וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מאשרת: "נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה"

24.8.2013 / 11:55

איראן אמנם האשימה בעבר את המורדים בשימוש בנשק הקטלני, אך רוחאני גינה זאת בפעם הראשונה על רקע התקיפה האחרונה בדמשק. סוריה: חיילים מצאו חומרים כימיים במנהרות המורדים

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

נשיא איראן חסן רוחאני הודה הבוקר (שבת) לראשונה כי נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה. נשיאה הטרי של הרפובליקה האיסלאמית, שעוד במהלך הבחירות הצטייר כמועמד המתון היחסית, אמנם לא אמר מי עשה שימוש בנשק הקטלני, אולם קרא לקהילה הבינלאומית להימנע משימוש שכזה. טהרן, ידידתה הקרובה של דמשק, כבר האשימה בעבר את המורדים הסורים בשימוש בנשק כימי, אולם דבריו של הנשיא רוחאני מגיעים על רקע הדיווחים לפיהם למעלה מאלף בני אדם נהרגו בתקיפה כימית שביצע משטר אסד בפרברי דמשק.

"רבים מאזרחי סוריה החפים מפשע נפצעו ומתו מות קדושים מחומרים כימיים וזה מצער", צוטט רוחאני בסוכנויות הידיעות האיראניות. "אנו מגנים בתוקף את השימוש בנשק כימי". לדבריו, "הרפובליקה האיסלאמית קוראת לקהילה הבינלאומית לעשות כל שביכולתה כדי למנוע שימוש בנשק שכזה בכל מקום שהוא בעולם, ובמיוחד בסוריה".

נפגעים מתקיפה לכאורה של נשק כימי בכפר סקבא, פרבר של דמשק. 21 באוגוסט 2013. רויטרס
נפגעים מנשק כימי בכפר סקבא ליד דמשק, השבוע/רויטרס

במקביל, הטלוויזיה הסורית דיווחה היום כי חיילים מצבא אסד מצאו חומרים כימיים במנהרות של המורדים בג'ובאר, שבפרברי דמשק. "גיבורי הצבא נכנסו למנהרות של הטרוריסטים וראו חומרים כימיים", צוטט "מקור חדש". "בחלק מן המקרים, חיילים נחנקו כשנכנסו לג'ובאר". עוד דווח כי "אמבולנסים הגיעו להציל את האנשים שנחנקו בג'ובאר". על פי הדיווח, יחידה של הצבא הסורי נערכת להסתער על הפרבר.

הלילה רמז שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל כי ארצו פועלת להצבת כוחות ימיים בציפייה להוראה מצד הנשיא אובמה על פעולה צבאית בסוריה, בעקבות הדיווחים על שימוש שנעשה לכאורה בנשק כימי במדינה. "למחלקת ההגנה יש אחריות לספק לנשיא אפשרויות לכל תרחיש", אמר הייגל לכתבים במהלך ביקור במלזיה. "זה מצריך הצבה של כוחותינו כדי שיוכלו לבצע את האפשרויות השונות, מתוך מה שהנשיא יבחר".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
משחתת הצי האמריקני "סן ג'קינטו" באוקיינוס האטלנטי. 6 ביוני 2012. AP
המשחתת אמורה הייתה לשוב לבסיס בווירג'יניה, אולם מפקד הצי שישי של חיל הים האמריקני החליט להשאירה באזור/AP

כלי תקשורת בארה"ב דיווחו כי בעקבות ההסלמה במלחמת האזרחים בסוריה, יאריך הצי האמריקני את נוכחותו באזור הים התיכון, על ידי השארת משחתת רביעית שהייתה אמורה לסיים את משימתה באזור. לדברי גורם ביטחוני בארצות הברית, המשחתת אמורה הייתה לשוב לבסיס בווירג'יניה, אולם מפקד הצי שישי של חיל הים האמריקני החליט להשאירה. עוד אמר הגורם כי הצי האמריקני לא קיבל הוראות חדשות להתכונן למבצעים צבאיים בסוריה. לדברי גורם ביטחוני בכיר, גורמים בארצות הברית שוקלים טווח רחב של אפשרויות לפעולה צבאית בסוריה, ובהן תקיפות שייערכו מהים.

עוד דווח כי יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, גנרל מרטין דמפסי, צפוי להציג היום אפשרויות לתקיפה צבאית בסוריה במהלך פגישה בבית הלבן. על פי הדיווחים, בין המטרות האפשריות לתקיפה - בונקרים פיקודיים ומשגרים המשמשים לשיגור נשק כימי.

איראן: "הציונים עומדים מאחורי הפיצוצים בלבנון"

אמש גינתה איראן גם את שני הפיצוצים בעיר טריפולי שבלבנון אתמול, בהם נהרגו לפחות 42 בני אדם, וטענה כי ישראל היא שעומדת מאחוריהם. "פיצוצי הטרור בטריפולי, המזכירים את התקיפות של המשטר הציוני במדינה, מצביעים על שיתוף פעולה בין קבוצות חמושות לציונים", אמר סגן שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאלליאן. הוא קרא למנהיגים פוליטיים ודתיים בלבנון להתאחד נגד הטרוריסטים והבהיר שהם "לא יורשו להשחית את לבנון".

גם דובר משרד החוץ האיראני הפנה אצבע מאשימה לישראל. "אין ספק שקיצוניים וקבוצות תכפירי (קבוצות איסלאמיות) בלתי אחריות הם המוציאים לפועל של המזימות הציניות שמטרתן ליצור קרע בעם הלבנוני ולהכות באחדות הלאומית", אמר הדובר עבאס אראקצ'י. סוכנות הידיעות החצי-רשמית "פארס" ציטטה את אראקצ'י באומרו כי "מה שבטוח, העם הלבנוני ומנהיגי המדינה יסכלו את המזימות בזהירות ובחוכמה".

עשרות הרוגים ומאות פצועים בשני פיצוצים בטריפולי שבלבנון. רויטרס
זירת הפיצוצים בלבנון, אתמול/רויטרס

שני פיצוצים אירעו אתמול כאמור סמוך לשני מסגדים סוניים בעיר הנמל שבצפון לבנון. למעלה מ-500 בני אדם נפצעו. "בדיוק התכופפנו לתפילה בפעם השנייה כשאירע הפיצוץ. לאחר שהאוויר התבהר, הסתכלתי סביבי וראיתי גופות", סיפר אחד המתפללים, סמיר ג'דול. מקור הפיצוץ במכונית תופת, שהייתה עמוסה בכמאה קילוגרמים של חומרי נפץ. בצילומי הטלוויזיה נראו אנשים רבים סוחבים בידיהם פצועים והרוגים בעודם מתרחקים מזירת האירוע.

שר האוצר הלבנוני, מוחמד ספדי, רמז לכך שהאירוע הוא נקמה של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, על הפיגוע ברובע דאחיה בשבוע שעבר בו נהרגו 22 בני אדם. "מאז הפיצוץ ברובע דאחיה בביירות בשבוע שעבר היו מספר ניסיונות מצד גורמים שיעים לבצע פיגוע נגד גורמים סונים בלבנון", אמר. גם סניף ארגון אל-קאעדה בצפון אפריקה האשים את ארגון חיזבאללה באחריות לפיצוצים. "אנו יודעים בוודאות שחיזבאללה אחראי למעשה הנתעב", נכתב בעמוד הטוויטר של סניף הארגון.

חיזבאללה גינה את הפיצוצים וטען בהצהרה מטעמו כי מטרת המתקפה היום היא לפלג את האזור על ידי הסתה לעימותים עדתיים. "שני הפיצוצים הם חלק מתוכנית שמטרתה לזרוע מחלוקת בלבנון ולגרור אותה ללחימה... במטרה לשרת אינטרסים בינלאומיים הרסניים לפלג את האזור ולהטביע אותו באש ובדם", נמסר בהצהרה. עוד נכתב כי מדובר "בפרויקט מתמשך שמטרתו לגרור את לבנון לכאוס ולהגשים את מטרות האויב הציוני ותומכיו".

עוד על תקיפת הנשק הכימי בסוריה
משנעים משחתות לסוריה: ”אובמה יבחן אפשרויות לתקיפה”
אובמה: מוגזם לחשוב שנוכל לפתור את המשבר בסוריה
הביון האמריקני: הייתה תקיפה כימית בסוריה - באישור אסד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully