וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: הגזירות יכניסו עוד 35 אלף ילדים למעגל העוני

הביטוח הלאומי פירסם נייר עמדה לפיו הפחתת קצבאות הילדים והעלאת המסים יפגעו בעיקר בעשירונים התחתונים. לפי המחקר, ההכנסה של העשירון התחתון תיפגע פי ארבע מהעליון

35 אלף ילדים יצטרפו למעגל העוני בעקבות הגזירות החדשות שהטיל משרד האוצר במסגרת התקציב הדו-שנתי, כך טוען המוסד לביטוח לאומי בנייר עמדה המתפרסם היום (שלישי) בנוגע לחוק ההסדרים. בנייר העמדה פורש הביטוח הלאומי מספר נקודות מרכזיות בתקציב החדש, בהן ההפחתה בקצבאות הילדים, העלאת מס ההכנסה, העלאת המע"מ, גביית דמי ביטוח לאומי ומס בריאות מעקרות בית ועוד. "קיצוץ בקצבת הילדים לקצבה אחידה של 140 שקלים לילד, העלאת מס ההכנסה והמע"מ ב-1% כל אחד – יביאו לפגיעה בממדי העוני ובפרט בחומרת העוני, דהיינו במשפחות החלשות ביותר", נכתב בנייר העמדה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בביטוח הלאומי מפרטים כיצד כל סעיף בחוק ההסדרים יפגע בציבור הישראלי, ובמיוחד במעמדות הנמוכים – הנפגעים העיקריים מהגזירות לפי נייר העמדה. כך למשל, בביטוח הלאומי צופים כי הפגיעה בהכנסה נטו של משפחות בעשירון העליון תעמוד על 1.4%, בעוד שבעשירון התחתון ירגישו פגיעה של 6.5%. "דהיינו", נכתב בניר העמדה, "פגיעה של כמעט פי חמש בעשירון התחתון בהשוואה לזו של העשירון העליון. בקרב הנפגעים מצעדים אלה יש כ-45 אלף משפחות של עניים מרודים".

מה תהיה הפגיעה של העלאת המע"מ?

עוד מציינים בנייר העמדה כי הקיצוץ מהווה צעד מנוגד לצורך בהפחתת ממדי העוני והאי-שוויון, בעיקר בקרב ילדים, מאחר שאלה כבר כיום הם בין הגבוהים במדינות ה-OECD. עורכי המחקר טוענים כי שיעור הילדים העניים בישראל יגדל ב-4% (מ-35.6% ל-37% מכלל הילדים).

לגבי העלאת מס ההכנסה באחוז אחד לכל מדרגות המס, טוענים במוסד לביטוח לאומי כי צעד זה יגדיל את ממדי העוני בקרב משפחות ב-0.2% נוספים (לקיצוץ בקצבאות הילדים). "העלייה בממדי העוני נובעת מכך שמשפחות עובדות בעלות הכנסות נמוכות גם אם לא עניות אך קרובות לקו העוני עלולות להידחף למצב של עוני בעקבות הירידה בהכנסה הפנויה כתוצאה מהגדלת המס", נכתב בנייר העמדה.

בנוגע להעלאת מהמע"מ באחוז – ל-18% - טוענים במוסד לביטוח לאומי כי מדובר למעשה בהכנסת עוד 2% מהמשפחות למעגל העוני, צעד שיחמיר את העוני בקרב המשפחות שנמצאות מתחת לקו העוני. למרות שעורכי המחקר טוענים כי סעיף זה לא יחמיר את אי השוויון, שכן מדובר בהעלאה של מס לכל העשירונים, חישוב של ההשפעה של על ההכנסה לפי עשירונים מגלה כי ההכנסה של העשירון העליון תיפגע ב-0.9% בעוד שהעשירון העליון יחוש פגיעה של 0.3% בלבד.

ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת, אמר בתגובה כי מעבר להצטרפות של משפחות וילדים נוספים לעוני, "הגזרות ובראשן קיצוץ הקצבאות יביאו להחמרה ולהעמקה של העוני ולהתגברות החסמים ליציאה ממנו. בקרוב יהיו לנו יותר עניים מקרב העניים העובדים וסיכויי ההיחלצות שלהם עקב אובדן הכנסה, גובה שכר המינימום, העלאת המע"מ והעלייה ביותר המחיה יהיו אפסיים. אנו מקווים שבמסגרת תהליכי אישור התקציב תמצא הממשלה פתרונות לכיסוי הגרעון בתקציב המדינה שלא יטילו משקולת נוספת על השכבות המוחלשות וכי ההתחייבות להקצות 200 מיליון שקלים לאי ביטחון תזונתי תיכנס לבסיס התקציב ותיושם באופן מיידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully