וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשל החדש בטהרן מגשש באופטימיות מול המערב

משה-חי הגיגת

18.8.2013 / 17:12

שר החוץ ג'וואד זריף שוחח עם מזכ"ל האו"ם ועם שרת החוץ האירופית והביע תקווה לחידוש השיחות מול שש המעצמות. מסתמן: הסמכויות לגבי תכנית הגרעין יאוחדו תחת משרד החוץ

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

שרי הממשלה החדשה באיראן נכנסו הבוקר (ראשון) לתפקידם. מתוך 18 שרים שהביא הנשיא חסן רוחאני לאישור המג'לס (הפרלמנט) בטהרן, אושר מינויים של 15 שרים, ושלושת השרים הנותרים מונו לתפקידים זמניים עד שיימצאו עבורם מחליפים.

שר החוץ ג'וואד זריף החל בתפקידו כבר אמש לאחר שקודמו, עלי אכבר סאלחי, מונה לסגן הנשיא ולראש תוכנית הגרעין. זריף החל בסבב שיחות טלפוניות עם גורמי מפתח בזירה הבינלאומית, בהם, ובין היתר שוחח זריף עם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, עם שרי החוץ של גרמניה, טורקיה ושבדיה ועם מזכ"ל הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי.

בשיחתו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון, אמר זריף כי "איראן מוכנה לשיחות עתידיות במסגרת זמנים מוגדרת". על פי משרד החוץ בטהרן, אשטון השיבה כי היא מקווה שהשיחות בין איראן לשש המעצמות יחודשו בהקדם, והביעה תקווה להיפגש עם זריף כבר בפתיחת עצרת האו"ם ה-68 בחודש הבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר החוץ החדש ג'וואד זריף, הנשיא חסן רוחאני והממונה על הגרעין עלי אכבר סאלחי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשיחתם של זריף ומזכיר האו"ם באן, שוחחו השניים על האירועים במצרים, משבר ששר החוץ האיראני הגדיר "מסוכן וכאוטי". זריף צוטט באומרו כי "הקהילה הבינלאומית צריכה לעשות הכל כדי לסייע לצמצם את המשבר במצרים". עוד נמסר כי באן הזמין את הנשיא רוחאני להשתתף באירועי פתיחת עצרת האו"ם בניו יורק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

איחוד סמכויות בתחום הגרעין

בתוך כך, סוכנות הידיעות האיראנית "מהר" דיווחה כי בהמשך למהלכים שונים בממשל החדש, תיק הגרעין באיראן עבר לאחריות של משרד החוץ בטהרן. עד היום, האחריות בנושא הייתה של אנשי המועצה העליונה לביטחון לאומי, ובראשם מי סעיד ג'לילי, שהתמודד לנשיאות בבחירות האחרונות.

על פי הדיווח, הדוגמה האחרונה והבולטת ביותר לכך היא שיחתו של שר החוץ החדש זריף עם שרת החוץ האירופית, אשטון, שנסובה רובה ככולה בנושא תכנית הגרעין של איראן. גם הממונה החדש על תוכנית הגרעין הוא שר החוץ היוצא, עלי אכבר סאלחי, ששב לתפקיד בו כיהן בעבר עד 2010.

סעיד ג'לילי, מזכיר המועצה האירנית לביטחון לאומי והממונה על המו"מ בנושא הגרעין. מאי 2013. רויטרס
הממונה לשעבר על תכנית הגרעין, ג'לילי. הוביל קו תקיף בנושא הגרעין/רויטרס

גם לנשיא רוחאני יש רקע משמעותי בתחום תיק הגרעין: הוא כיהן בעבר כראש המועצה העליונה לביטחון לאומי וכנציג האיראני לשיחות הגרעין, במהלך כהונתם של הנשיאים אכבר האשמי רפסנג'אני ומוחמד חאתמי.

אם הדיווח נכון, המשמעות הדבר היא שהממשל החדש מבקש להעניק לנושא זה את מירב תשומת הלב, כנראה מתוך אינטרס להשיג שקט בגזרה זו ולהגיע להישגים בתחום מדיניות הפנים, בעיקר בתחום החברתי-כלכלי. העברת התיק למשרד החוץ גם תיצור אחידות במסרים היוצאים מכיוונה של טהרן בתחום מדיניות החוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully