וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם אסד יתקוף - ישראל תהיה חייבת להגיב"

25.8.2013 / 21:00

כשברקע הלחץ על ארה"ב להתערב צבאית במלחמה בסוריה, עולה שאלת המחיר שתשלם ישראל. מומחים העריכו בפני וואלה! חדשות כי בניגוד למלחמת המפרץ, "לא נימנע מלהגן על עצמנו"

צילום: אבי פרץ, רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

(הסרטון מכיל תמונות קשות לצפייה)

האם אמריקה תתערב? שנתיים וחצי לאחר שהחלה מלחמת האזרחים בסוריה, הולכים ומתרבים הסימנים לכך שארה"ב עשויה, לראשונה מאז תחילת הלחימה, להתערב צבאית ולפגוע במשטר בדמשק. הקש ששבר את גב הגמל היו התמונות שהגיעו מסוריה בבוקר יום רביעי שעבר, בהן ניתן היה לראות מאות גופות של אזרחים, בהם ילדים רבים, ללא סימני דם או אלימות פיזית – רמז לכך שמותם נגרם כתוצאה משימוש רחב היקף בנשק כימי. לפני שנה בדיוק הגדיר נשיא ארה"ב ברק אובמה שימוש בנשק להשמדה המונית מצד המשטר הסורי כ"חציית קו אדום". אם הקו הזה אכן נחצה בשבוע שעבר בפרברי דמשק, ארה"ב תהיה חייבת לפעול.

גופות של ילדים שמתו לכאורה משימוש בנשק כימי על ידי צבא סוריה ליד דמשק, 21 באוגוסט 2013. רויטרס
ילדים רבים נפגעו על פי הטענות מהנשק כימי/רויטרס

גם אם יתברר שאכן נעשה שימוש נרחב בנשק כימי, כזה שלא יותיר לארה"ב ברירה אלא להתערב, ישנן לא מעט שאלות שעדיין לוטות בערפל. לא ברור כיצד תתבצע התגובה האמריקנית, באיזה היקף ונגד אילו מטרות. מנקודת המבט הישראלית, שאלת השאלות היא כיצד יגיב אסד, ואם יש סיכוי שצבא סוריה או חיזבאללה יגבו מחיר מישראל, כפי שקרה כאשר ארה"ב התערבה כנגד משטרו של עריץ ערבי רצחני לא פחות, סדאם חוסיין, במלחמת המפרץ בשנת 1991.

"לאסד יש מספיק אויבים מבית"

משה ארנס, שכיהן כשר הביטחון בזמן מלחמת המפרץ, זוכר עד היום את התסכול שאחז בו ובבכירי המטכ"ל כאשר טילי הסקאד ששוגרו מעיראק פגעו בגוש דן, וישראל נאלצה להבליג בשל דרישה מפורשת מוושינגטון. הוא מעריך שאסד, בניגוד לסדאם, לא יתקוף גם אם יותקף. "יש לו מספיק אויבים מבית, הוא לא צריך לחפש עוד אויבים מבחוץ. חוץ מזה, הוא יודע שישראל יכולה לפגוע בו בצורה קשה ביותר", אמר ארנס בשיחה עם וואלה! חדשות.

ומה אם בכל זאת הוא ירגיש שגבו נדחק אל הקיר - ויתקוף?

"אם הוא יפגע בנו, בוודאי שצריך להגיב", משיב ארנס בנחרצות. "אני חושב שהאמריקנים לא ידרשו מישראל לנהוג כפי שנהגנו במלחמת המפרץ, כי הנסיבות האזוריות השתנו. במלחמת המפרץ, ארה"ב פעלה יחד עם קואליציה בינלאומית רחבה שכללה את מדינות ערב, והחשש שלהם היה שתגובה ישראלית תפורר להם את הקואליציה. אם הם יפעלו בסוריה, ואני מעריך שבסופו של דבר הם ייאלצו לפעול, הם יפעלו לבדם, ולא יהיו שיקולים שימנעו מישראל להגן על עצמה כפי שהיו בזמן מלחמת המפרץ".

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור במוזיאון ישראל, מרץ 2013. רויטרס
"הפעם, לא יהיו שיקולים שימנעו מישראל להגן על עצמה". אובמה ונתניהו/רויטרס

גם ח"כ שאול מופז (קדימה), שכיהן כשר הביטחון בשנים 2002-2005 וכרמטכ"ל בשנים 1998-2002, מעריך שאסד לא יפעל נגד ישראל אלא אם יחוש ש"הקרקע מתחת לרגליו בוערת". לדבריו, "אני לא מזהה אצל אסד רצון להתאבד. הסיבה שהוא השתמש בנשק כימי נגד אזרחיו היא כיוון שהוא נמצא במצב של תיקו מול המורדים, ומאמין שביכולתו לנצח. פגיעה בישראל תהווה צעד אובדני עבורו, ולכן הוא יעדיף להימנע מכך".

"האמריקנים צריכים לבחור פעולה ממוקדת ואפקטיבית"

בניגוד לארנס, מופז לא בטוח שבמקרה שאסד בכל זאת יסתכן ויפגע בישראל, חייבים להגיב. "ברור שאם הוא רק ינסה להשתמש נגדנו בנשק כימי או לירות לעברנו טילים, צריך לסכל את הניסיון לפני שהוא מבשיל ולהגיב בצורה הכי תקיפה שאפשר להעלות על הדעת. מצד שני, אם הוא ינסה לגרור אותנו עם פרובוקציה מקומית, קטנה יותר, לא בטוח שחייבים להיגרר – צריך לשקול כל מקרה לגופו, ובעיקר לשמור על ערנות ודריכות".

מה הסבירות, לדעתך, שאובמה באמת יתערב הפעם?

"אני חושב שהאמריקנים חייבים לפעול. ההיסטוריה לא תסלח לאובמה אם הוא לא יתערב. האתגר הגדול שלהם הוא כיצד לפעול. הם לא מעוניינים להצית את המזרח התיכון ולהיגרר למלחמה של ממש, אבל הם בהחלט רוצים להעביר לאסד מסר חד משמעי שהוא חצה את הגבול. הם צריכים לבחור פעולה ממוקדת ואפקטיבית, שתענה על שני קריטריונים – מצד אחד לא תבעיר את האזור, ומצד שני תמנע מאסד לעשות שימוש נוסף בנשק כימי. כמובן, הם צריכים גם לשאול את עצמם מה הם עושים אם אחרי הפעולה הזו, הוא בכל זאת משתמש בנשק הכימי פעם נוספת".

"אובמה מפחד להיכנס לביצה הסורית"

אל ההערכה של מופז מצטרף פרופ' איתמר רבינוביץ', ששימש שגריר ישראל בארה"ב בשנים 1993-1996 והיה מעורב גם במשא ומתן בין ישראל לסוריה על רמת הגולן. רבינוביץ' מעריך ש"הסיכוי לפעולה אמריקנית מוגבלת בהיקפה גדל מאוד בימים האחרונים". בתשובה לשאלה מה היא "פעולה מוגבלת בהיקפה", הוא מסביר שמבחינת האמריקנים, אפילו אכיפת אזור ללא טיסה מעל סוריה – האופציה הכי פחות התקפית שעומדת על הפרק, נתפשת כצעד דרמטי. "הם מאוד מודאגים מהאפשרות שישקעו בביצה הסורית. אובמה מפחד שאם הוא יכניס לביצה הזו את הבוהן, מהר מאוד הוא ייאלץ להכניס את כל הרגל, ובסופו של דבר – את כל הגוף".

למרות חוסר הרצון של ארה"ב לפעול, רבינוביץ' סבור שבדמשק מבינים היטב ש"הפעם ייתכן שלאובמה לא נשארו ברירות", וזו הסיבה לכך שהמשטר שינה את עמדתו והסכים שפקחי האו"ם יבדקו את האזור בו לכאורה התבצעה המתקפה הכימית. "הם רוצים להראות לעולם שהם הסכימו להתפשר וללכת לקראת האמריקנים. הם מקווים שזה ימנע פעולה אמריקנית, או לפחות ירכך ויגביל אותה. התסריט האופטימי ביותר מבחינתם הוא שבימים שחלפו, הגז התנדף, צוות הפקחים לא ימצא ממצאים חד משמעיים וסימן השאלה שירחף מעל הבדיקה יפגע בלגיטימציה של פעולה צבאית אמריקנית".

נשיא סוריה בשאר אסד צופה בתרגיל צבאי. SANA, AP
"הדרך היחידה לסיים את המלחמה בסוריה היא באמצעות הסכם אמריקני-רוסי שיכלול את סילוקו של אסד מסוריה"/AP, SANA

ניסיונות של המשטר הסורי לעורר ספקות לגבי התקיפה הכימית המדוברת, הופיעו כבר הבוקר בעיתונות הערבית. נזיר מג'לי, פרשן העיתון "א-שרק אל-אווסט", הסביר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "בעיתונות הערבית בכל העולם נשאלות לא מעט שאלות לגבי התקרית הזו. אי אפשר בינתיים לפסול את האפשרות שהשימוש בנשק הכימי נעשה מצד קבוצה קיצונית במיוחד של המורדים, או לחלופין, מצד גורמים בצבא של אסד שלא סרים למרותו". העיתון בו כותב מג'לי נחשב לתומך במורדים, אבל אפילו בין עמודיו פורסמו האפשרויות האחרות שעומדות על הפרק.

מג'לי סבור כי אם האמריקנים "רציניים לגבי סוריה, ולא רק מדברים", הם צריכים לפתוח במשא ומתן עם רוסיה לגבי עתידה של המדינה השסועה. "הרוסים לא יתנו שהמשטר בדמשק ייפול. הם פשוט לא מוכנים לוותר. האמריקנים לא מעוניינים להיכנס לעימות ישיר איתם, ולכן כל צעד שהם יעשו יהיה מוגבל וסמלי בלבד. הדרך היחידה לסיים את המלחמה בסוריה היא באמצעות הסכם אמריקני-רוסי שיכלול את סילוקו של אסד מסוריה, והשארת תשתית המשטר הקיימת. האלטרנטיבה לכך היא המשך מלחמת האזרחים שמפוררת את המדינה ומחזקת את ארגוני הטרור הקשורים לאל-קאעדה".

"לאובמה אין אינטרס אמיתי להתערב"

לדבריו, מתחת לפני השטח, גם בשורות המורדים הסורים יש מי שמבין כי הדרך היחידה לסיים את המלחמה האיומה היא באמצעות משא ומתן עם השלטון בדמשק. "המורדים החילונים איבדו שליטה, הם נדחקו לפינה על ידי ארגוני הטרור שהשתלטו על המאבק, וברור להם שביום שאחרי נפילת השלטון, אותם ארגוני טרור יעברו לטפל בהם. למעשה, הם לכודים".

משה ארנס סבור כי חולשתה של האופוזיציה החילונית לאסד, וכוחם ההולך וגובר של הסלפים הקיצונים, היא הסיבה המרכזית להססנות האמריקנית לגבי סוריה. "שני הגורמים שנלחמים בסוריה הם אויבים של ארצות הברית ושל ישראל, ולכן לאובמה אין אינטרס אמיתי להתערב", אמר. "האינטרס היחידי שיש לו הוא להוכיח שכאשר הוא אמר 'קו אדום' על הנשק הכימי, הוא באמת התכוון לכך. בשביל זה תספיק פעולה מוגבלת, שלא תשפיע על מאזן הכוחות בין הצדדים הלוחמים".

גם ח"כ מופז סבור כי "אובמה רוצה לתת לאסד סטירה, לא אגרוף בבטן. הוא רוצה ללמד אותו לקח ולהבהיר לו שאצלו, קו אדום זה קו אדום".

אפרופו קווים אדומים, איך תשפיע התגובה האמריקנית על איראן?

מופז: "אם האמריקנים לא יגיבו, אסד יבין שהוא יכול להגביר את האלימות הרצחנית שלו ולחצות עוד קווים אדומים, ומסר דומה ייקלט גם בטהרן ובמקומות נוספים. אני מאמין שהאמריקנים לא יתנו לזה לקרות, הם יפעלו וישיבו לעצמם את מעמדם במזרח התיכון". מופז אף סבור כי לצעד כזה תהיה השפעה עקיפה גם על המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים: "זה לא חלק ממערך השיקולים האמריקני, אבל אין ספק שצעד כזה יבהיר לכולם שהם לא ויתרו על המזרח התיכון כפי שנאמר בעבר, והמעמד שלהם באזור הוא עדיין ללא תחליף".

"הדומינו של האביב הערבי נעצר בסוריה"

על "שאלת מיליון הדולר" – איך תיגמר מלחמת האזרחים בסוריה – אף אחד מהמרואיינים לא רצה להשיב בתשובה חותכת וחד משמעית. הם כנראה למדו את הלקח מהתבטאויותיהם הנחרצות של גורמים בכירים בישראל, כמו למשל שר הביטחון לשעבר אהוד ברק וראש אמ"ן אביב כוכבי, שאמרו כי "אסד לא ישרוד".

בהקשר הזה, מציין מג'לי כי בחודשים האחרונים המגמה בסוריה מתהפכת לטובת המשטר: "נוצר מצב שכל המיעוטים בסוריה – העלאווים, הנוצרים, הדרוזים ואפילו הכורדים, שבעבר שנאו את אסד, תומכים במשטר ומתנגדים למורדים. מדובר על כ-40% מהעם הסורי. כל מי שאמר שאסד ייפול, לא לקח בחשבון את הקבוצות הללו, שמגדילות משמעותית את הכוח שלו. בניגוד לרוב התחזיות, הדומינו של האביב הערבי נעצר בסוריה, ומאז גם במצרים המגמה התהפכה. אי אפשר לדעת מה עוד עשוי לקרות בהמשך".

המלחמה בסוריה - כותרות נוספות
רוסיה מזהירה מפני תקיפה בסוריה: "טעות טרגית"
כך תיראה התקיפה האמריקנית בסוריה
פרשנות: כך יצליח אובמה לתקוף בסוריה ולהימנע ממלחמה

לפניות לכתב אמיר תיבון - amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully