וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמרון דוחק באובמה: פעולה צבאית בסוריה תוך ימים

על פי דיווחים, משחתות של חיל הים הבריטי ערוכות לקחת חלק בתקיפה צבאית בסוריה, שעל פי גורמים ממשלתיים תצא לפועל בשבוע הבא. בירדן נערכת פסגת גנרלים עם רמטכ"ל ארה"ב

צילום: אבי פרץ, רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

(הסרטון מכיל תמונות קשות לצפייה)

לאור ההערכה הגוברת כי משטר הנשיא בשאר אסד עומד מאחורי תקיפת הנשק הכימי בדמשק בשבוע שעבר, ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, דוחק בנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, להתערב צבאית בסוריה, בתוך ימים ספורים – כך על פי דיווח לפנות בוקר (שני) ב"טיימס" הבריטי. מוקדם יותר דיווח ה"טלגרף" כי משחתות של חיל הים הבריטי ערוכות ומוכנות לקחת חלק בתקיפה אפשרית בסוריה. גורמים רשמיים צוטטו באומרם כי פעולה צבאית עשויה לצאת לפועל בשבוע הבא, וכי השיחות בין ראש הממשלה קמרון למנהיגים מערביים אחרים בנושא יימשכו.

כמו כן, במהלך היום ייפגשו בירדן גנרלים מבריטניה, צרפת, איטליה, קנדה, טורקיה, ערב הסעודית וקטאר עם ראש המטות המשולבים האמריקני, הגנרל מרטין דמפסי, בפסגה שתוכננה מראש שלא על רקע הדיווחים על טבח כימי בשבוע שעבר בדמשק.

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון בוושינגטון. רויטרס
משחתות חיל הים הבריטי ערוכות לתקיפה תוך ימים. דיויד קמרון וברק אובמה/רויטרס

אתמול אמר דוברו של קמרון כי בריטניה וארה"ב סיכמו ש"שימוש משמעותי בנשק כימי יגרור תגובה חריפה מהקהילה הבינלאומית, ושניהם (אובמה וקמרון) מינו גורמים שיבחנו את כלל האפשרויות". בדיווח אתמול נאמר כי צוותים בריטים ואמריקנים עסוקים ביצירת "בנק מטרות" לתקיפה אווירית בסוריה. בשבת שוחחו השניים אודות המלחמה המתמשכת בסוריה ועל הדיווחים כי נעשה שימוש בנשק כימי שהביא למותם של מאות אזרחים.

"אנחנו צריכים להיות מציאותיים באשר להישגי צוות האו"ם", אמר אמש שר החוץ הבריטי ויליאם הייג. "יתכן שהראיות כבר נפגעו בימים האחרונים ושראיות אחרות הושמדו". מלשכתו של קמרון נמסר אתמול כי התקיפה הכימית בשבוע שעבר, וסירובו של אסד לאפשר לפקחי האו"ם להגיע למוקדי התקיפה "מכריחים" את אובמה וקמרון לשקול "את כלל אפשרויות הפעולה בסוריה".

האם הראיות לשימוש בנשק כימי כבר הושמדו?

אתמול אחר הצהריים הזהיר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מפני התערבות צבאית של המערב בסוריה בטענה שיהיו לכך "השלכות הרסניות" על הביטחון במזרח התיכון. כמו כן, הן רוסיה והן סין הטילו וטו במועצת הביטחון של האו"ם על פתיחת חקירה בדבר השימוש בנשק כימי נגד אזרחים בסוריה, מה שגרר ביקורת מצד קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. לטענתה של מרקל, שהתראיינה לשבועון הגרמני "פוקוס", הטלת הווטו של שתי המעצמות מנעה מפקחי האו"ם להגיע לאזור הטבח הכימי. ואילו אתמול הודיע שר החוץ הסורי, ואליד מועלם, כי ארצו מתירה לפקחי האו"ם להגיע לאזור שבו אירעה המתקפה על מתנגדי אסד, אך במערב חוששים כי הראיות לכך כבר הושמדו. על רקע הדברים, מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון אמר הבוקר כי אין זמן לבזבז בחקירת הטבח הכימי בסוריה. "כל שעה חשובה, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו עוד עיכובים", אמר באן לכתבים בסיאול, שעות לפני שפקחי האו"ם צפוים להגיע לפרברי דמשק, לאזור בו לכאורה נעשה שימוש בנשק כימי נגד אזרחים.

דיווח על 1,300 הרוגים בסוריה משימוש בנשק כימי לכאורה. רויטרס
קורבנות השימוש לכאורה בנשק כימי בסוריה, בשבוע שעבר/רויטרס

גורם בכיר בממשל אובמה הבהיר אתמול כי ההסכמה הסורית לאפשר גישה לצוות המומחים היא "מאוחרת מדי". לדבריו, "בנקודה זו, כל החלטה מאוחרת של המשטר להעניק גישה לצוות האו"ם נחשבת מאוחרת מדי מכדי להיות אמינה, גם מהסיבה שהראיות הקיימות נפגמו באופן משמעותי כתוצאה מההפצצות המתמשכות של המשטר ופעולות בינלאומיות אחרות במהלך חמשת הימים האחרונים".

הגורם אמר גם כי קיים "ספק קטן מאוד" באשר לשימוש שעשה משטר אסד בנשק כימי נגד אזרחים בשבוע שעבר. הגורם הבכיר אמר כי קהילת המודיעין האמריקנית ביססה את ההערכה, שהועברה גם לבית הלבן, על "מספר הנפגעים עליהם דווח, הסימפטומים של הפצועים וההרוגים, דיווחים מפי עדי ראייה ועובדות נוספות ממקורות גלויים".

מלחמת האזרחים בסוריה - כותרות אחרונות:
"יחידת 8200 האזינה להנהגה הסורית בזמן המתקפה הכימית"
רוסיה מזהירה מפני תקיפה בסוריה: "טעות טרגית"
תושבי דמשק מפוחדים: "המזון הורעל בגז, מה נאכל?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully