וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "היחסים שלי עם פוטין אינם רעים"

10.8.2013 / 0:22

נשיא ארצות הברית כינס מסיבת עיתונאים שבה הודיע על שינויים שיערוך בתקנות המאפשרות לבצע מעקב אחר אזרחים. על פוטין: "שיחותינו כנות ובוטות". על סנודן: "הוא לא פטריוט"

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כינס אמש (שישי) מסיבת עיתונאים מיוחדת בבית הלבן, שבה התייחס למעקבים של הממשל האמריקני, ליחסים עם רוסיה וכן להתפתחויות הביטחוניות האחרונות בתימן. טרם צאתו לחופשה בת שבוע, הודיע אובמה כי בכוונתו לערוך שינויים בתקנות למניעת טרור, בין היתר בנושאי האזנות לטלפונים. הוא הוסיף כי לממשל אין עניין לרגל אחר האזרחים האמריקנים, וכי מטרת הציתותים היא לשמור על ביטחון ארצות הברית ובעלות בריתה. "בהתחשב בהיסטוריה, נכון לשאול שאלות על המעקבים, בייחוד כאשר הטכנולוגיה משתלטת על כל תחום בחיינו", אמר אובמה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מכנס מסיבת עיתונאים ומתייחס לנושא המעקבים. וושינגטון, 9 באוגוסט 2013. רויטרס
"לא מספיק שלי כנשיא יש ביטחון בתכניות". אובמה, אמש/רויטרס

נשיא ארה"ב הדגיש כי יש למצוא איזון הולם בין צרכי הביטחון לבין זכויות האזרח, וציין כי ברצונו להגדיל את אמון האזרחים באשר לציתותים. "לא מספיק שלי כנשיא יש ביטחון בתכניות. גם לאזרחי ארצות הברית צריך להיות ביטחון בהן", אמר. בהתייחסו למדליף אדוארד סנודן, חושף פרשת המעקבים, אמר אובמה: "אינני חושב שהוא פטריוט". הוא הוסיף כי על סנודן לשוב לארצו ולעמוד למשפט בגין מעשיו.

בהמשך דבריו התייחס אובמה גם ליחסיו המתוחים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ימים ספורים לאחר שביטל את הפגישה שתוכננה לשניים בחודש הבא, עקב החלטת רוסיה להעניק לסנודן מקלט מדיני זמני. "אין לי יחסים רעים עם פוטין", הסביר אובמה. "כשאנחנו משוחחים אלו שיחות כנות ובוטות, ולעתים קרובות הן מועילות. השאלה היא לאן הם רוצים להוביל את רוסיה מבחינת מדיניות. אם הם מסתכלים קדימה לעבר המאה ה-21 וחושבים על קידום הכלכלה שלהם, נוכל לפעול יחד. אם סוגיות ממוסגרות כ'אם ארה"ב תומכת, רוסיה תתנגד', לא נוכל להתקדם".

"תמיד היה מתח כלשהו ביחסים בין ארה"ב לרוסיה מאז נפילת המשטר הסובייטי", המשיך אובמה. "זה נכון שבכהונה הראשונה עם (דימיטרי) מדבדב הייתה התקדמות משותפת רבה. נכון הוא שכשפוטין חזר לשלטון ראינו יותר רטוריקה אנטי-אמריקנית בצד הרוסי. עודדתי את פוטין לחשוב קדימה ולא אחורה, עם הצלחה חלקית. הנושא של סנודן הוא רק אחד משורת נושאים שבהם היו מחלוקות בתקופה האחרונה, בהם סוריה. כנראה כדאי לנו לעצור ולחשוב לאן רוסיה הולכת, מה האינטרסים שלנו, ולהתאים את היחסים שלנו, תוך הכרה בכך שיהיה מחלוקות שלא נוכל להסתיר".

נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אירלנד הצפונית, יוני 2013. רויטרס
"אם סוגיות ממוסגרות כ'אם ארה"ב תומכת, רוסיה תתנגד', לא נוכל להתקדם". פוטין אובמה בחודש יוני/רויטרס

על החיסולים שהוציאה ארצו לפועל בתימן בשבועיים האחרונים בשל התרעות על איום ממשי לפגוע במטרות מערביות, אמר: "אמרתי בנאום במאי שהגרעין של אל-קאעדה הושמד, אבל גם אמרתי שאל-קאעדה וקיצונים אחרים הפכו לקבוצות אזוריות שיכולות להציב סכנה אזורית. על אף שיש סבירות נמוכה יותר שיוכלו לבצע תקיפות כמו 11.9, יש להם את היכולת לפגוע בשגרירויות, בעסקים שלנו, להפר את היציבות במדינות עם ביטחון חלש. וזה בדיוק מה שאנחנו רואים עכשיו".

"ניתן לומר שאל-קאעדה המאורגנת שתקפה אותנו ב-11.9 התפרקה, היא חלשה ואין לה יכולת תפקוד גבוהה", המשיך הנשיא האמריקני. "עדיין יש לה קבוצות מקומיות שיכולות לפגוע, על כן אנו צריכים לחזק את בעלי בריתנו, עלינו לשמור על ערנות ולרדוף טרוריסטים מוכרים בעלי פוטנציאל לבצע פיגועים, אבל זה תהליך מתמשך. אנחנו לא נשמיד לחלוטין את הטרור, אבל כן נוכל להחליש אותו ולחזק את השותפויות שלנו על מנת שלא יציב את האיום הנוראי שראינו ב-11.9". אובמה סירב להתייחס לפרטים מבצעיים כלשהם בנושא.

(עדכון ראשון 22:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully