וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארצות הברית ריגלה אחרי הבלשן נועם חומסקי"

ה"פוריין פוליסי" חשף מסמך שבו ביקש הסי-איי-אי מידע על הפרופסור ופעיל השמאל שהתנגד נחרצות למלחמת וייטנאם. במשך שנים הכחישו הרשויות כי ניהלו מעקב והתיק אודותיו הושמד

סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית ריגלה בשנות השישים והשבעים אחר הבלשן ואיש השמאל הרדיקלי פרופ' נועם חומסקי – כך חושף היום (שלישי) המגזין "פוריין פוליסי". במשך שנים ארוכות הכחיש הסי-איי-אי כי אסף מידע אודות החוקר והוגה הדעות מאוניברסיטת MIT בבוסטון, הנודע בעמדתו החריפה נגד מלחמת וייטנאם. אולם כעת נחשף כי הארגון ניסה להתחקות אחר פעילותו של חומסקי ואף ביקש להיעזר בכך בלשכת החקירות הפדרלית, האף-בי-איי. כמו כן עולה כי הסוכנות – או ארגון מודיעיני אחר – העלימו במועד בלתי ידוע את התיק על חומסקי.

החשיפה באה בעקבות פנייתה של התנועה לחופש המידע בארצות הברית (FOIA) לאף-בי-איי. התנועה פנתה פעמים רבות לסי-איי-אי בבקשה לדעת אם תיק אודות חומסקי אכן קיים, אולם התשובה שקיבלה הייתה: "לא איתרנו נתונים כלשהם בתגובה לשאלתכם". ההכחשה נתפסה על ידי רבים כבלתי אמינה. לאחרונה ביקש עורך הדין של התנועה, קאל מקלנהן, מסמכים בנושא, ואלה חשפו מזכר שהועבר בין הסי-איי-אי לאף-בי-איי, שתוכנו אישר כי אכן נאסף מידע על החוקר, הידוע בתור מבקר חריף של ישראל, כיום בן 84.

נועם חומסקי מאזין לנאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. לבנון, מאי 2012. AP
ידוע כמבקר חריף של ישראל. חומסקי מאזין לנאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, מאי 2010/AP

במזכר, שעליו התאריך 8 ביוני 1970, מבקש הסי-איי-אי מהאף-בי-איי פרטים נוספים על סיור שתכננו פעילים שהתנגדו למלחמה בווייטנאם למדינה האסיאתית. על המסמך חתום גורם בסי-איי-אי שציין כי חומסקי ארגן את הטיול. בין היתר, הוא ביקש מידע על האנשים המעורבים בביקור.

פרופסור איתן תאוהריס מאוניברסיטת מרקט בוויסקונסין, מומחה לאיסוף מידע וליחסים בין שני ארגוני הביון אמר ל"פוריין פוליסי" כי התקשורת בין הארגונים ביוני 1970 "מאשרת כי הסי-איי-אי אסף מידע על חומסקי". לדבריו, "תגובת הסי-איי-אי לבקשת התנועה לחופש המידע מאשרת כי התיק הושמד בנקודת זמן שאינה ידועה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסמך של הסי-איי-אי שפורסם ב"פוריין פוליסי". התאריך: 8 ביוני 1970/מערכת וואלה!, צילום מסך

תאוהריס הוסיף כי חשוב להבין מתי החליטו בסי-איי-אי להשמיד את התיק של חומסקי ומדוע החליטו לעשות זאת. "ללא ספק, התיק שלו לא היה היחידי שהושמד. כמה תיקים אחרים הושמדו?", תהה. חומסקי עצמו הגיב לפרסום ואמר ל"פוריין פוליסי": "יום יבוא ויבינו כיצד המערכת ניסתה להגדיל את הכוח שהיה בידיה בכל אמצעי שעלה על דעתה". הסי-איי-אי סירב להגיב לפרסום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully