וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצו של חמינאי: לעולם לא נעצור את תכנית הגרעין

עלי אכבר ולאיתי, לשעבר שר החוץ וכיום יועץ למנהיג העליון בענייני חוץ, אותת על מוכנות לדיאלוג רציני - אך אמר שהמערב צריך ליזום ראשון. "ההכרעה תהיה של חמינאי בלבד"

יועצו הבכיר של המנהיג העליון של איראן אומר כי טהרן לעולם לא תשהה שוב את תכנית הגרעין שלה, כפי שעשתה ב-2003.

עלי אכבר ולאיתי, שהיה שר החוץ של איראן וכיום משמש יועצו של האייתוללה עלי חמינאי לענייני חוץ, אמר כי בחירתו לנשיא של חסן רוחאני תעניק למעצמות העולם אפשרות להגיע להסכם מול איראן, אך הבהיר כי זו אחריות המערב להושיט את ידו אל הרפובליקה האיסלאמית - ולא ההפך.

בראיון לסוכנות הידיעות אי-פי, אמר ולאיתי כי במקרה כזה, איראן תגיב ב"שפה שונה" מזו שהייתה נהוגה בכהונותיו של הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד. ואולם, ולאיתי הדגיש כי ההכרעה הסופית בכל סוגיה תהיה של חמינאי - ולא של הנשיא רוחאני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש נשיא - אבל ההכרעה עדיין אצל המנהיג העליון. חמינאי בתפילה עם הממשלה בטהרן/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבריו של ולאיתי, שהיה מועמד לנשיאות והפסיד לרוחאני, רומזים כי ההנהגה העליונה באיראן מוכנה לזנוח את הרטוריקה האלימה שאפיינה את ימי אחמדינג'אד. דו-שיח דיפלומטי יותר עשוי לאפשר לאיראן לשמור על תכנית הגרעין שלה, ולהקל בסנקציות הכבדות המוטלות עליה על-ידי מועצת הביטחון, ארה"ב והאיחוד האירופי.

בראיון, אמר ולאיתי כי ההנהגה בטהרן רואה בחיוב את האפשרות לקיים שיחות ישירות מול מדינות מסוימות במערב - בהן ארה"ב וחברות מועצת הביטחון – תפיסה שחמינאי הגיב לה בצנינות בעבר. "בחירתו של רוחאני תהווה מבחן לרצון הטוב של המערב", אמר. "אנו מדברים על מדינות שיכולות להיעזר בהזדמנות הזאת".

נשיא איראן חסן רוחאני. טהרן, אוגוסט 2013. AP
הממשל החדש פותח אשנב למערב. הנשיא חסן רוחאני/AP

בימים האחרונים דווח באיראן כי בהמשך למהלכים השונים המתגבשים בממשל החדש בטהרן, תיק הגרעין מועבר לאחריות משרד החוץ האיראני, בראשו עומד השר ג'וואד זריף. עד היום, האחריות בנושא הייתה של אנשי המועצה העליונה לביטחון לאומי, ובראשם סעיד ג'לילי, שאף הוא התמודד לנשיאות בבחירות האחרונות.

דבריו של ולאיתי תואמים את הדיווחים הללו, שכן גם הם מאותתים על העברת האחריות בנושא הגרעין מהמועצה לביטחון לאומי אל עבר משרד החוץ ואל יועצי השלטון לענייני חוץ. הממונה החדש על תוכנית הגרעין הוא שר החוץ היוצא, עלי אכבר סאלחי, ששב לתפקיד בו כיהן בעבר עד 2010. כמו ולאיתי, גם הוא נחשב לאיש אמונו של חמינאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully