וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין הצלחות של מישל אובמה לאדוארד סנודן?

מה חושב אובמה על פוטין ולמה המדליף האמריקני סנודן לא יכול לזקוף לזכותו את הידרדרות היחסים בין ארצו לרוסיה? וגם: האם ארה"ב תחרים את אולימפיאדת החורף בסוצ'י?

מה משותף בין הצלחות של מישל אובמה לבין תכניות הריגול של ארצות הברית? שני התחומים, מסתבר, דורשים מהנשיא ברק אובמה לעשות מאמץ מיוחד לגרום לאנשים להאמין לו. "העובדה היא שהתכניות האלה פועלות בדרך שמונעת ניצולן לרעה", אמר במסיבת העיתונאים ביום שישי. "השאלה היא איך אני גורם לעם האמריקאי להרגיש נוח יותר. כשאני אומר למישל ששטפתי את הכלים - אני לא עושה את זה הרבה בבית הלבן והיא די ספקנית לגבי זה, אני צריך פשוט לקחת אותה ולהראות לה את הכלים, ולא סתם לבקש שתסמוך על המילה שלי. אם העם האמריקאי היה בודק מה בדיוק קורה, איך משתמשים בה, מהם מנגנוני ההגנה, הם היו אומרים 'החבר'ה האלה שומרים על החוק ועושים את מה שהם אומרים שהם עושים. אך עם התפשטות הטכנולוגיה והחשיפות שפגעו באמון הציבור, אם יש דברים נוספים שאנחנו יכולים לעשות להרוויח את האמון חזרה - עלינו לעשות אותם".
אין לו גם שום בעיה עם הדיון שהתעורר בנושא, טען אובמה, אבל הקפיד מאוד לשלול את הקרדיט מהמדליף אדוארד סנודן. הוא לא פטריוט, אמר, והיו לו דרכים אחרות להתמודד עם הסוגיה. בהמשך המטפורה של הכלים של מישל אובמה, הנשיא הנחה את ארגוני הביון לטפל בעניין האמון ולנקוט צעדים שיגבירו את השקיפות, כולל שיפור העבודה עם הקונגרס בתחום הפיקוח על התכניות וגם מינוי קבוצת מומחים חיצונית לבחון את תכניות המעקב.

ברק אובמה בנשף ההשבעה בוושינגטון. 21 בינואר 2013. רויטרס
שוטף כלים. ברק אובמה ורעייתו מישל/רויטרס

במקביל למסיבת העיתונאים של אובמה, משרד המשפטים האמריקני פרסם אתמול (שישי) נייר עמדה המשתרע על פני 22 עמודים, שמספק את ההצדקה המשפטית לקיומה של תכנית המעקב של הסוכנות לביטחון הלאומי (NSA) שחשף סנודן. על פי המסמך, התכנית שאוגרת "מידע על מידע" אודות שיחות הטלפון של מיליוני אמריקנים, היא חוקתית ונמצאת תחת פיקוח הקונגרס. בממשל טענו שחוק הפטריוט מאפשר איסוף של "מידע רלוונטי" לחקירות הקשורות למזימות הטרור. מבקרי התכנית טענו שמבחן ה"רלוונטיות" בעייתי ביותר, כי כל דבר עשוי להיחשב רלוונטי לחקירה בדרך זו או אחרת.

אובמה על פוטין: "יושב כמו ילד משועמם בסוף הכיתה"

האם אדוארד סנודן, שחשף את התוכנית, יכול לקחת לפחות קרדיט על ההידרדרות הנוספת ביחסי ארצות הברית-רוסיה? גם את העונג הזה אובמה מנע ממנו. הפסגה עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, התעקש אובמה, בוטלה לא רק בגלל הענקת המקלט המדיני לסנודן. בכלל, הגיע הזמן "לקחת פסק זמן" ביחסים האלה ו"לאמוד אותם מחדש" - כי מאז שיבתו של פוטין לשלטון בתור נשיא, "יש בצד הרוסי רטוריקה אנטי-אמריקנית רבה יותר שתואמת את הסטראוטיפים הישנים של תקופת המלחמה הקרה בין ארצות הברית לרוסיה. ניסיתי לעודד את מר פוטין לחשוב קדימה, במקום אחורה, בנושאים האלה - בהצלחה חלקית". זה לא אישי כמובן, הדגיש, פשוט התקשורת נוטה להתמקד בשפת הגוף של פוטין, שנוטה לשבת בפגישות "כמו ילד משועמם בסוף הכיתה". "האמת היא שכשאנו מדברים, לפעמים זה מאוד פרודוקטיבי".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במסע דיג וציד. מחוז טובה, סיביר, רוסיה, יולי 2013. רויטרס
"ילד". ולדימיר פוטין מפיג את השעמום/רויטרס

האם יש סיכוי שארצות הברית תיענה לקריאות להחרים את אולימפיאדת החורף שתיערך בשנה הבאה בסוצ'י שברוסיה, בגלל "חוק התעמולה" החדש שפוגע בזכויות ההומוסקסואלים? לא יקרה, אמר אובמה. "אבל אני באמת מקווה שאולי האתלטים ההומוסקסואלים או הלסביות יביאו הביתה זהב או כסף או ארד, שזו דרך טובה להפריך חלק מהגישות שאנו רואים כאן. אם לרוסיה אין אתלטים הומוסקסואלים או לסביות, זה בטח יחליש את הנבחרת שלהם".

פסגת הנשיאים לא תתקיים בספטמבר במוסקבה, אך אובמה בכל זאת יגיע לסנט-פטרסבורג לפסגת ה-G-20. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב שהשתתף ביום שישי בוושינגטון בפגישות "שניים על שניים" - דיאלוג של שרי ההגנה והחוץ של רוסיה וארצות הברית, רמז שההחלטה לבטל את הפסגה בין הנשיאים בגלל סנודן לא חכמה במיוחד, והקדיש כמה דקות לפירוט המסמכים לחתימה שהוכנו לקראת הפגישה. הפסגה התעקש, לא בוטלה אלא נדחתה וכל המסמכים ייחתמו כשהיא תתקיים. כמובן, לאיש בשלב הזה אין תאריך לקיומה.

קונדוליזה רייס: לאובמה אין על מה לדבר עם פוטין

שרי החוץ וההגנה של שתי המדינות ניסו לשכנע את הכתבים ביום שישי שהכול בסדר בין המדינות. "אני וסרגיי שחקני הוקי ותיקים, ואנחנו יודעים שבדיפלומטיה כמו בהוקי, יש לפעמים התנגשויות", אמר מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי.
"פרשת סנודן חריגה", אמר עמיתו הרוסי לברוב. "אני בטוח שזה נושא שמעורר הרבה רגשות כאן, אבל רוסיה לא הייתה יכולה לפעול אחרת בנושא. פעלנו בהתאם לחוקים שלנו והחוקים הבינלאומיים. כשאמריקה אשררה ב-64' את חבילת הכללים בנושא חופש המידע, היא התעקשה שלא צריכים להיות כאן מקרים יוצאי דופן. נגענו בנושא הזה בפגישות, אך ברפרוף בלבד". הנושאים העיקריים, לדבריו, היו סוריה, תכנית הגרעין של איראן, צפון קוריאה והנסיגה האמריקנית מאפגניסטן ב-2014. לא שהייתה הסכמה גדולה בנושאים האלה - השרים הכריזו ששתי המדינות מנסות לקדם עדיין את קיומה של ועידת ז'נבה 2 - שהייתה מתכוננת להתקיים במקור עוד בחודש מאי, אך לא בטוח שסדר היום של הרוסים והאמריקנים זהה. לברוב אמר שאין לו ספק שהנושא העיקרי בוועידה צריך להיות "מלחמה משותפת של ממשלת סוריה והאופוזיציה נגד הטרוריסטים וסילוקם משטחה של סוריה", בעוד קרי הסתפק בצורך למצוא "פתרון פוליטי" למשבר.
שרת החוץ לשעבר של ארצות הברית, קונדוליזה רייס, שכבר משוחררת מכבלי הדיפלומטיה, התנסחה ביום שישי בצורה בוטה יותר. הנשיא אובמה צדק כשביטל את הפסגה עם פוטין, אמרה. הענקת המקלט המדיני לסנודן הייתה "סטירת לחי", ואין להם על מה לדבר. אמריקה מצדה "אתחלה" את היחסים עם רוסיה - ואילו הרוסים לא עשו זאת.

שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס. Stephen J. Carrera, AP
"סטירת לחי". קונדוליסה רייס/AP, Stephen J. Carrera

ד"ר ג'פרי מנקוף, סגן מנהל התוכנית אירו-אסיה ורוסיה במרכז וושינגטון ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, הזכיר שאין זו הפעם הראשונה שפסגת אובמה-פוטין מבוטלת. לקראת הבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית, אובמה התייצב בוועידה הדמוקרטית במקום ברוסיה, ואז פוטין, לאחר זכייתו בבחירות לנשיאות ברוסיה בשנה שעברה, פסח על פגישת המנהיגים בקמפ-דיוויד. הפעם, אמר מנקוף, זה פשוט בולט יותר בגלל המתיחות הגבוהה. הוא הוסיף כי אינו חושב שלנשיאים באמת היו הכרזות משמעותיות בקנה. "כל המסמכים שהוכנו לקראת הפסגה שפירט לברוב - אלה נושאים מדרגה שנייה, לא הושגה שום הסכמה לגבי המשך צמצום מאגרי הנשק הגרעיני, מערכות נגד הטילים, שינוי בעמדה של אחד הצדדים כלפי המצב בסוריה או משהו חדש לגבי איראן. אני לא חושב שהדברים של אובמה על פוטין משקפים עוינות, אלא תסכול - ואולי מאותתים על כך שאחרי כל המאמצים שממשל אובמה השקיע גם בכהונתו הראשונה, וגם מתחילת זו החדשה, ומעט תוצאות, רוסיה תרד נמוך יותר בסדר העדיפויות של ארצות הברית".

מי רוצה להיות היועץ לביטחון הלאומי

שבעה חודשים מאז תחילת הכהונה השנייה, אובמה עדיין מתקשה לצבור תאוצה. הוא אמנם הביא רייטינג יפה לתכנית הטלוויזיה של ג'יי לנו ביום שלישי - 3.8%, הגבוה בתשעת החודשים האחרונים, אך הרייטינג של הנשיא עצמו מתקשה להמריא. השבוע, לפי סקר המעקב היומי של גאלופ, הוא הגיע ל-44%, ועם 46% מהאמריקנים שרואים את ביצועיו בתור נשיא באור שלילי. סגירת 22 הנציגויות הדיפלומטיות של ארצות הברית השבוע לא הוסיפה לו פופולריות, למרות ההתעקשות של דוברי מחלקת המדינה שלא מדובר בצעד חסר תקדים, ושגרירויות כבר נסגרו בגלל איומים גם בעבר.

שגרירת ארה"ב באו"ם סוזן רייס מצביעה בעניין סוריה במועצת הביטחון, 4 בפברואר 2012. /Mary Altaffer, AP
סוזן רייס/AP, /Mary Altaffer

אובמה הוא הפנים של הממשל, אך יש גם אחרים שבוודאי תוהים בימים אלה, מי צריך את העבודה הזאת. היועצת הטרייה לביטחון הלאומי של הבית הלבן, ד"ר סוזן רייס, בילתה בתפקיד רק חודש - ובחודש הזה, נאלצה להתמודד עם פיצוץ פרשת ההדלפה של סנודן, ביטול הפסגה עם הנשיא הרוסי וגם סגירת השגרירויות בגלל איומי אל-קאעידה - ארגון שהממשל טוען כבר כמה שנים שהוא חצי מת. כשאובמה שאל את רייס בבדיחות, האם היא בטוחה שהיא עדיין רוצה את התפקיד, היא השיבה, כך דיווחו: "שמחה להיות כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully