וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה גורמת נזק בלתי הפיך לתהליך השלום

בעקבות יוזמת האיחוד להטיל סנקציות על ישראל, פונה דני אילון במכתב פתוח לקאנצלרית מרקל, ומפציר בה: מצאי את הדרך לבלום את המהלך שכולו חוסר צדק - וחוסר היגיון מדיני

קאנצלרית גרמניה הנכבדה,

זכיתי להיפגש עמך מספר פעמים במסגרת תפקידיי השונים בשירות מדינת ישראל, ותמיד התרשמתי מעומק המחויבות של גרמניה בהנהגתך לביטחון מדינת ישראל ולרווחתה באזורנו רווי הסיכונים והאי-וודאות. בין ישראל לגרמניה שוררים יחסים מיוחדים, ואת ידידת אמת של ישראל והעם היהודי כפי שהוכחת פעמים רבות בעבר. תחת הנהגתך הפכה גרמניה למדינה המובילה באיחוד האירופי בתחום הכלכלי, והודות להתגברותך על רגישויות היסטוריות - אף בתחומים הצבאי והמדיני. כיום גרמניה היא המדינה המשפיעה ביותר באיחוד האירופי, ובעלת השפעה נרחבת בזירה העולמית.

אני משוכנע שההחלטה שהתקבלה השבוע על ידי פקידות האיחוד האירופי בבריסל, להטיל סנקציות כלכליות על ישראל, הפתיעה גם אותך. זאת, לא רק לאור ידידותך עם ישראל, אלא בעיקר לאור חוסר הצדק שבדבר מחד, וחוסר ההיגיון המדיני מאידך.

בהיסטוריה המודרנית לא זכור מקרה בו הטילו מדינות דמוקרטיות סנקציות על מדינה דמוקרטית אחרת, בה מתקיימים שלטון חוק, שקיפות שלטונית ושמירת זכויות מיעוטים. גם לא זכור מקרה של הטלת סנקציות פרטיזניות שאינן במסגרת החלטות מועצת הביטחון של האו"ם. אפילו מדינות דיקטטוריות כמו עיראק של סדאם חוסיין, דרום אפריקה בתקופת האפרטייד ואיראן כיום נענשו בסנקציות רק לאחר מיצוי החוק הבינלאומי במסגרת המנדט של מועצת הביטחון.

ומה עם סנקציות על חיזבאללה?

חוסר הצדק שבהטלת סנקציות בינלאומית על ישראל ללא עילה משפטית צורם במיוחד, לנוכח הסירוב האירופי להטיל סנקציות על ארגוני טרור כמו חיזבאללה, שביצע פעולות רצחניות על אדמת אירופה כפי שהוכח בפיגוע בבורגס, בולגריה. הטלת סנקציות על ישראל, הנמצאת בסכסוך קיומי מר עם הפלסטינים, הינה התערבות בוטה בתהליך שאמור להיות ישיר בין הצדדים וללא תנאים מוקדמים. התגייסות אקטיבית לטובת צד אחד תגרום לנזק בלתי הפיך. צעד כזה הוא טעות מדינית קשה, שתקשיח את עמדות הפלסטינים, תעורר תגובות נגד לא רצויות של ישראל, ותרחיק את הסיכוי לפיוס באמצעות משא ומתן.

ישראל תמיד ראתה באירופה שותפה לדרך על בסיס ערכי הדמוקרטיה והחופש, והאינטרסים הכלכלים והביטחוניים המשותפים. גורלן של אירופה,ישראל ושאר המדינות הדמוקרטיות המערביות כרוכים יחדיו במאבק המשותף נגד הטרור הבינלאומי והקיצוניות. תמיד שאפנו לראות באירופה מודל לחיקוי וגורם אוביקטיבי והוגן, שיכול לקרב בין הצדדים במזרח התיכון ולא להרחיקם. אירופה צריכה לעודד פיתרון של שלום ולא להנציח את הסכסוך. המהלך החד-צדדי והברוטאלי המתוכנן על ידי הנציבות האירופית לא רק מנוגד למוסר ולהיגיון המדיני, אלא אף פוגע באמון ישראל בבעלות בריתה באירופה.

אני תקווה, גברתי הקאנצלרית, שתמצאי לנכון לממש את האחריות הרבה שיש לגרמניה, כמדינה המובילה באיחוד האירופי וכבעלת בריתה של ישראל, להתערב ולעצור מבעוד מועד את ההתפתחות המזיקה והבלתי רציונלית המתפתחת בבריסל.

בכבוד רב,
דני אילון

המכתב נשלח אל הקאנצלרית במקביל לפרסומו בוואלה!

דני אילון שימש כשגריר ישראל בוושינגטון, חבר כנסת וסגן שר החוץ

לכל הטורים של דני אילון בוואלה!

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

עוד בנושא:
נתניהו על החרם האירופי: "לא נקבל שום תכתיבים חיצוניים"
המחדל המדיני: שרים למדו על החרם האירופי מהתקשורת
דעה: אנטישמיות אירופית קלאסית / כלב מאיירס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully