וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד והבית היהודי מתקוטטות: מי תבחר הרב הראשי

31.5.2013 / 21:46

כמה ימים לפני שתמונה הוועדה לבחירת הרבנים הראשיים, עדיין תלויה האפשרות שתוגדל. שתי המפלגות מעוניינות לקבוע את זהות החברים שיוספו וכרגע כל הצדדים מתבצרים בעמדותיהם

הוועדה למינוי הרבנים הראשיים אמורה להתמנות ביום רביעי הבא, אז יפורסמו שמות החברים בה והרכבה. זאת בעוד "חוק שטרן", שאמור לשנות את הרכב הוועדה, טרם קודם בגלל מאבקים בין הבית היהודי לליכוד על זהותם של 50 הנציגים הנוספים שיתמנו אם יעבור החוק, ובשל מחלוקת זו הטילה סיעת הבית היהודי וטו על החוק. אם יהיה תיקון היסטורי ותקודם חברות נשים בוועדה או לא, מה שברור זה שכולם בוחשים בקלחת הזו וכל צד עושה הכול כדי שהמועמד המועדף שלו יהיה זה שייבחר לתפקיד הרב הראשי האשכנזי.

לאחר שחוק "עמאר-אריאל" שהיה אמור לאפשר למועמדים להתמודד לכהונה שנייה או לכהן אחרי גיל 70, נפל באופן סופי בתחילת השבוע, שני המועמדים הבולטים לתפקיד הרב האשכנזי הם רבה של שוהם ויו"ר תנועת צהר, הרב דוד סתיו והרב דוד לאו, רבה של מודיעין ובנו של הרב הראשי הקודם, הרב ישראל מאיר לאו.

הרב דוד סתיו. עומר מירון
זוכה לתמיכת ישראל ביתנו. הרב דוד סתיו/עומר מירון

שני הרבנים חרשו את הארץ כדי לקדם את מועמדותם לתפקיד הנחשק וגם זכו ללובי במסדרונות הכנסת. הרב דוד סתיו זכה לתמיכת ישראל ביתנו, התנועה, יש עתיד ומספר מצומצם של חברי כנסת מהליכוד. בבית היהודי מעוניינים ברב דתי-לאומי, אך רוב הסיעה לא מעוניינת בסתיו, מכיוון שיש הטוענים שהוא לא מקובל על כלל הציבור והם מעדיפים רב שיהיה מקובל גם על החרדים.

הרב דוד לאו, מנגד, זכה לתמיכה של אנשי ליכוד משפיעים, מבלי שהתבלט במיוחד במהלך ההתמודדות. בנוסף הוא מקובל גם על יהדות התורה, לה יש לא מעט נציגים בגוף הבוחר. בשבועיים האחרונים מתנהל מאבק בין הליכוד והבית היהודי על זהות הרכב הוועדה. הליכוד מתעקש למנות את הנציגים הנוספים בכוונה להשפיע על הבחירה כדי להגדיל את סיכוייו של לאו להיבחר. כמענה לכך, בבית היהודי מתעקשים שחלק מהמינויים יהיו תחת אחריותם כדי שסיכוייו של הרב סתיו או כל מועמד אחר מהציבור הדתי-לאומי יגדלו.

הזמן משחק לטובת הליכוד

נכון לעכשיו אין התקדמות, שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם ולא מוכנים להתפשר, אך מה שבטוח זה שהזמן משחק לטובת תומכיו של הרב לאו - אם "חוק שטרן" לא יעבור, סיכוייו של לאו טובים, בהתחשב בהרכב הוועדה הנוכחי. אם יעבור החוק, עדיין סיכוייו טובים בשל התעקשות ראש הממשלה למנות את הנציגים המועדפים עליו. לכן, סביר שבליכוד לא "יתקפלו" ראשונים. בסביבתו של ראש הממשלה בכלל מזלזלים בתדמית הליברלית ש"חוק שטרן" מנסה לצייר. לדברי גורמים בליכוד "לא מדובר פה בחוק תמים שרוצה לדאוג לשוויון אלא בחוק פרסונלי לחלוטין". לדבריו, "אי אפשר לצאת נגד חוקים פרסונליים מצד אחד ולקדם חוק פרסונלי מכיוון אחר".

"אין בחוק הקיים שום דבר המונע מנשים להיות בגוף הבוחר", טען גורם המקורב לנושא. "אם יש 50 נציגים של ראשי ראשיות ויש רק אישה אחת שעומדת בראש רשות, זה לא משהו נגד נשים אלא זו המציאות בישראל שרוב רובם של ראשי הרשויות הם גברים. בנוסף, יש בהצעת החוק מקום לעשרה רבנים מהקיבוץ הדתי, לא רק שמדובר ברבניים דתיים-לאומיים אלא כולם רבני צהר וברור שהם יבחרו ביו"ר הארגון שלהם, בסתיו. מדובר פה בחוק פרסונלי שהבית היהודי רוצה לקדם באופן כזה שהמועמד מטעמם ייבחר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אביו חיתן את הזוג נתניהו. הרב דוד לאו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש הממשלה פועל לטובת לאו מסיבות ידועות, כפי שמסביר גורם המקורב למשפחת לאו. "חשוב לזכור שהרב לאו האב הוא לא רק רב המשפחה ומי שחיתן את בני הזוג נתניהו אלא גם בעל קשרי חברות עם בני המשפחה שנים רבות ויש לזה השפעה", אמר. עוד ציין המקורב כי ראש הממשלה רואה ברב לאו מעין "גשר לציבור החרדי", על אף שהוא נחשב יחסית מתון. "הרב לאו שירת בצבא מצד אחד, אבל הוא לא משתייך לציבור הדתי-לאומי והוא מקובל גם על הציבור החרדי, בוודאי לעומת סתיו שמהווה 'סדין אדום'", אמר.

לדברי אותו גורם, ישנה פעילות רבה סביב הנושא ומלבד נתניהו, משתתפים בה יו"ר הקואליציה, יריב לוין, המקורב לרב לאו ומתגורר אף הוא במודיעין, וראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, שלפחות בכנס אחד שנערך לכבוד הרב לאו הכריז שהוא יפעל לבחירתו לרב הראשי. בנוסף גם חמתו של הרב לאו, הרבנית הדסה רלב"ג, ידועה בהשפעתה כאחת מהעסקניות המרכזיות בפוליטיקה הישראלית. היא וכמובן הרב ישראל מאיר לאו פועלים זמן רב ועוברים ממקום למקום כדי לסייע לבחירתו לתפקיד.

ניסיון ל"דיל" בין יהדות התורה לבית היהודי

גם יהדות התורה פועלת בנושא על אף שהיא באופוזיציה, ומגעים מתקיימים כל העת עם הליכוד וגם עם הבית היהודי. לוואלה! חדשות נודע שיש ניסיון של יהדות התורה מול גורמים בבית היהודי להבטיח להם תמיכה בשני רבנים ראשיים מהציונות הדתית בתנאי שהם לא יתמכו במינויו של הרב סתיו. גורם ביהדות התורה הסביר כי למפלגה אין נציג מועדף והם לא נלחמים עבור אף מועמד. "מה שחשוב לנו זה שהמועמד יהיה אדם ירא שמיים, זה מספיק", אמר. "איזו כיפה הוא בדיוק חובש לראשו זה פחות חשוב". אך חשוב לציין שאם סיכום כזה לא יתקבל, הרב לאו הוא המועמד המועדף על יהדות התורה.

ומה קורה בש"ס? היא לא נשמעת כמעט בנושא. לאחר שדיל "עמאר-אריאל" נפל בוועדת השרים לחקיקה, הגיש חבר הכנסת אברהם מיכאלי את חוק "עמאר" בלבד, המאפשר להתמודד לכהונה שנייה, לוועדת השרים. מבחינת ש"ס העניין לא מסובך: כרגע יש להם מועמד מועדף אחד והוא הרב שלמה עמאר, ולכן הם פועלים להעברת החוק שנמצא גם בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לבית היהודי. אם החוק יעבור, מרב הסיכויים שהוא ייבחר כיוון שעד כה אין מועמד נוסף לתפקיד הרב הספרדי הראשי. מבחינת ש"ס, דיל "עמאר-סתיו" לא עומד על הפרק כי גם עבורם סתיו מהווה "סדין אדום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully