וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא מוותרת על שם הוריה": ניצולת שואה בסכנת גירוש

לי בן שי

18.8.2013 / 14:06

ביילה בנסמן נולדה בליטא ונדדה בין בתי יתומים לאחר השואה. היא מוכרת על ידי ועידת התביעות של ניצולי השואה, אך רצונה לדבוק בשם נעוריה עלול לעלות לה בזכאותה לאזרחות

טוב שם טוב? ניצולת שואה המוכרת על ידי ועידת התביעות עומדת בפני גירוש – משום ששינתה את שמה. ביילה בנסמן הגיעה לארץ ב-2012 עם משפחתה מליטא, בניסיון לעשות עלייה, אך הם התגלגלו לרחוב ושוכנו בזכות סיוע של מתנדבים. עניינה נידון בבית המשפט, אך המדינה מסרבת להכיר בה כיהודיה. בעקבות עדות חדשה שהגיעה ביוני, הופסקו הדיונים בהסכמה, אך כעת מסתבר - רצונה לדבוק בשם נעוריה עלול לעלות לה בזכאותה לאזרחות.

הקשר לישראל החל ב-2004, אז הגישה המשפחה - בנסמן ובעלה, בתה, בעלה ושלושת ילדיהם - בקשה לאשר את עלייתם בשגרירות ישראל בריגה. משום שלא השיגה עדים, שמתו או היו מבוגרים מדי כדי להעיד, נדחתה בקשתה. למרות זאת, בני המשפחה האמינו כי גם אם יכנסו לישראל באשרת תייר, הם יצליחו להוכיח את זכאותם להיקלט מתוקף חוק השבות. מאז שנות ה-90 מקבלת בנסמן קצבה חודשית מוועידת התביעות של ניצולי השואה. במרץ 2012 נחתו השבעה בארץ, אך לא הצליחו להסדיר את ענייניהם.

ביילה בנסמן אוגוסט 2013. בן קלמר
המדינה מסרבת להכיר בה כיהודיה, אף שמוכרת על ידי ועידת התביעות של ניצולי השואה. בנסמן/בן קלמר

מצבם הידרדר והם עברו להתגורר בחוף הים של תל אביב. כפתרון זמני למגורים, מנכ"ל עמיגור שיכן את כל המשפחה בדיור ציבורי ודאג להם לתזונה ללא תשלום וחבר הכנסת דאז, זאב ביילסקי, התערב והשיג למשפחה עו"ד בהתנדבות.

"לקח לי שנים למצוא את הזהות האמיתית שלי"

עורך הדין אורי זמברג מספר: "נקבע דיון לחודש יוני. יום לפני הדיון, פרקליט המדינה שלח לי עדות שהגיעה לידי משרד הפנים. קרובת משפחה לכאורה מליטא סיפרה סיפור חיים די זהה לזה של ביילה". בין היתר, סיפרה הקרובה שאביה של בנסמן יהודי ובזמן מלחמת העולם השנייה היא הוסתרה במנזר והתגלגלה בבתי יתומים. הבעיה התעוררה בעקבות השם שמסרה קרובת המשפחה - ונדה קייביצ'וס.

עורך הדין ביקש לברר עם בנסמן את הפרטים והיא סיפרה שאין פה כל חדש. "רוב שנות חייה היא חיה תחת השם ונדה ויש לה מסמכים שמראים את זה, את השם קיבלה לאחר שנפרדה מהוריה והתגלגלה בבתי יתומים. לאחר שחקרה ובדקה, מצאה כי הזהות האמיתית שלה היא ביילה בנסמן ואף קיבלה מבית המשפט בליטא תוקף של פסק דין כדי לאשר זאת". לדבריו, ניצולת השואה לא מתכוונת לשקר כדי לקבל מעמד: "היא אמרה 'לקח לי שנים למצוא את הזהות האמיתית שלי'". בעקבות הפרטים החדשים הסכימו הצדדים לדחות בהסכמה את הדיון בבית המשפט לינואר 2014, אך עד אז המשפחה עדיין נותרת ללא מעמד חוקי. צו ביניים של בג"ץ מ-2012 אוסר על גירושה, עד לסיום ההליכים המשפטיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ביילה בנסמן ומשפחתה. אוגוסט 2013. בן קלמר
קיבלו סיוע ממתנדבים וממנכ"ל עמיגור לאחר שעברו לגור בחוף הים. בני המשפחה/בן קלמר

רוני קלינסקי, מנכ"ל הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל: "זה אחד המקרים החריגים ביותר שנתקלנו בהם ולשמחתי במאמץ משותף של עמיגור, ושל חבר הכנסת לשעבר זאב ביילסקי הצלחנו עד כה למצוא פתרון לדיור זמני ולמזון ושאר צרכיהם. אם יוחלט לגרשם מהארץ יהיה זה אות קלון ענק למדינת ישראל ולעם היהודי. אין לגירוש כזה מחילה ואסור שדבר שכזה יקרה במדינת היהודים".

"לא סיפקה הוכחות להיותה ניצולת שואה"

ממשרד ראש הממשלה נמסר בשם לשכת הקשר "נתיב": "המתלוננת לא הצליחה לספק הוכחות או עדויות על היותה ניצולת שואה או עמידתה בתנאי חוק השבות. בעדותה נתגלו מספר סתירות וטענות שהתבררו כלא נכונות. נציגי 'נתיב' ערכו מספר בדיקות עצמאיות, אך לא הצליחו לאמת את טענותיה לגבי זהותה או עברה".

מרשות ההגירה והאוכלוסין נמסר בתגובה: "בני הזוג וכן ילדיהם נכנסו לישראל לפני מספר חודשים כתיירים. מעט זמן לאחר כניסתם הגישו בקשה לקבלת מעמד כזכאי שבות. בדיקת הבקשה מול לשכת הקשר במשרד ראש הממשלה, העלתה כי בקשה לעלייה של בני המשפחה נדחתה עוד בשנת 2005 בחו"ל. בדיקה נוספת שנערכה אך לאחרונה, דחתה שוב את בקשתם, זאת בהתאם למסמכים שהוגשו, אשר לא הוכיחו במאום את זכאותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully