וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצולי שואה תקפו את לפיד: "גדלת בבית של ניצול"

22.7.2013 / 16:10

החלטת שר האוצר להעביר את הטיפול בניצולים למשרד הרווחה עוררה את חמתם. ניצול אחד אמר ללפיד ולשר כהן: "מעבירים אותנו, מסיבות אידיאולוגיות, למשרד העלוב והמקופח ביותר"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

דיון סוער אירע הבוקר (שני) בוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, שדנה בהעברת הטיפול בניצולי השואה ממשרד האוצר למשרד הרווחה. לדיון הגיעו שר האוצר יאיר לפיד, וכן שר הרווחה מאיר כהן, והם שמעו דברי תוכחה קשים מצד ניצולי שואה שהגיעו אף הם לדיון. אחד מהם, אברהם ברקוביץ', אמר לשר כהן: "לאסוננו הגדול, משרדך הוא המקופח ביותר, העלוב ביותר, מסיבות אידיאולוגיות כמובן, ולשם אתם רוצים להביא אותנו. לא יהיה כדבר הזה". הוא המשיך והוסיף: "המשרד מקופח מסיבות אידיאולוגיות כי הימין הכלכלי שולט במדינה הזאת ומשרד הרווחה, לא מקציבים לו דבר. הוא פועל מעמותות אומללות. לשם אתם רוצים לשלוח אותנו? לא יהיה כדבר הזה. נקום על הרגליים, נפגין, כבוד השר מר לפיד הנכבד, בשום פנים אל תעביר אותנו למשרד הרווחה". בין השר לניצול השואה התפתחה מהומה, לאחר שהשר טען כי האיש לא דיבר בכבוד למשרדו, והוא זכה גם למתקפה מצדו של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה). שטרן אמר לברקוביץ': "אתה חצוף ואתה לא מדבר אמת. עם כל הכבוד שיש לי לניצולי שואה, אתה לא תלמד אותי".

שר האוצר יאיר לפיד במסע"ת, מאי 2013. יואב דודקביץ'
זכה לביקורת בכנסת. לפיד/יואב דודקביץ'

גם דורה רוט, ניצולת השואה שעוררה בעבר כבר סערה בדברים שאמרה בדיון קודם בכנסת, אמרה: "אני 65% נכה, מר לפיד, מזה שירו בי הגרמנים בגב. הייתה לי שחפת, אני נושמת רק עם ריאה אחת וקיבלתי 65% מהרופאים שהאוצר שלח אותי אליהם. אני לא מתלוננת על זה. כלל לא. אבל איפה זה נשמע שביטוח לאומי והפנסיה של בעלי המנוח, נכנס ל-65% של נכות שלי? ואתה שותק על זה. נולדת בבית של ניצול שואה. עבדתי איתו (עם אביו של לפיד, טומי לפיד - ע"מ)".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

במהלך הדיון הודיעו לפיד וכהן כי יעבירו את הרשות לזכויות ניצולי שואה למשרד הרווחה, וזאת כדי "להביא לאיחוד כלל הגורמים המטפלים בניצולי שואה תחת קורת גג אחת", הסביר שר האוצר. לפיד הוסיף כי "ההעברה לא תשנה מבחינת הניצול הבודד - לא מבחינת הפקיד המטפל, לא במיקום הפיזי, לא במספרי הטלפון או הפקס. המטרה שלנו לייעל למקסימום ולאחד את הגופים המטפלים. השר מאיר כהן יהיה בראש ארגון גג ממשלתי שיטפל בניצולי השואה".

בנוסף, הודיע לפיד כי יוגדל התקציב המיועד לניצולי השואה, בהחלטה משותפת עם שר הרווחה, עבור שני נושאים מרכזיים: ניצולי שואה לא יידרשו להציג קבלות על קניית מוצר חשמלי לשם קבלת החזר מסים. כל ניצול הזכאי להטבה, יקבל החזר של 350 שקלים, ללא צורך בהצגת חשבונית. העלות השנתית של ההטבה היא 17 מיליון שקלים. כמו כן, אחוזי הנכות של ניצולי שואה יעוגלו כלפי מעלה, בכל מקרה שאחוזי הנכות שלהם חושבו בשברי האחוז. לדוגמה, תגמול חודשי של 39.1% נכות, יושווה לתגמול החודשי של 40% נכות ויגדיל את שיעור הקצבה של הניצול בכ-164 שקלים בחודש. העלות השנתית של הטבה זו היא כשבעה מיליון שקלים.

בדיון הודה לפיד: "אנו לא עושים עבודה מספיק טובה בטיפול בניצולי השואה". לדבריו, "חלק מהדברים שנשבעתי לעשות עם כניסתי לתפקיד שנעשה עבודה טובה יותר. אין לנו הרבה זמן. ניצולי השואה מתים כל יום. ניצולי השואה רוצים לחיות ואנחנו צריכים לעזור להם לחיות. זו המחויבות שלנו והחוב המוסרי שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully