וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומסקי: תקרית המשט – עוד אחד מפשעי ישראל

רון רייכמן

11.10.2010 / 4:12

הבלשן והוגה הדעות האמריקאי נועם חומסקי אמר בכנס בנושא חופש הביטוי שנערך בטורקיה, כי השתלטות צה"ל על המשט לעזה היתה "פשע ברוטאלי", ביטוי נוסף למדיניות ישראל בעשורים האחרונות

נועם חומסקי שוב מותח ביקורת חריפה על ממשלת ישראל. הבלשן הידוע ופעיל זכויות האדם, אמר בריאיון לעיתון ה"זאמאן" הטורקי המתפרסם היום (שני), כי השתלטות צה"ל על המשט לעזה בחודש מאי, במהלכה נהרגו תשעה מפעילי האונייה הטורקית "מאווי מרמרה", היתה "פעולה נפשעת". לדברי חומסקי, המבקר בטורקיה במסגרת כנס בנושא חופש הביטוי, "ברור שנעשתה כאן מתקפה פלילית וחמורה ביותר".

חומסקי הוסיף כי "היתה זו בחטיפה במים בינלאומיים, שבה התבצעה שורה של מעשה רצח אלימים ביותר". הוא עוד טען כי למרות חריגותה של התקרית בכל הנוגע למידת ה"ברוטאליות" שלה, מדובר בביטוי נוסף למדיניות בה ישראל נוקטת מזה למעלה מ-30 שנה. על פי הדיווח, חומסקי הצהיר כי אף על פי שתקרית זו היתה חמורה מאחרות, "חטיפת ספינות במים בינלאומיים, לקיחתם של אנשים בשבי, הריגתם מדי פעם, הבאתם לישראל בכוח והחזקתם לתקופות ממושכות" – כל אלה מלמדים על מדיניותה המתמשכת של ישראל מזה למעלה מ-30 שנה. חומסקי ציין עוד בריאיון כי ישראל מרשה לעצמה להמשיך בפעולות אלה, מאחר שהיא זוכה לגיבוי אמריקאי.

חומסקי בן ה-82, מהוגי הדעות המשפיעים בעולם ואבי הבלשנות הגנרטיבית, ידוע בביקורתו הנוקבת כלפי מדיניות החוץ של ממשלת ישראל. רק בחודש מאי, מספר שבועות לפני תקרית המשט, נמנעה כניסתו לשטחי הגדה המערבית כדי לשאת הרצאה באוניברסיטת ביר זית ברמאללה. לאחר שלא הותר לו להיכנס הועבר חומסקי לירדן. בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס אמר: "בישראל כנראה לא אהבו את העובדה שהייתי אמור להרצות באוניברסיטה פלסטינית ולא בישראל".

"אירופה נעשית גזענית יותר ויותר"

בריאיון התייחס חומסקי גם לנושא רצונה של טורקיה להצטרף לאיחוד האירופי, וטען כי סירובו של האיחוד האירופי לקבל לשורותיו את אנקרה נעוצה בעיקר במשוא פנים ובגזענות אירופית. חומסקי ציין כי "אמנם אירופה יכולה לטעון, באופן מצודק חלקית, כי טורקיה אינה עומדת בכל הקריטריונים ההומניטריים הנדרשים כדי להתקבל לשורות האיחוד – ואולם, אינני חושב שזו הסיבה לדחייתה". חומסקי הוסיף כי הוא סבור שהסיבה האמיתית לכך היא "גזענות, חד וחלק".

בהתייחס לטענה כי טורקיה מפרה זכויות אדם בכל הנוגע למאבקה במיעוט הארמני שבתחומה, חומסקי טען מנגד כי האיחוד הרשה לעצמו לצרף לשורותיו את בריטניה, אשר תמכה בפלישה לעירק, דבר הראוי לפי השקפתו לגינוי. וכך שיבח חומסקי את טורקיה על שעמדה בסירובה להצטרף לפלישה.

"האם טורקיה עשתה משהו בסדר גודל כזה?", תמה חומסקי. "להיפך – היא סירבה להשתתף בפלישה, וזאת פעולה בעלת חשיבות גבוהה באשר לשמירה על זכויות אדם ועל החוק הבינלאומי". חומסקי הוסיף כי הגזענות האירופית באה לידי ביטוי ניכר במיוחד בכל הנוגע ליחס הגורף שניתן למהגרים. הוא ציין כי "באופן אישי, תמיד חשתי כי אירופה הולכת ונעשית גזענית יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully