וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הרבנות הראשית: האם נראה רב דתי-לאומי?

20.4.2013 / 0:17

הליך מינוי הרבנים הראשיים הולך ומסתבך. בבית היהודי דוחפים למועמד דתי-לאומי, בש"ס מביעים אדישות. הסחבת הזו גורמת ללא מעט הצעות חוק בנושא "להתעופף באוויר"

כל גורם אפשרי בוחש במרוץ לרבנות הראשית מאז עלה לכותרות. למרות שלמפלגת הבית היהודי יש יכולת לסגור את הסיפור די בקלות ולהציב מועמד מטעמה, שיערוך גם שינויים אמתיים במוסד שכל כך הרבה ישראלים מאסו בו מזמן, העסק מסתבך - וכבר לא ברור האם יהיה שינוי או שנמשיך עם המוכר והידוע. גם יוזמת הרב חיים דרוקמן, לקדם חוק שיאפשר לרבנים שעברו את גיל 70 להתמודד על התפקיד, במידה שתעבור, מרחיקה את הסיכוי שרב דתי-לאומי ישב על כיסא הרב הראשי.

הרבנים הראשיים עד כה היו ברובם נציגי הקהילה החרדית בישראל. מועמד שלא היה מקובל על החרדים, לא הצליח לשבור את תקרת הזכוכית והמשחק היה סגור מראש. בציונות הדתית נשמעת ביקורת קשה כבר לא מעט שנים על התנהלות הרבנות הראשית - קולות שבחלקם אפילו הציעו לבנות פלטפורמה חלופית. תחושת התסכול הפכה לייאוש מהמצב, שספק אם אי פעם ישתנה. לאחר הבחירות האחרונות, נראה שבשלו התנאים שהשינוי המיוחל יתרחש ומועמד דתי-לאומי יאייש את התפקיד.

הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, יושב ראש מרכז ישיבות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא. עומר מירון
מקדם חוק שירחיק את האפשרות לרב ראשי דתי-לאומי. הרב דרוקמן/עומר מירון

בבית היהודי הכל היה סגור. לדידם, הפעם השינוי יתרחש ומועמד משלהם יהיה הרב האשכנזי הבא של מדינת ישראל. ישראל ביתנו, יש עתיד, התנועה וגם נציגים מהליכוד סימנו מזמן את הרב דוד סתיו כמועמד שלהם, ורק בבית היהודי העסק נסחב, התעכב - ועדיין לא הגיעו להחלטה. אם בנט נתפש כפוליטיקאי משופשף שיודע את המלאכה, בעניין הזה נדמה שמשהו אינו עובד כמו שצריך. הבחירות הסתיימו וגם הממשלה הורכבה, אך משום מה בנט לא מכריע מי הוא מועמד המפלגה לרב הראשי.

הסחבת הזו גורמת ללא מעט הצעות חוק "להתעופף באוויר", והכל כדי לרבע את המעגל ולסגור את הדיל, שרבים בש"ס ובבית היהודי לא מבינים כל כך את חשיבותו. על פי ההסכם הקואליציוני בין הבית היהודי לליכוד ביתנו, חוק עמאר (המאפשר לרב ראשי להתמודד פעם נוספת) צריך לעבור. הדיל מאחורי החוק הזה קובע שהרב שלמה עמאר יהיה המועמד של ש"ס ויזכה בקדנציה שנייה – ובתמורה, הרב האשכנזי יהיה משורות הציונות הדתית. בש"ס לא להוטים לממש את הדיל, ולמרות שחשוב לרב עובדיה יוסף שהרב הספרדי יהיה מטעמו, לדברי גורם בכיר בש"ס הרב עמאר הוא לא המועמד הבלעדי מבחינת הרב. לדבריו, הרב ישמח שהוא ימשיך בכהונה שנייה, אבל "לא יקרה כלום" אם זה יהיה מועמד אחר. מי שמוביל את העניין מהצד הספרדי הם מקורביו של הרב עמאר ואף אחד בש"ס לא משקיע בכך זמן או עניין רב מידי.

מחלוקת בבית היהודי

סביב הבית היהודי מתחילה להישמע ביקורת על אופן ההתנהלות בנושא. גורמים מסוימים טוענים שמצבה של המפלגה מאפשר לה לזכות בכל הקופה והמפלגה הייתה צריכה להציב גם את הרב אליהו מצפת כמועמד הספרדי. אפשר להניח שסגן שר הדתות, אלי בן דהן, היה שמח מאוד אם אליהו יהיה מועמד והוא יעשה הכל כדי שהוא יזכה, מאחר שהרב אליהו נחשב לרבו וכי יש לו חשבון פתוח עם הרב עמאר (שבקדנציה הנוכחית גרם לפיטוריו מהנהלת בתי הדין הרבניים). גורמים אחרים, התומכים ברב סתיו, מותחים ביקורת ואומרים שרק הוא זה שיעשה שינוי אמיתי במערכת וכי שאר המועמדים לא יצליחו לעשות כן. לדבריהם, לפני חודש בנט יכול היה לסגור עם ליברמן, לפיד ולבני על מינוי הרב סתיו ואז, ללא ספק, היה רב ציוני בראש הרבנות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק הוא זה שיעשה שינוי אמיתי במערכת? הרב סתיו/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרב דרוקמן נכנס לאחרונה לתמונה. המהלך שהוא מנסה להעביר יאפשר את מועמדותו של הרב יעקב אריאל כמועמד המפלגה. לצורך כך, החוק צריך להשתנות. "הרב אריאל הוא המתאים ביותר לשבת על הכיסא הרם של הרב הראשי", טען דרוקמן. "אין שום דבר אחר מעבר לזה. זה לא בא לפגוע באף אחד מהמועמדים האחרים, אבל לכל הדעות הוא מורם מהם. הם צעירים שהעתיד עוד לפניהם ומתאים יותר שהוא יהיה בתפקיד בעת הזו ובעתיד הם יוכלו להתמודד שוב". לדבריו, מחסום הגיל הוא טכני ולא מהותי ואין שום מניעה לשנות אותו: "זה לא סוף העולם, מדובר בשינוי החוק - זה לא היה כך מעולם. הנשיא שלנו בן 90 והוא מתפקד מצוין. זה לא עקרוני, לא מהותי וניתן לשנות את זה".

לבית היהודי ברור שהם חייבים דיל עם ש"ס. הם מבינים את כוחם המשמעותי בגוף הבוחר ולכן אינם רוצים "לקפוץ על כל הקופה". גורמים אחרים בבית היהודי סוברים ששינוי החוק עלול להשאיר רב מטעמם מחוץ לתמונה. לדבריהם, שינוי החוק יאפשר לרב מאיר לאו, רבה של תל אביב, להצטרף למרוץ ולהיבחר בקלות מאחר שהרב לאו, שכבר שימש כרב הראשי לישראל, הוא מועמד בעל כוח עצום. על החרדים הוא לא מאיים בשינויים מרחיקי לכת כמו הרב סתיו, האהוד על החילונים. מועמדותו היא בעלת סיכויים גבוהים ביותר בגלל קשריו הענפים עם פוליטיקאים רבים ועם ראש הממשלה ורעייתו. מבחינת אותם גורמים, הרב לאו הוא דמות מאוד ייצוגית, אך הוא לא האדם שישנה את הרבנות הראשית ויוביל רפורמות חשובות מבחינתם.

האם נשים יצורפו לגוף הבוחר?

למרות חשש זה, הרב דרוקמן דבק בשלו בנוגע למהלך. "הכל יכול להיות ואם הרב לאו ייבחר - אין בעיה. אני חושב שהרב אריאל הוא המועמד המתאים ביותר, אבל אם הוא לא ייבחר לא נורא, אני מקווה רק שייבחר רב מתאים". לאור התסבוכת זו, על הפרק עומדת כעת אופציה נוספת - להציב את הרב אליהו על המשבצת הספרדית ורב חרדי במשבצת האשכנזית, אך לא ברור האם ש"ס יסכימו להתפשר בעניין.

מלבד שינוי החוק המאפשר לרב ראשי להתמודד לקדנציה שנייה ושינוי גיל הכהונה, ישנה הצעת חוק שתשנה את הרכב הגוף הבוחר שיכלול בתוכו 25% נשים. שתי הצעות נוספות שעלו השבוע הן הצעת החוק של משה פייגלין מהליכוד, לפיה ייבחר רב אחד והחלוקה לרב ספרדי המכהן לצד רב אשכנזי תיפסק. לדברי הרב דרוקמן, שינוי כזה לא יתקבל עדיין על הציבור הישראלי. "במציאות הנוכחית, זה עדיין לא ריאלי. הציבור עדיין זקוק לשני רבנים ואין בזה בעיה עקרונית. שני רבנים שעובדים בהרמוניה זה בסדר גמור וזה אפילו נותן הרגשה טובה לכל חלקי העם". גם חברת הכנסת עליזה לביא מיש עתיד מנסה לקדם חוק שלצד הרבנים הראשיים תכהן גם אישה כמורת הלכה. חשוב לציין שהחוקים הללו שמתבשלים ברגע האחרון, שחלקם מאוד פרסונליים, לא יהיו אהודים על היועץ המשפטי לממשלה וייתכן שלא יעברו את מבחן בג"ץ.

הרב לאו - יומה התשיעי של הצעדה- עצרת בכיכר רבין יולי 2010. נמרוד סונדרס
במידה שזה יתאפשר חוקית - ישקול את מועמדותו. הרב לאו/נמרוד סונדרס

בסביבתו של הרב לאו לא ברור האם הוא יתמודד במידה והחוק ישונה, אך לא שוללים את האופציה. מבחינתו, מדובר כרגע במצב היפותטי ובמידה וזה יתאפשר חוקית - הוא ישקול את העניין. בנו, הרב דוד לאו, רבה של מודיעין, אמר כי עוד מוקדם מידיי והחוק עוד לא שונה, אך אם הוא יחליט להתמודד "אני מסיר בפניו את הכובע".

נכון לעכשיו, הרב יעקב אריאל לא דוחף את מועמדותו והוא ממתין לראות האם החוק ישונה או לא. בתנועת צהר, שהרב אריאל הוא נשיאה, אומרים בתגובה כי "אם הרב אריאל יתמודד, צהר תתמוך בו. יחד עם זאת, אנחנו חושבים שאין לו סיכוי מול הרב לאו". במכתב שהוציא לחברי ארגון צהר כתב הרב סתיו: "לפני כמה חודשים, נוצרו תנאים שיכלו לאפשר את התמודדותו של הרב אריאל, לכהונת הרב הראשי לישראל. מיוזמתי פניתי אליו וקבלתי את רשותו לנהל על כך מו"מ. במשך מספר שבועות עשינו כל לאפשר את בחירתו של הרב אריאל, ואף פנינו לראשי המפלגות הרלוונטיות. לצערי נענינו בשלילה מוחלטת מסיבות רבות, שהמרכזית בהן היא שלילת כל חקיקה אישית שנתפסת באופן שלילי בציבור. כמו כן, הובהר לנו כי אין כל אפשרות להעביר חקיקה כזו בלי שתכניס למרוץ אנשים שאינם מהציונות הדתית על כל המשתמע מכך". סתיו הוסיף כי הוא נעתר לבקשתו של הרב דרוקמן לנסות שוב למצות את המהלך והוא נרתם למשימה למרות שעל פי הערכות התנאים לא השתנו.

ביום שני תתקיים ישיבת סיעת הבית היהודי שתעסוק גם היא בנושא. לא ברור אם תתקבל החלטה בישיבה על זהותו של מועמד המפלגה, אך הרב דרוקמן יהיה בה ובוודאי ינסה לשכנע ו"לשווק" את שינוי החוק שהוא מוביל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully