וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "אין לגיטימציה לבנייה ולהכשרת התנחלויות"

9.8.2013 / 0:05

דוברת מחלקת המדינה הודיעה על המשך שיחות השלום בשבוע הבא, ולצד זאת גינתה כל פעילות ישראלית מחוץ לגבולות 67', וכן כל ניסיון להכשיר התנחלויות קיימות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

צפו בהכרזה של שר החוץ קרי על חידוש המו"מ

"ארצות הברית אינה מקבלת את הלגיטימיות של המשך פעילות ההתנחלויות ומתנגדת לכל מאמץ שנועד להכשיר את המאחזים", כך מסרה אמש (חמישי) דוברת מחלקת המדינה אמריקנית, ג'ן סאקי, בהודעה רשמית על חידוש שיחות השלום בין ישראל לרשות הפלסטינית, ביום רביעי הבא בירושלים.

ציפי לבני, ג'ון קרי וסאיב עריקאת עם חידוש שיחות השלום בוושינגטון, יולי 2013. AP
גינוי אמריקני. קרי בין עריקאת ללבני/AP

בתדרוך עיתונאים בוושינגטון, הוסיפה סאקי כי לאחר הפגישה הקרובה בירושלים, ייפגשו הצדדים פעם נוספת - ביריחו. לדבריה, שליחי ארצות הברית למשא ומתן, מרטין אינדיק ופרנק לוינסטיין, יגיעו לאזור במטרה לתווך בין הצדדים.

הודעתה של סאקי לוותה בשאלה שנגעה לדיווח, שלפיו ישראל אישרה בניית 800 יחידות דיור מחוץ לקווי 67'. לדברי סאקי, הנושא עלה בשיחות בין וושינגטון לירושלים. מזכיר המדינה ג'ון קרי, לדברי סאקי, "מאמין שצוותי המשא ומתן מגיעים לשולחן כשהם מחויבים לקדם את התהליך".

בנייה בהתנחלויות. רויטרס
ארה"ב הבהירה שוב את התנגדותה להכשרת מאחזים. בנייה בשטחים/רויטרס

עם זאת, ולצד ההצהרה מוושינגטון, גורם המעורה במשא ומתן המדיני אמר לוואלה! חדשות בשבוע שעבר כי קיימת הבנה לפיה ישראל תמשיך לבנות בגושי ההתנחלויות במהלך הדיאלוג, אך לדבריו תיאלץ גם "להאט מאוד" את הבנייה ממזרח לגדר ההפרדה. טרם ההודעה אתמול, טען הגורם כי האמריקנים השתדלו שלא להתייחס לכך באופן רשמי, כדי לחסוך לשני המנהיגים לחצים פוליטיים מבית. לדבריו, הבית הלבן דרש גם מהצד הישראלי שהתבטאויות בנושא יישמרו "בפרופיל נמוך", כדי לא להזיק ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

הבנה שקטה?

הגורם הוסיף כי בסבבי השיחות הקרובים יעלה לדיון, באופן בלתי נמנע, נושא הגבולות. שר החוץ האמריקני קרי, לא הזכיר עד כה בהצהרותיו לתקשורת את המילים "גבולות 1967" - שבישראל כל-כך חששו לשמוע, ואין ספק כי אחד ההישגים המדיניים הגדולים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא דחיית הדרישה הפלסטינית שישראל תתחייב למשא ומתן על בסיס הגבולות הללו. אלא שעל פי הגורם המעורה בשיחות, בפועל שני הצדדים מבינים כי מטרת הדיון בנושא הגבולות היא "לגבש שינויים, תיקונים וחילופי שטחים ביחס לקווי 1967". במילים אחרות – גם אם אין היצמדות לקו הירוק, יש הבנה שקטה שאם יתגבש הסכם, ישראל לא תוכל לשמור על התנחלויות שנמצאות הרחק ממזרח לו. הגורם הוסיף כי האמריקנים "היו ונותרו" מחויבים לגבולות 1967, וזאת על בסיס נאומו של הנשיא ברק אובמה במאי 2011, אז הצהיר כי "גבולות ישראל ופלסטין צריכים להתבסס על קווי 1967 עם חילופי שטחים - כך שגבולות ברורים ובטוחים יוקמו לשתי המדינות". על פי הגורם, במידת הצורך האמריקנים "יבהירו" לשני הצדדים את המחויבות הזו, אך בינתיים הם נמנעים מלדבר על כך באופן פומבי מעבר לאזכור הנאום. גם כאן, השיקול המרכזי הוא מניעת לחצים פוליטיים של מתנגדי ההסכם משני הצדדים.

עם זאת, במכתב ששלח הנציג הפלסטיני לשיחות, סאיב עריקאת, לשר החוץ ג'ון קרי, טען עריקאת כי הודעותיה של ישראל לאחרונה על הבנייה בהתנחלויות הינן עדות ל"חוסר אמונתה וחוסר רצינותה של ישראל בשיחות השלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully