וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמותה בצפון מתקשה לשרוד: משפחות מתחננות לעזרה

קובי דוד

8.6.2013 / 18:21

עמותת "שכן טוב" מסייעת ל-180 משפחות מטבריה והסביבה, אך ידה אינה משגת לסייע ל-320 משפחות נזקקות נוספות. "יוקר המחיה מעמיק את התלות בעמותות, המתקשות לשרוד"

320 משפחות נזקקות מהצפון ממתינות בימים אלה לקבלת סיוע מעמותת "שכן טוב" בטבריה, המתקשה לשרוד בהיעדר תרומות. עמותת "שכן טוב" הפועלת בצפון היא אחת העמותות המרכזיות באזור. היא הוקמה לפני כעשור בטבריה ונקלעה לאחרונה למשבר המקשה עליה להעניק סיוע ותמיכה למאות המשפחות. המצב רק הלך והחמיר, ועמותת "שכן טוב" הארצית נקלעה לקשיים כלכליים כבדים, אשר עצרו את העברת התקציבים לסניפיה השונים ברחבי הארץ. ואם לא די בכך, גם גיוס התרומות הפך למשימה כמעט בלתי אפשרית.

עמותת שכן טוב בטבריה, יוני 2013. יגאל לוי
העמותה מאפשרת למשפחות לרכוש בגדי יד שנייה במחיר סמלי/יגאל לוי

"נקרע לי הלב כאשר משפחה פונה לעזרה ואני לא יכול לסייע לה", סיפר מנהל העמותה, רן שרון. "משפחות רבות מתחננות לעזרה ולתמיכה, אבל אין לנו אפשרות לעזור לכולם". שרון הקים את העמותה יחד עם חבר ילדותו, רועי טרבלסי, גם הוא תושב טבריה, שניהם בשנות ה-30 המוקדמות לחייהם. במבנה מוזנח, אשר שימש בעבר בית ספר, שני מפלסים גדולים: בקומה הראשונה מאוחסנים אוכל יבש ומוצרי חלב במקררי מזון גדולים. בקומה השנייה נמצאים אלפי בגדי יד שנייה ונעליים עבור ציבור המשפחות שמגיע למקום לעתים תכופות, כדי לרכוש את הבגדים במחירים סמליים.

כיום, העמותה מאפשרת סיוע לכ-180 משפחות מטבריה והסביבה. הסיוע כולל העברת סל מוצרים יבש אחת לשבועיים, אשר בו ניתן למצוא מוצרים יסוד בסיסיים כמו שמן, סוכר, פסטה ועוד. "אנחנו עושים כל שניתן על מנת לסייע לכמה שיותר משפחות", מסביר שרון ומוסיף כי ברשימת ההמתנה קיימות עוד כ-320 משפחות הזקוקות לסיוע. "העמותה לא רק דואגת לסל מוצרים, אלא גם לעזרה ולתמיכה במציאת עבודה, כדי שכל משפחה תוכל לצאת ממעגל העוני".

"לא מסוגלים להעניק עוף בסל המוצרים"

בניגוד לשאר העמותות הקיימות בארץ, עמותת "שכן טוב" מעניקה סיוע ראשוני לתקופה קצרה בת שלושה חודשים, בתנאי שאותה משפחה עמדה בקריטריונים לקבלת סיוע ואף התחייבה לחפש מקור פרנסה. "אנחנו מנסים לדחוף את המשפחה קדימה, כדי שאחד מבני הזוג או שניהם יצאו לעבוד וישתכרו בהתאם", מציין שרון. "כך אנו מונעים את התלות שכל משפחה עלולה לפתח בסיוע שהיא מקבלת".

לדברי מייסדי העמותה, הגזירות הכלכליות החדשות של תקציב המדינה לשנת 2014-2013 פוגעות בעיקר באותן משפחות המתקשות לשרוד. "המצב הכלכלי במדינה מאוד קשה", אומר שרון. "זה בהכרח משפיע על אותן משפחות ואף פוגע בהן. יוקר המחיה רק הולך וגדל, מה שמעמיק את התלות באותן עמותות, המתקשות לשרוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
עמותת שכן טוב בטבריה, יוני 2013. יגאל לוי
העמותה סובלת גם ממחסור במתנדבים/יגאל לוי

עמיתו, טרבלסי, העוסק בגיוס תרומות, מספר כי התפקיד הפך לקשה יותר עם הזמן – ובמיוחד בתקופה האחרונה. "בעבר היה הרבה יותר פשוט לגייס תרומות מאנשים", הוא אומר. "היום, בגלל המיתון והמצב הכלכלי הקשה, אנשים לא ממהרים לתרום מאחר שהם עסוקים בבעיות שלהם. אנחנו מתעסקים כרגע יותר בגיוס תורמים כדי להבטיח את הפעילות עבור אותן משפחות שזקוקות לנו".

אחת מהדאגות שמדירות שינה מעיניהם קשורה בקיצוץ בסל המוצרים עבור כל משפחה. אם בעבר הכיל סל המוצרים מגוון רחב של ירקות ועופות, במתכונת הנוכחית יש מספר מצומצם מאוד של ירקות - ועל עוף הם נאלצים לוותר. "כבר תקופה ארוכה שאנחנו לא יכולים להעניק עוף אחד למשפחה כדי שתוכל לאכול את ארוחת שישי בצורה נאותה", מספר טרבלסי. "בכל פעם שאני נפגש עם המשפחות הן מספרות לי כמה קשה להן לבשל את ארוחת שישי ללא עוף".

עמותת שכן טוב בטבריה, יוני 2013. יגאל לוי
סל המוצרים צומצם/יגאל לוי

טרבלסי ושרון לא מוכנים להתייאש: הם מגייסים מאמצים רבים כדי להמשיך את פועלם ולהגיע לכמה שיותר משפחות. "עם ישראל ידוע בנדיבות ובחסדים שלו", הם אומרים. "אנחנו צריכים רק להתאמץ יותר ולהתעקש על כל תרומה קטנה. לנו יש עדיפות לא לקבל כסף מזומן, אלא מוצרים יבשים מחברות שונות". בין שאר הקשיים, קיים גם מחסור במתנדבים. "כולנו כאן משפחה אחת גדולה", מספר טרבלסי בחיוך. "אנחנו מעוניינים לקלוט עוד מתנדבים לצוות שלנו לסיוע באריזת מוצרים, קיפול וגיהוץ בגדים ומטלות נוספות".

לפרטים ולתרומות לעמותה: www.shachentov.org.il
שירה רן - 054-6432299 רן שרון - 054-6432281


לפניות לכתב: davidkobi@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully