בחופש, וטרודים בתחילת הלימודים ובערכות המגן, כך שאין אווירה ואנשים לא מבינים מה אנו רוצים מהם".

עם זאת, המצב הכלכלי לא מתחשב כמובן בחופשת הקיץ או במתרחש בסוריה ומספר הפונים לעמותות המזון רק גדל, גם בעקבות הגזרות הכלכליות שניחתו לאחרונה על הציבור. "אנו רואים עלייה מובהקת במספר הפונים שניתן לכמתה בכ-25%", אמר ציוני. "מגיעות פניות ממועדוני ספורט של נוער נזקק, שביקשו לאחרונה 53 סלי מזון, מש"קיות ת"ש שמספרות על חיילים בודדים שאין להם איפה להיות וזקוקים לסיוע ואפילו פנימיות של משרד הרווחה פונות בבקשה לסיוע. וכל אלה בנוסף לשרותי הרווחה ברשויות שמפנים אלינו באופן שגרתי".

גם בעמותות נוספות מדווחים על עלייה במספר הפונים בעקבות הגזירות הכלכליות. בעמותת "חסדי נעמי" הפועלת בעיקר במגזר החרדי צפויים לסייע בחג הקרוב לכ-11 אלף משפחות. מבדיקה שערכו בארגון עולה כי בעקבות המצב הכלכלי חלה עלייה של כ-10% בפניות לעומת אשתקד. חלק מהפניות החדשות לסיוע נובעות מעליית מחירי מוצרי המזון ומהגידול בהוצאות לקראת ערב ראש השנה עקב סמיכותו לפתיחת שנת הלימודים, ציינו בעמותה.

מתנדבים בעמותת פתחון לב. דרור עינב
אנשים מחכים לאסוף סל מזון לחג, השבוע/דרור עינב

השנה צפויים לחלק בארגון כ-6,000 סלי מזון במרכזי הארגון בראשון לציון ובכרמיאל. שווי סל מזון הינו 300 שקלים והוא כולל יין, בשר או עוף, ירקות קפואים או סלטים, פירות טריים ועוד. ב-2012 העניקה פתחון לב סיוע בשווי עשרה מיליוני שקלים וחצי, אשר כלל כ-3,500 סלי מזון בחודש. לעומת זאת, רק במחציתה הראשונה של השנה גייס הארגון סיוע בשווי 7.1 מיליון שקלים.

חלומו האמיתי של ציוני הוא לסגור את הארגון ולבלות עם נכדיו. אבל לעת עתה הוא מבין שמדינת ישראל ניצבת בפני מדרון חלקלק, ועליו לפעול באופן מידי כדי לעוצרו. "זה יעבוד בדרך אחת: מעין מועצה למיגור העוני שתפעל תחת משרד ראש הממשלה, תהיה מעוגנת בחוק ובהמשך תצטרך לתת דין וחשבון על עבודתה והישגיה", אמר בנחישות. "זו הדרך היחידה שמשהו יפעל בישראל. היו ניסיונות לפרויקטים שונים אבל כל אחד נפל מהסיבות שלו. הפקנו לקחים והתכנית שאנו מגבשים תהיה ישימה ולא תצריך עלויות שמשרדים לא יוכלו להתחייב לה. יש לנו אנשים מוכשרים שיודעים להוציא את העגלה מהבוץ. רק צריך להחליט שנותנים להם את העבודה".

סיוע לכ-11 אלף משפחות במגזר החרדי בחג הנוכחי

מסקר עמותות שערך ארגון לתת בקרב עשרות העמותות עימן הוא עובד, עולה כי 40% מהעמותות דיווחו כי במהלך השנה האחרונה גדל הביקוש לסיוע מקרב משפחות שהוגדרו כ"מעמד הביניים" עד לאחרונה. עוד עולה כי למעלה ממחצית מהעמותות דיווחו כי הגזירות הכלכליות מאלצות אותם לצמצם את היקף הסיוע, ובין היתר הורדה יזומה של מספר הנתמכים לסיוע וצמצום סל המזון. 35% מהעמותות דיווחו כי מצבם של הנתמכים בסיוע החמיר בשנה האחרונה. 47.5% ציינו כי ההחמרה באה לידי ביטוי בדרישה גבוהה יותר של סיוע במזון.

בעמותת חסדי נעמי הפועלת בעיקר במגזר החרדי צפויים לסייע בחג הקרוב לכ-11 אלף משפחות. מבדיקה שערכו בארגון עולה כי בעקבות המצב הכלכלי חלה עלייה של כ-10% בפניות לעומת שנה שעברה. חלק מהפניות החדשות לסיוע נובעות מעליית מחירי מוצרי המזון ומהגידול בהוצאות לקראת ערב ראש השנה עקב סמיכותו לפתיחת שנת הלימודים.

לקריאה נוספת:
עמותה בצפון מתקשה לשרוד: משפחות מתחננות לעזרה
לאור הקיצוץ: נערכים לעשרות אלפי העניים החדשים
דוח: הגזירות יכניסו עוד 35 אלף ילדים למעגל העוני

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully