וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איראן רוצה שיחות ישירות עם ארצות הברית על הגרעין"

ה"ניו יורק טיימס" מדווח שראש ממשלת עיראק העביר מסר לאובמה לפיו באיראן רוצים שיחות ישירות, והציע את ארצו כמארחת השיחות. בארה"ב מגיבים בחשדנות לדיווח

איראן מעוניינת בשיחות ישירות עם ארצות הברית לגבי עתיד תכניתה הגרעינית - כך אמר ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מליכי לממשל אובמה בחודש האחרון, לפי דיווח הבוקר (שישי) בעיתון "ניו יורק טיימס". על פי הדיווח, אל-מליכי גם הציע את ארצו כמארחת אפשרית של השיחות. בעיתון ייחסו את הדיווחים לגורמים מערביים.

המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, בטקס לציון 23 שנים למות אייתוללה ח'ומייני, סמוך לטהרן. 3 ביוני 2012. AP
רוצה שיחות ישירות עם המערב? האייתוללה חמינאי/AP

בפגישה שנערכה בראשית החודש בין אל-מליכי לשגריר האמריקני בבגדד, אמר ראש הממשלה כי הוא מדבר בשם גורמים איראניים, וכי הנשיא החדש של אירן, חסן רוחאני, מתכוון לייחס רצינות רבה לשיחות הללו. אף שאל-מליכי ציין כי הוא עמד בקשר עם גורמים הזוכים לאמונו של המנהיג הרוחני העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, הוא לא ציין מי בדיוק העביר לו את המסר המיועד לארה"ב. על כן, בארצות הברית התקבל המסר בחשדנות, ולא ברור האם מדובר בניסיון אמיתי של חמינאי להגיע לפתרון בסוגיה הבוערת, או שמא בנסיון הטעיה.

"ביסוס ערוץ ישיר הוא דבר הכרחי, לא מספיק"

גורמים במחלקת המדינה סירבו להגיב לבקשת העיתון, ולא ציינו כיצד הגיבו בארצות הברית. גורמים לא-רשמיים הזכירו כי שמאז שנכנס הנשיא אובמה לתפקידו, הוא ניסה לקדם את קיומן של שיחות ישירות. דובר מחלקת המדינה, פטריק ונטרל, הוסיף כי "עיראק היא שותפה של ארצות הברית ואנחנו במגעים שוטפים עמם על מגוון נושאים הנוגעים לשתי המדינות, לרבות איראן". לדבריו, "כפי שאמרנו שוב ושוב, אנחנו פתוחים לשיחות ישירות עם איראן בעניין הגרעין כדי לפתור את החשש הבינלאומי בעניין תכניתה".

גארי סאמור, שכיהן כיועץ בכיר בענייני תפוצת גרעין במועצה לביטחון לאומי בכהונתו הראשונה של הנשיא אובמה, אמר לעיתון כי "ביסוסו של ערוץ ישיר היא דבר הכרחי אך לא מספק להגעה להסכם בעניין תכנית הגרעין". הוא ציין כי "הם (האיראנים) רוצים יכולת לייצר נשק גרעיני, ואנחנו רוצים למנוע מהם את היכולת הזאת. למצוא פשרה בין שני היעדים האלה היא דבר קשה מאוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא ארה"ב ברק אובמה מכריז על צ'רלס (צ'אק) הייגל כמועמד לשר ההגנה. AP
גורמים לא-רשמיים הזכירו כי שמאז שנכנס הנשיא אובמה לתפקידו, הוא ניסה לקדם את קיומן של שיחות ישירות עם איראן. אובמה והייגל/AP

לפי דוח שפרסם הפנטגון לפני כשבועיים, ב-2015 תוכל הרפובליקה האיסלאמית לערוך ניסוי בטיל בליסטי. "לאיראן יש טילים בליסטיים ותכניות שיגור לחלל מפותחות והיא ממשיכה לנסות להגדיל את הטווח, הקטלניות והדיוק" של טילים אלה, נטען.

קבוצת פעילי אופוזיציה איראנית שגלתה מהמדינה הפיצה טענות לפיהן יש בידה מידע שמאשש את קיומו של מתקן גרעיני סודי שנבנה מתחת לפני הקרקע, ממזרח לעיירה דמבאנד, כ-50 קילומטרים מצפון-מזרח לטהרן. "האתר מורכב מארבע מנהרות ונבנה בידי חברות הנדסה ובנייה שקשורות למשרד ההגנה של איראן ולמשמרות המהפכה. באתר ישנן ארבע מנהרות באורך 600 מטר כל אחת", נמסר מהקבוצה, שמזוהה כמועצה הלאומית להתנגדות באיראן. מדובר בקבוצה שמבקשת לשים קץ לשלטון הדתי באיראן, ושקשורה לזרוע האיראנית שלחמה לצדו של סדאם חוסיין במלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully