וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנועה משיבה אש: הטילה וטו על חוקי הבית היהודי

30.5.2013 / 18:43

השבוע הכריזה הבית היהודי על התנגדותה לחוק שטרן הקורא להגדיל את הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים. בתגובה, הודיעה לבני שלא תתמוך ברפורמה בשירותי הדת. "יום חג לחרדים"

המשבר הקואליציוני סביב ענייני דת ומדינה נמשך: יומיים לאחר שמפלגת הבית היהודי הטילה וטו על "חוק שטרן", הודיעה היום (חמישי) יו"ר התנועה, שרת המשפטים ציפי לבני, כי מפלגתה לא תתמוך בחוקים של השר לשירותי דת, נפתלי בנט, וסגנו, אלי בן דהן, לקידום רפורמה בשירות הדת. "אם הבית היהודי תסיר את הווטו מחוק שטרן, נסיר אנחנו את הווטו מהחוקים של בנט ובן דהן", אמרו גורמים בתנועה. "זכות הווטו ניתנת לכל סיעות הקואליציה ולא רק לבית היהודי".

ביום שלישי הודיעה הבית היהודי כי היא משהה את תמיכתה ב"חוק שטרן" של חבר הכנסת אלעזר שטרן מהתנועה, הקורא להגדיל את הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים ולהרחיב את ייצוג הנשים בגוף. "יש חילוקי דעות על מבנה הגוף הבוחר החדש", הסבירה יו"ר סיעת הבית היהודי, חברת הכנסת איילת שקד. "החוק יקודם רק כאשר תהיה הסכמה על כל הנושאים". ההחלטה התקבלה לאחר שנודע כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעוניין למנות בעצמו את כל 50 החברים החדשים שצפויים להתווסף לגוף הבוחר, אם וכאשר החוק יעבור.

כאמור, היום הודיעה לבני כי מפלגתה תתנגד – בתגובה – לחוקים שהציגו בנט ובן דהן בוועדת השרים לחקיקה בשבוע שעבר. בין היתר, החוקים שהוצגו מציעים לצמצם את מספר המועצות הדתיות ולשנות את הליך מינויים של ראשי המועצות הדתיות כך שיכלול פרמטרים מקצועיים ויקשה על "מינויים פוליטיים".

"חבל שלבני לא הבינה שתם עידן הפוליטרוקיות"

ההחלטות שקיבלו הבית היהודי והתנועה משמעותן הקפאת הליכי החקיקה בסוגיות בוערות כמו המרוץ לרבנות הראשית והמחלוקת בין נשות הכותל לבין החרדים. זאת, משום שבהסכם הקואליציוני סוכם על כך שהחלטות בנושאים אלה צריכות להתקבל בהסכמת כל חברי הקואליציה.

בבית היהודי הגיבו בזעם למהלך של לבני. "זהו יום עצוב לאזרחי המדינה, ותמוה שהשרה לבני, שרוממות הליברליות בגרונה, מחליטה למנוע את המהפכה בשירותי הדת", אמרו בתנועה. "מה שבטוח, התוצאה הישירה של ההחלטה של לבני היא מיגור התחרות והיעילות בשירותי הדת. המינויים הפוליטיים בשירותי הדת יימשכו, סל שירותי הדת עבור כל אזרח יצטמצם וחוסר היעילות במועצות הדתיות יימשך. אנחנו נילחם בהחלטה הפופוליסטית וחסרת השחר הזו. חבל שציפי לבני לא הבינה שתם עידן הפוליטרוקיות". עוד אמרו בבית היהודי כי התוצאה הישירה של החלטת לבני היא "יום חג למפלגות החרדיות".

בתנועה הסבירו כי זכות הווטו "לא שמורה אך ורק למפלגת הבית היהודי, ובמידה שהם משתמשים בזכות הזו כנגד חוק שאמור להביא לתיקון היסטורי בחוסר השוויון לנשים, גם התנועה יכולה להשתמש בזכות זו. חבל שהבית היהודי, ממניעים צרים ופנים-מפלגתיים, מונעת רפורמה חשובה כזו לשוויון בין גברים לנשים". באשר לחוקים שמנסה הבית היהודי להעביר בנוגע לשירותי הדת, אמרו בתנועה כי מדובר בחוקים חשובים, "אך לא ייתכן שהם ימנעו את חקיקת חוק שטרן ויצפו שלא ימנעו חוקים שלהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ישיבת סיעה, הליכוד ביתנו, מאי 2013. נועם מושקוביץ
הקואליציה שלו מתפרקת? בנימין נתניהו/נועם מושקוביץ

גורם בבית היהודי רמז לכך שהמחלוקת החריפה בין התנועה לבית היהודי נוצרה באשמת ראש הממשלה, שמנסה לקדם בחירת רב אשכנזי חרדי, בניגוד לשאיפתם של חברי הבית היהודי המעוניינים בבחירת רב אשכנזי מהציונות הדתית. "ראש הממשלה החליט להפסיק להיות אסקופה בתוך הקואליציה וזה בסדר, אבל הוא לא צריך להוציא את זה על הבית היהודי", אמר הגורם. "ראש הממשלה אולי צודק שהוא נאלץ לוותר בקואליציה ליש עתיד ולתנועה במספר נושאים כמו התקציב והחוק לשוויון בנטל, אבל למה הוא מתחיל לנהל את הקואליציה על חשבון הבית היהודי? מה שיקרה עכשיו בפועל זה שרב חרדי ייבחר וציפי לבני תוביל לכך שהרפורמה לשיפור בשירותי הדת עבור כלל הציבור תבוטל כי מי שישלוט שוב ברבנות הראשית הם החרדים".

שתי המפלגות מתבצרות בעמדותיהן ונראה כי אף צד לא יסיר את הווטו שהטיל עד שהצד השני לא יחזור בו מהחלטתו. עם זאת, חלון הזמן להעברת חוק שטרן קצר מאוד ואם עד יום שלישי לא יגשרו הצדדים על הפערים, תיחסם ההזדמנות להעביר את החוק בוועדת החוקה ולאחר מכן במליאה. במצב דברים זה, הגוף הבוחר יישאר בהרכבו הנוכחי – עם אישה אחת בלבד – ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully