וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: הבחירות לרבנות - עוד מבחן לש"ס ובנט

24.7.2013 / 7:49

ראשי ערים, רבני מועצות וערים, חברי כנסת ושרים וגם עשר נשים - כל אלו יקבעו מי יהיו הרבנים הראשיים הבאים, האשכנזי והספרדי. הקלפי תיפתח לשלוש שעות, תוצאות לקראת 20:00

אחרי חודשים ארוכים של קמפיין, ספינים, התערבות פוליטית והרבה יצרים, היום (רביעי) יתקיימו הבחירות לתפקיד הרבנים הראשיים לישראל – האשכנזי והספרדי. הבחירות, שיביאו את כהונת הרב שלמה עמאר והרב יונה מצגר לסיומה, יתקיימו במלון לאונרדו בירושלים בין השעות 15:00 ל-18:00. הבחירות מתקיימות באופן ידני בשיטת קלפי כמו בבחירות הכלליות וכל נציג מ–150 נציגי הגוף הבוחר נכנסים אחד אחר השני לחדר ההצבעה ושמים במעטפה שני פתקים: האחד לרב הספרדי והשני לרב האשכנזי. בסיום ההצבעה, ועדת הבחירות של הרבנות הראשית עורכת ספירה ידנית ועל פי הערכות התוצאות יתפרסמו לקראת השעה 20:00.

כל בחירות הן בחירות שהספינים והמאבקים משחקים בהן משחק משמעותי, אך הבחירות הנוכחיות ייזכרו בין השאר, בגלל המאבקים הללו, כאחת ממערכות הבחירות התוססות ביותר שלא מחמיאות, בלשון המעטה, לרבנות הראשית. בניגוד לבחירות קודמות, מדובר בבחירות שיכולות לשנות סדרי עולם ברבנות הראשית. אם לאורך השנים היה מקובל שהרבנים הראשיים הם נציגי הציבור החרדי, הרי שבמידה והרב דוד סתיו ייבחר לתפקיד הרב האשכנזי, זו תהיה הפעם הראשונה בה רב ציוני דתי מבטן ולידה יכהן בתפקיד הבכיר. הרב סתיו, שניהל מאבק מול הרבנות הראשית והתנהלותה במהלך השנים האחרונות מתכוון, במידה וייבחר, לנער את אופן התנהלותה של הרבנות הראשית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי בוחר? איך ההליך מתבצע?

הגוף הבוחר מורכב כאמור מ–150 נציגים הכוללים את 30 רבני הערים הגדולות, 14 רבני המועצות המקומיות הגדולות, שני רבני המועצות האזוריות הגדולות, שמונה רבנים מהיישובים הגדולים, ארבעה רבני שכונות, עשרה מהדיינים הוותיקים ביותר ברבנות, הרב הצבאי הראשי והרב בעל הדרגה הגבוהה ביותר, וגם עשרה רבנים שמונו על ידי הרב הראשי הספרדי שלמה עמאר בהתייעצות עם שר הדתות.

נציגי הציבור בגוף הבוחר כוללים גם את 25 ראשי הערים הגדולות, שישה ראשי המועצות המקומיות הגדולות, ארבעה ראשי המועצות האזוריות הגדולות, 14 ראשי מועצות דתיות של הערים הגדולות, ארבעה ראשי מועצות דתיות של המועצות המקומיות הגדולות, השרים אורי אורבך ולימור לבנת, חברי הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה), גילה גמליאל ומירי רגב (ליכוד), עליזה לביא (יש עתיד) ויוני שטבון (הבית היהודי). אליהם יצטרפו עשר נשים אותן מינה שר הדתות נפתלי בנט. לאחר ההכרזה בפועל, הופכים שני הרבנים שנבחרו לרבנים הראשיים ולקראת ראש השנה או אחרי סוכות צפויה להתקיים הכתרה רשמית בהשתתפותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה שמעון פרס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הולכים הביתה. עמאר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אצל הספרדים: הרב עובדיה יאבד את הכתר?

בזירה הספרדית: על תפקיד הרב הספרדי הראשי מתמודדים, הרב יצחק יוסף בנו של הרב עובדיה יוסף, הרב ציון בוארון - מועמדו של הרב שלמה עמאר, הרב רצון ערוסי שלא מגובה בשום כוח פוליטי והרב שמואל אליהו - נציג הציבור הדתי לאומי שזוכה לתמיכת מפלגת הבית היהודי.

ב-40 השנים האחרונות שלושה רבנים ראשיים ספרדיים היו ברוחו ובצלמו של הרב עובדיה יוסף – מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס. הרב עובדיה יוסף כיהן בתפקיד בעצמו ולאחר שהרב מרדכי אליהו, המזוהה יותר עם הציונות הדתית, סיים את תפקידו, הבאים בתור - הרב בקשי דורון והרב שלמה עמאר היו מועמדיו של הרב יוסף לתפקיד.

במידה ובנו של הרב עובדיה יוסף, הרב יצחק יוסף, לא ייבחר, וקיים סיכוי כזה, מדובר בטלטלה גדולה בש"ס ובביתו של מנהיגה הרוחני. כידוע, תפקיד הרב הראשי הספרדי חשוב יותר לרב עובדיה ממיקומה של מפלגתו בשורות הקואליציה או האופוזיציה. הרב רואה ברב הראשי הספרדי כמי שאמור להמשיך את דרכו ההלכתית ולמצב אותה כקובעת והמכריעה ברבנות הראשית. הפסד של הרב יצחק יוסף ייחשב הרבה יותר מכישלון.

עצם העובדה שקמו רבנים ספרדיים מהציבור החרדי שהיו מוכנים להתמודד מול מועמדו של הרב עובדיה מהווה חציית גבולות במחזותיו של הציבור החרדי ספרדי, וכישלון בבחירות יוכיח את חולשתה של ש"ס ושל הרב עובדיה יוסף בקרב ציבור זה. הרב יהודה דרעי, אחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, הסיר את מועמדותו כדי לא לפגוע בסיכוייו של הרב יצחק יוסף וכן הרב אליהו אברג'יל פרש מהמרוץ לאחר לחצים מצדו של הרב עובדיה לעשות זאת. לאור פרישתם של השניים, גוברים סיכוייו של הרב יצחק יוסף לנצח במרוץ אך עדיין הרב בוארון והרב שמואל אליהו זוכים לתמיכה לא מעטה וייתכנו הפתעות.

אצל האשכנזים: מאבק צמוד עד הסוף

בזירה האשכנזית: המתמודדים נכון לעכשיו על התפקיד הם הרב דוד לאו, הרב דוד סתיו והרב יעקב שפירא. הרב אליעזר איגרא הודיע אתמול על פרישתו מהמרוץ אך טרם הודיע על כך במכתב רשמי לוועדת הבחירות. עם זאת, יש לו זמן לעשות זאת עד לבוקר לפני פתיחת הקלפיות. פרישתו של איגרא מסייעת לרב סתיו לאחר לאורך כל התקופה האחרונה הרב לאו והרב סתיו נהלו מאבק צמוד וייתכן שקולותיו של איגרא, שלפחות חלקם יועברו לסתיו, יסייעו לאחרון להיבחר ביתר קלות. בכל מקרה, ההכרעה בין השניים תושג בהפרש קולות קטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully