וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירון ביטל את מבחני המיצ"ב: "הפכו לשוט מכה"

12.8.2013 / 16:00

שר החינוך הודיע כי המבחנים שנועדו לבחון את רמת התלמידים בכמה מקצועות אינם יעילים. "גברו ההשלכות השליליות שלהם על תהליכי הלמידה", אמר. מבחני המיצ"ב הפנימיים יימשכו

צילום: באדיבות "יש עתיד", עריכה: יאיר דניאל

מבחני המיצ"ב החיצוניים בבתי הספר יבוטלו – כך הודיע בצהריים (שני) משרד החינוך. על פי ההחלטה, יבוטלו מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית) החיצוניים שמבוצעים בכיתות ב', ה' ו-ח', ויוותרו מבחני המיצ"ב הפנימיים שמשמשים להערכה פנימית של בתי הספר שציוניהם לא מועברים לידי המשרד. במקביל, תפעל ועדה מקצועית בראשות ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה), שתמליץ על מתווה חלופי לבחינות אלה. הוועדה תכלול נציגי ציבור, מנהלים, מורים ומומחים מהאקדמיה, והמלצותיה ייושמו בשנת הלימודים תשע"ה, כאשר המטרה היא להחזיר את המדידה, אולם במתכונת שונה.

במקביל, ימשיכו לפעול סקרי האקלים הבית ספרי בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים במתכונתם הרגילה. מתווה דומה יופעל מהשנה הקרובה גם בחלק מהחטיבות העליונות. כמו כן, החליט משרד החינוך כי בשנה הקרובה ישתתפו מפקחי ומנהלי בתי הספר בפיתוח מקצועי שיעסוק בתהליכי הערכה פנימיים לצורך שיפור ההוראה והלמידה בבתי הספר, וכי שר החינוך שי פירון יקדם חקיקה שתמנע פרסום לא מבוקר של תוצאות מבחנים בית ספריים – דבר שגרר ביקורת קשה מצד אנשי חינוך.

מבחני המיצ"ב הם מערכת של מבחנים וסקרים הנערכים בבתי ספר יסודיים (כיתות ב' ו-ה') וחטיבות ביניים (כיתה ח') במקצועות מדע וטכנולוגיה, שפת אם, מתמטיקה ואנגלית. המבחנים נערכים בכמה מחזורים, כאשר כמה מאות בתי ספר משתתפים בהם מידי שנה. במסגרת המיצ"ב, נערכים גם סקרים לבחינת האקלים הבית ספרי שכולל בין היתר את רמת האלימות בבית הספר, האטמוספירה הלימודית ועוד.

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
תקודם חקיקה שתמנע פרסום לא מבוקר של התוצאות. תלמידים נבחנים בכיתה/בן קלמר

מבחני המיצ"ב החיצוניים מועברים על ידי בוחנים חיצוניים, נבדקים על ידי ראמ"ה, ותוצאותיהם נשלחות למנהלי בתי הספר ולמשרד החינוך. מבחני המיצ"ב הפנימיים שכוללים חוברות מבחנים רלוונטיות, מועברים לבתי הספר יחד עם חומרים פדגוגיים, והם נבדקים על ידי צוות בית הספר. במבחנים מהסוג הזה, הציונים הם לשימוש פנימי של בית הספר. חלק מבתי הספר משתמשים במבחני המיצ"ב הפנימי כמבחנים מסכמים שנותנים משוב לתלמידים על הישגיהם.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

פער בין הציונים לבין מדדים ערכיים

לפני כמה חודשים קבע בג"ץ כי על המדינה לפרסם את ציוני בתי הספר בבחינות אלו, בתגובה לעתירה שהגישו הורים בנושא. ההורים דרשו לפרסם את הציונים על מנת שיהוו מדד לטיב בית הספר. משרד החינוך התנגד לפרסום הציונים בחתך בית ספרי בטענה כי הדבר יגרום ליצירתן של "טבלאות ליגה" – טבלאות בהן ידורגו בתי הספר רק על סמך ציוני המיצ"ב ולא על פי מדדים אחרים כמו קבלת אוכלוסיות חלשות, מעורבות חברתית ועוד.

במשרד למעשה קיבלו את הטענה הזאת, ואמרו היום כי המיצ"ב אכן יצר פער בין הציונים לבין מדדים ערכיים–חברתיים, חשובים לא פחות. לראייה, נטען כי תלמידים חלשים חוו לחץ בזמן המבדקים הללו, ובחלק מהמקרים אף הייתה הדרה של תלמידים מוחלשים מהבחינות.

שר החינוך פירון, אמר בתגובה כי מבחני המיצ"ב הם אמנם כלי מדידה והערכה חשובים, שיש להעמיק בהם, אולם הוסיף שלא ניתן להמשיך עוד במתכונתם הנוכחית. "אני רואה חשיבות רבה בהתקדמות שעשתה מערכת החינוך בנושא ההערכה, בביסוס תהליכי עבודה ובקבלת החלטות. אך, למרבה הצער, לצד אלה אנחנו רואים, שבשנים האחרונות התגברו ההשלכות השליליות של המבחנים על תהליכי ההוראה והלמידה", אמר. "מבחני המיצ"ב במתכונת הנוכחית הפכו לשוט המכה בבתי הספר, במורים ובתלמידים. תופעת ההכנה הממוקדת למיצ"ב התחזקה יתר על המידה, והובילה בחלק מבתי הספר לשיבוש סדרי הלמידה. אני רוצה שכל מורה יוכל לממש את שליחותו החינוכית המקצועית. אני מחזק את ידיה של ראמ"ה כגוף מקצועי ורואה בה שותף מרכזי ומוביל במהלך זה. אני מאמין שלמידה משמעותית ומדידה מדודה תוביל לשיפור בהישגים הלימודיים ולקידום מצוינות".

ארגון ההורים למערכת החינוך בירושלים בירך על החלטת משרד החינוך. "מבחני המיצ"ב גרמו לתחרות מיותרת בין בתי הספר ולהנשרת תלמידים חלשים מהכיתות", נמסר מהארגון. פז כהן, יו"ר הארגון, אמרה כי "נכון שבתי הספר ישקיעו יותר זמן בחינוך לערכים ולמידה ופחות במדידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully