וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקיפה תתעכב עד יום ראשון? הפקחים עדיין בסוריה

צוות האו"ם שבוחן את הטענות לשימוש בנשק כימי במדינה צפוי לסיים את עבדותו רק בעוד ארבעה ימים, מה שעשוי לדחות את תקיפת המערב. מה הסיכוי שאובמה יסכן את חיי המומחים?

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

צוות הפקחים של האו"ם, שנשלח לסוריה על מנת לבדוק את הטענות בדבר שימוש שעשה המשטר בנשק כימי נגד אזרחים, לקח היום (רביעי) דגימות מגופותיהם של כמה הרוגים מהתקיפה בשבוע שעבר בפרברי דמשק. כך דיווחו פעילים במדינה המשוסעת. מזכ"ל האו"ם באן קי-מון אמר היום כי למומחים נדרשים עוד ארבעה ימים כדי להשלים את החקירה על שימוש בנשק כימי בסוריה. "הם עובדים מאוד קשה, בתנאים ונסיבות מאוד מסוכנים", אמר באן. "ניתן להם להשלים את עבודתם".

במקביל, ביקש היום שגריר סוריה באו"ם כי הארגון יורה לצוות המומחים – שהגיע לסוריה לפני עשרה ימים - לחקור שלוש תקיפות של המורדים בהן לדבריו "חיילים סורים שאפו גז רעיל". השגריר בשאר ג'עפרי אמר כי שיגר מכתב למזכ"ל באן בו ביקש כי הצוות, בראשותו של המדען השבדי אק סלסטורם, יחקור "שלוש תקריות נתעבות שאירעו בפרברי דמשק ב-22, 24 ו-25 באוגוסט".

פקחי האו"ם בדרכם לבחון את אתרי ההפצצה שבהם נעשה לכאורה שימוש בנשק כימי, ליד דמשק. סוריה, 26 באוגוסט 2013. רויטרס
שיירת כלי הרכב של האו"ם בסוריה ביום שני/רויטרס

בצל עבודת הפקחים, נותרה לוטה בערפל השאלה אם ומתי יתקפו צבאות המערב בסוריה. גורמים באופוזיציה הסורית, כמו גם מקורות בוושינגטון, אמרו אתמול כי המבצע הצבאי צפוי להיפתח תוך ימים ספורים. לפי רשת אן-בי-סי, המבצע הצבאי ייצא לדרך "לכל המוקדם ביום חמישי". בדיווח, הנסמך על פקידים בוושינגטון, נכתב כי המתקפה תימשך שלושה ימים, ותכלול תקיפות אוויריות מוגבלות בהיקפן, שמטרתן לשלוח מסר הרתעתי לבשאר אסד, ולא בהכרח להנחית מכה אנושה על צבאו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פקחי האו"ם לחקירת הנשק הכימי מראיינים פצועים בכפר מועדמיה מדרום-מערב לבירת סוריה דמשק. 26 באוגוסט 2013. רויטרס
הפקחים מראיינים פצועים בכפר מועדמיה/רויטרס

ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי התקיפה עשויה להימשך כיומיים, או אפילו יום אחד בלבד, ותוגבל להפצצות של מתקני צבא. בדיווח נשלל רעיון שהוזכר בעבר למבצע נרחב יותר, במסגרתו ייכפה סגר אווירי בשמי סוריה, אך גם ממנו עולה מסר דומה: ארה"ב מעוניינת במתקפה קצרה וממוקדת, שתרתיע את אסד משימוש נוסף בנשק כימי.

בזמן שמדינות רבות כבר מצהירות בפומבי על כוונתן לצאת לתקיפה, הרי שאחד הגורמים העיקריים שעשויים להשפיע על מועד המבצע הוא שהותם של פקחי האו"ם בדמשק. צוות הפקחים אינו צפוי לעזוב את המדינה לפני יום ראשון. ייתכן, אם כך, שהתקיפה תצא לדרך רק אחרי צאתם בבטחה מהמדינה, כדי למנוע מצב שבו המשטר הסורי או המורדים יחזיקו בהם כבני ערובה, או מצב שבו הפקחים ייקלעו לאזורי ההפצצה. מנגד, ייתכן מצב שבו הפקחים ייאלצו להפסיק את משימתם בסוריה מוקדם מהצפוי, מבלי להשלים את חקירתם המלאה - ולהסתפק בחקירה החלקית שביצעו.

לקראת תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות
"מכסים כל נקודה בישראל": אלה הטילים של אסד
"אם התקיפה תהיה מצומצמת, חיזבאללה לא יתערב"
רגע נדיר בסוריה: צפו באב נפגש עם הבן שחשב שנהרג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully