וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורך דינו של סנודן: הוא שוקל לבקש אזרחות רוסית

קרוב לחודש שוהה המדליף האמריקני בשדה התעופה במוסקבה וממתין למוצא פי רשות ההגירה הרוסית בנוגע לבקשת המקלט הזמני שהגיש. פוטין הביע הסתייגות מפגיעה ביחסים עם ארה"ב

שלושה שבועות וחצי שוהה אדוארד סנודן, המדליף האמריקני, באזור המעבר בשדה התעופה במוסקבה. בעודו ממתין למוצא פיה של רשות ההגירה הרוסית, לאחר שהגיש בקשה למקלט זמני במדינה, שולח נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מסרים סותרים. היום (רביעי) אמר כי יעדיף שלא להעניק למדליף האמריקני מקלט מדיני ולפגוע ביחסי מדינתו עם ארצות הברית, אך לא ציין אם בקשתו נדחתה או התקבלה. כשנשאל אם הפרשה תטיל צל על ועדה משותפת של המדינות בספטמבר במוסקבה השיב פוטין לכתבים כי "היחסים ההדדיים, לדעתי, חשובים הרבה יותר ממריבות על פעולות השירותים החשאיים".

עם זאת, רק אתמול נמסרה הודעה מטעמו של הנשיא כי לא הוא יהיה זה שיכריע אם תתקבל בקשת המקלט ולאחר שהודיע סנודן כי יגיש בקשה שכזו, אמר דוברו של פוטין כי אינו רואה מניעה מלתת לו מקלט זמני כל עוד יפסיק לפעול נגד ארה"ב. לסנודן בן ה-30 הוצע מקלט מדיני בניקרגואה, בוונצואלה ובבוליביה, הצעות שהגבירו את הלחץ על מדינות אחרות שלא לאפשר לו להתחמק מידיהם.

מכתב בקשת המקלט של אדוארד סנודן. רויטרס
בקשת סנודן למקלט זמני ברוסיה/רויטרס

בד בבד מפרסם היום הערוץ הרוסי RT המתוקצב על ידי הקרמלין והמזוהה עם עמדותיו של פוטין ראיון נרחב עם אנטולי קוצ'רנה, עורך דינו הרוסי של סנודן, שקרא להעניק לו מקלט מדיני: "אני מאמין שבהתחשב בנסיבות ובהצהרתו הכתובה, חשוב להעניק לו מקלט זמני. אני חושב שזה הצעד ההומני, ומאחר שרוסיה מתנהגת בצורה הומנית, ארה"ב לא יכולה לראות בכך התנהגות עוינת כלפיה". עוד הוסיף קוצ'רנה כי לאחר ששוחח עמו בשלוש פגישות שונות, הוא מאמין כי סנודן "נאמן למילתו".

עורך הדין סיפר כי כשהגיש את הבקשה לשירותי ההגירה, נשאל סנודן למה הוא בחר להגיש את הבקשה ברוסיה ומדוע הגיע לשם, "הוא השיב כי הוא חושש לחייו ולשלומו ושהוא גם חושש מעינויים ומהאפשרות שיוצא להורג". קוצ'רנה סיפר כי הוא השתכנע מדבריו של סנודן, "מאחר וארה"ב עדיין משתמשת בעונשי מוות ובעינויים".

עם זאת, הוא סיפר כי לסנודן אין כוונה לעזוב עדיין את רוסיה, "לפחות עד שיקבל מקלט זמני". לדבריו, לרוסיה אין בסיס חוקי להסגיר את סנודן לארה"ב. עורך הדין סיפר כי המדליף לא שלל את האפשרות לבקש בעתיד אזרחות מרוסיה. במקביל מעוניין סנודן "להיפגש עם מנהיגים מהמדינות המוכנות לקבל אותו, אך הוא לא הולך לשום מקום בזמן הקרוב".

"אתמול מר סנודן הזמין אותי לפגישה שאוכל להסביר לו על החוק הרוסי. דנו יחד זמן רב, הוא שאל שאלות ואני הסברתי הכל בנוגע לחוקי הפליטים של רוסיה, בנוגע למקלט מדיני ובנוגע לקבלת מקלט זמני", סיפר קוצ'רנה שהסביר מדוע בחר לבקש מקלט זמני בלבד. "הליך קבלת מעמד מקלט מדיני הוא ארוך למדי – כשישה חודשים. תהליך קבלת מקלט זמני ייקח עד שלושה חודשים. הוא בחר באפשרות זו", אמר עורך הדין שסיפר כי המדליף כבר מותש מהפרשה. "זה מובן שהוא עייף", סיפר. "הוא נמצא כל הזמן באזור המעבר בשדה התעופה. אני מבין מדוע להיות מוחזק שם עלול להיות דבר קשה. בגלל זה הוא הגיע להחלטה הזו".

אנטולי קוצ'רנה עורך דינו הרוסי של המדליף האמריקני אדוארד סנודן. AP
מאמין כי סנודן "נאמן למילתו". קוצ'רנה/AP

אם שירות ההגירה יכריעו לטובת בקשת המקלט שלו, יזכה סנודן למקלט מדיני למשך שנה אחת. ניתן לחדש את מעמד זה לעוד שנה ולאחר מכן לשנה נוספת, "כפי שהוא יראה לנכון", הוסיף. סנודן לא יאלץ להמתין עד קבלת התשובה לבקשתו בכדי לצאת משדה התעופה. "הוא יוכל לעזוב את האזור הניטרלי בשדה התעופה רק לאחר שיקבל את הניירת הנדרשת", הסביר עורך הדין. "לאחר מכן, אם רשות ההגירה תקבל את בקשתו, הוא יקבל תעודת פליט שתאפשר לו להישאר ברוסיה לשנה עם כל הזכויות של אזרח רוסי". לאחר שיתאפשר לו לצאת משדה התעופה, סנודן יאלץ למצוא לעצמו מגורים ולהסתדר לבדו, "אבל הוא הסכים כי הוא יתייעץ איתי. הוא ביקש ממני להיות עורך דינו אז לא אנטוש אותו. ודאי שאסייע לו", הבטיח קוצ'רנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully