וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מצרי: ארדואן לא יכול ללמד מהי פטריוטיות

סוכנות הידיעות המצרית דיווחה כי דובר נשיא מצרים הזמני תקף את דברי ראש הממשלה הטורקי, לפיהם במצרים אירעה הפיכה צבאית, אך נמנע מלהתייחס לטענה כי ישראל אחראית לכך

צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד

צפו בדברי ראש הממשלה הטורקי ארדואן

משיבים אש. דובר נשיא מצרים הזמני, אחמד אל-מסלמני, גינה אמש (רביעי) את דבריו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, לפיהם במצרים אירעה הפיכה צבאית – כך דיווחה סוכנות הידיעות המצרית "מנה". הדובר לא התייחס באופן ישיר לטענת ארדואן כי ישראל אחראית להפיכה, אך ציין: "סוכני המערב לא יכולים ללמד אותנו מהו פטריוטיזם. הם לא ישברו את מצרים". אתמול טען ארדואן כי ישראל עומדת מאחורי ההפיכה במצרים, שגרמה להדחת הנשיא מוחמד מורסי. הוא הסביר כי בידי טורקיה "הוכחות ומסמכים" המעידים על מעורבות השלטונות בישראל בהפלת השלטון המצרי בתחילת חודש יולי.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. AP
ארדואן/AP

בעקבות דברי ההסתה החריפים של ארדואן כלפי ישראל אמר בתדרוך לכתבים סגן דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, כי הממשל האמריקני "מגנה בתוקף את ההצהרות מצדו של ראש הממשלה ארדואן, לפיהן ישראל אחראית לאירועים האחרונים במצרים. מדובר בהצהרות פוגעניות ולא נכונות". דברי הביקורת הקשים של ארדואן כלפי המשטר הצבאי במצרים הובילו בשבוע שעבר לביטול תמרון ימי משותף בין שתי המדינות, שאמור היה להתקיים בחודש אוקטובר.

ארדואן: יש הוכחות נגד ישראל

המתיחות שהתעוררה בין אנקרה לקהיר הובילה אף להחזרת השגרירים. המתקפה של ראש הממשלה הטורקי כללה גם מתיחת ביקורת על התנהלות הקהילה הבינלאומית עקב תגובתה למשבר במצרים. לטענתו, ארגונים רבים, בהם האו"ם והאיחוד האירופי, צריכים להתבייש בשל תגובתם הרפה לנעשה במדינה. "כל מי שלא השמיע קול לנוכח ההתפתחויות האחרונות במצרים מאשרר למעשה את הטבח", אמר בדברים שנשא ביום שבת החולף. יומיים קודם לכן קרא ארודאן לכנס דיון דחוף במועצת הביטחון של האו"ם לנוכח "הטבח", כלשונו, שאירע במצרים. "על מועצת הביטחון של האו"ם להתכנס בדחיפות", טען.

אתמול ציטטו כלי תקשורת בטורקיה את ארדואן, שאמר בפגישה שקיים עם חברים ממפלגת "הצדק והפיתוח" שבראשה הוא עומד כי "כעת, המערב מתחיל לומר כי דמוקרטיה אינה נקבעת בקלפי או בקלפי בלבד. אך אנחנו יודעים שהקלפי מבטאת את רצון העם". ראש הממשלה הטורקי הוסיף: "ההפיכה הוצנחה על מצרים. ומי עומד מאחורי זה? ישראל. ויש לנו הוכחות לכך". את דבריו נימק ארדואן בדבריו של אינטלקטואל יהודי-צרפתי, שנפגש ב-2011 עם שר המשפטים של צרפת, לפני הבחירות הדמוקרטיות במצרים. לדברי ארדואן, אותו אינטלקטואל - שלא זוהה בשמו - אמר: "האחים המוסלמים לא יהיו בשלטון גם אם יזכו בבחירות. דמוקרטיה אינה נקבעת בקלפי".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully