וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות בדרום אמריקה: "נשיב שגרירינו מאירופה"

לקראת משבר? ארגנטינה, ונצואלה, ברזיל ואורוגוואי קיבלו את ההחלטה במחאה על יירוט מטוסו של נשיא בוליביה איבו מוראלס, לאחר שנחשד שהבריח את המדליף האמריקני סנודן מרוסיה

ממשלות ארגנטינה, ונצואלה, ברזיל ואורוגוואי החליטו להשיב את שגריריהם מצרפת, ספרד, איטליה ופורטוגל במחאה על יירוט מטוסו של נשיא בוליביה, איבו מוראלס, בסוף השבוע שעבר. ההחלטה התקבלה אמש (שישי) במהלך ועידת המנהיגים של מדינות מרקוסור - הגוש המסחרי של אמריקה הדרומית, שהתקיים במונטווידאו, בירת אורוגוואי. "נקטנו במספר פעולות בניסיון לספק תשובות לציבור, וכן כדי לקבל התנצלויות מהמדינות האירופיות שהעליבו את אחינו איבו מוראלס", הסביר נשיא ונצואלה, ניקולאס מדורו, את ההחלטה.

חוגגים את שובו של נשיא בוליביה איבו מוראלס לארצו. לה פאס, 4 ביולי 2013. רויטרס
נשיא בוליביה איבו מוראלס לאחר ששב לארצו בשבוע שעבר/רויטרס

באי הוועידה הביעו את צערם על "הפעולות שנקטו ממשלות צרפת, ספרד, איטליה ופורטוגל", במהלכן הוסט מטוסו של מוראלס בדרכו חזרה ממוסקבה, לאחר שעלה חשד כי הוא מחביא את המדליף האמריקני אדוארד סנודן. שר החוץ של בוליביה, דיוויד צ'וקווהואנקה, אמר לאחר האירוע כי הרשויות בצרפת ובפורטוגל לא התירו לטייסים לחצות את המרחב האווירי שלהם, והמטוס, שסנודן לא שהה על סיפונו, נחת לבסוף בווינה.

צ'וקווהואנקה הוסיף כי טענת הרשויות בצרפת ובפורטוגל, לפיהן סנודן היה במטוס הנשיאותי, היא "שקר גדול". לדבריו, "אנחנו לא יודעים מי המציא את השקר הזה, אך אנו מגנים את הקהילה הבינלאומית על חוסר הצדק שנעשה בעניינו של הנשיא איבו מוראלס". כמו כן, דובר משרד החוץ באוסטריה, אלכסנדר שלנברג, אישר כי סנודן לא היה במטוס של נשיא בוליביה.

הפגנה לשחרור אדוארד סנודן. ברלין, יולי 2013. רויטרס
סנודן יזכה למקלט מדיני ברוסיה? הפגנה בברלין למען שחרורו/רויטרס

סנודן, שהדליף לכלי התקשורת את קיומה של מערכת הציתותים והמעקב "פריזם", נמלט בחודש שעבר להונג קונג וככל הנראה שוהה בימים אלה בנמל התעופה שרמטייבו במוסקבה. הוא הגיש עד כה לפחות 21 בקשות למקלט מדיני. מרבית המדינות דחו את בקשתו, אך בוליביה, ונצואלה וניקרגואה השיבו כי יוכלו לקבלו. אמש דווח כי הוא הגיש בקשה למקלט מדיני גם ברוסיה. על פי הדיווח, הוא נועד עם כעשרה פעילים מארגון זכויות אדם בשדה התעופה שבו הוא שוהה, ושם סיפר להם כי הגיש את הבקשה.

"מר סנודן יכול, היפוטתית, להישאר ברוסיה אם ראשית הוא יפסיק לחלוטין לפגוע בשותפינו האמריקנים וביחסי ארצות הברית-רוסיה. שנית, אם הוא יבקש זאת בעצמו", מסר דימיטרי פסקוב, דוברו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בתגובה לדיווח. הדובר הוסיף כי אינו יודע אם התקבלה בקשה רשמית למקלט מדיני מסנודן. מחלקת המדינה האמריקנית אמרה בתגובה כי אם רוסיה תעניק מקלט לסנודן, דבר זה "יעורר חששות" לגבי יחסי שתי המדינות. הלילה הודיע הבית הלבן כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין שוחחו בטלפון על שורה נושאים ביטחוניים, ובין השאר דנו בסנודן, אולם לא נמסרו פרטים נוספים על תוכן השיחה ביניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully