וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הפנים: חומסקי לא הוכנס בגלל חוסר הבנה

ניר יהב וגלעד גרוסמן

16.5.2010 / 21:57

הפרופסור המזוהה עם השמאל הרדיקלי, היה אמור להרצות באוניברסיטת ביר זית. הוא הגיע למעבר אלנבי, נלקח לתשאול ונאלץ לשוב לירדן. "הצעד הפזיז מוכיח את אופיה הגזעני של ישראל".

דוברת משרד הפנים, סבין חדד, הגיבה הערב (ראשון) לפרסום לפיו גורמים במעבר הגבול בגשר אלנבי מנעו את כניסתו של האינטלקטואל היהודי נעם חומסקי. חדד אמרה כי ההחלטה למנוע את כניסתו של חומסקי הועברה לשיקול דעת מנהלת התיאום והקישור של המנהל האזרחי. לדבריה, "מר חומסקי הגיע למעבר אלנבי ומשלא היה ברור שהוא מגיע לשטחי הרשות בלבד הוחלט לעכב כניסתו. לאחר שהובהר כי כניסתו נועדה לביר זית, הועברה הסוגיה לשיקול דעת המנהלת".

במשרד הפנים הוסיפו, כי "אנו מנסים ליצור קשר עם צה"ל כדי לבדוק את העניין, ואם לא תהיה התנגדות, איננו רואים שום סיבה שלא ירשו לא להיכנס".

מוקדם יותר הערב פורסם, כי חומסקי נעצר במעבר אלנבי לאחר שניסה להגיע לאוניברסיטת ביר זית ברמאללה שם היה אמור לשאת היום הרצאה. חומסקי הוכנס לתשאול במעבר אלנבי ולאחר מכן הוחלט להחזירו לעמאן, כך על פי מקורות פלסטינים. עוד ציינו המקורות הפלסטינים כי לפרופסור חומסקי לא נמסרה הסיבה לאי כניסתו.

חבר הפרלמנט הפלסטיני ד"ר מוסטפא ברגותי, שהזמין את פרופ' חומסקי לביקור ברשות הפלסטינית, גינה את ההחלטה הישראלית שלא לאפשר לו להיכנס לרמאללה: "הצעד הפזיז מוכיח את אופיה הגזעני של ישראל". לדבריו, חומסקי היה אמור להתלוות אליו לביקור במספר מקומות בגדה "כדי לעמוד מקרוב על הפגיעה הישראלית בעם הפלסטיני". בין השאר הם היו אמורים לבקר בגדר ההפרדה ובאזורים הסמוכים להתנחלויות.

חומסקי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, בשיחת טלפון מעמאן, בירת ירדן, כי כשהגיע למעבר בגשר אלנבי אסרו עליו גורמים בגבול להיכנס לישראל. לדבריו, "הם כנראה לא אהבו את העובדה שהייתי אמור להרצות באוניברסיטה פלסטינית ולא בישראל". הוא הוסיף, כי לוח הזמנים שלו עמוס מאוד, והוא לא יוכל לנסות שוב להיכנס לגדה. עוד סיפר חומסקי, כי הפעם האחרונה בה ביקר בישראל ובדגה הייתה ב-1997, אז הרצה בביר זית ובאוניברסיטת בן גוריון.

"מאפיין של משטר טוטליטרי"

באגודה לזכויות האזרח גינו בחריפות את ההחלטה למנוע את כניסתו של פרופסור חומסקי. "ההחלטה למנוע מאדם להביע את דעותיו על ידי מעצרו וגירושו היא מאפיין של משטר טוטליטרי. מדינה דמוקרטית, שחופש הביטוי הוא נר לרגליה, אינה מסתגרת בפני ביקורת או רעיונות שאינם נוחים, ולא מונעת כניסת אורחים רק משום שדעותיהם אינן מקובלות בעיניה, אלא מתמודדת עמן באמצעות דיון ציבורי".


ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) אמר כי מניעת כניסתו לישראל של פרופ' חומסקי "היא אות קין על מצחה של הממשלה והשלטונות. ממשל שלא יכול לשאת דעות של אנשים, לרבות אינטלקטואלים בולטים, הוא ממשל טוטליטרי שחש שיש לו מה להסתיר ויש ממה וממי לחשוש".

הבלשן והאינטלקטואל נעם חומסקי ידוע כמבקר תקיף של ישראל. כאחד מבכירי האינטלקטואלים בעולם, הספיק חומסקי להביע את דעותיו מעל במות רבות וכינה את ישראל מדינת אפרטהייד.

בחודש מרץ השנה טען חומסקי כי אירן חותרת לנשק גרעיני בגלל חששה המוצדק מוושינגטון וירושלים. "אם הם לא יפתחו הרתעה גרעינית - הם משוגעים", אמר חומסקי, המזוהה עם השמאל הרדיקאלי במהלך הרצאה באוניברסיטת הארוורד. "פעולות עוינות מצד ארה"ב והלקוחה הישראלית שלה הן גורם עיקרי בהחלטה האירנית אם לפתח יכולות גרעיניות".

(עדכון ראשון: 18:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully