וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחיל המדוזות עזב: בדרך "לתקוף" בחופי סוריה

רונית אבידן-שינפלד

24.7.2013 / 9:38

נחיל המדוזות הפוקד מדי שנה את חופי ישראל עזב את האזור לאחר זמן קצר באופן יחסי, זאת ככל הנראה בשל שינויים בזרמי הים. חוקרת ימית מסבירה מה הגורמים לכך

נחיל המדוזות מסוג "חוטית נודדת", שהתנחל בחופי ישראל בשבועות האחרונים, נעלם. זאת, לאחר שהמדוזות סיימו את "מחזור חייהם", חודשיים לאחר שעלו מקרקעית הים בעקבות "התבגרותן" ממצב של פוליפ למצב של מדוזה בוגרת. הדס לובינבסקי, חוקרת במכון לחקר הימים והאגמים, הסבירה לוואלה! חדשות כי המדוזות אינן נסחפות עם הזרם הרחק מחופי הארץ, כפי שרבים סבורים, אלא מתפוררות במים. לדבריה, ב-15 השנים האחרונות פוקד את חופי הארץ מדי שנה נחיל אחד של מדוזות בממוצע, זאת בעקבות העלייה בטמפרטורות של מי הים לקראת בוא הקיץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"החוטית הנודדת". שתנדוד לה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"למדוזות יש שתי צורות: מצב של 'פוליפ' שיושב על קרקעית הים, כמו אלמוגים, והמצב השני הוא המדוזות המוכרות לנו", הסבירה לובינבסקי. למדוזות מחזור חיים שאורך כחודשיים, אז מתבגרות המדוזות, נוסקות לשכבות העליונות של הים ולמעשה רק אז הן נפגשות עם הרוחצים. "בתוך חודשיים-שלושה, מגיעות המדוזות מגודל שנע בין שניים לשלושה מילימטרים לגודל שאנחנו מכירים: בין 60 ל-70 סנטימטרים. השלב הזה הוא השלב שמטריד אותנו", מדגישה החוקרת.

בשל כיווני הזרמים, ובשל משך החיים הקצר שלהן, המדוזות נעלמות לאחר זמן מה – תלוי בתנאי הים. השנה נדמה שנחיל המדוזות עזב מוקדם את אזורנו. לובינבסקי מסבירה כי הדבר נובע משתי סיבות עיקריות: המסה של המדוזות חיה במרחק מה מהחוף – כשני קילומטרים ממנו בעומק הים, ומשטר הרוחות והזרמים הובילו לכך שהמדוזות לא יגיעו בהמוניהן לחופים. ולאן המדוזות ממשיכות מכאן? בדומה למה שפורסם בכלי תקשורת זרים ומיוחס לישראל, המדוזות נעות לכיוון החופים של סוריה בצפון, כדי "לתקוף" שם, מסבירה לובינבסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully