וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבע עור על כסא הנאשמים: המשפט שזיעזע את ארה"ב

חבר מושבעים לבן זיכה את איש המשמר האזרחי ג'ורג' זימרמן מרצח הנער השחור טרייבון מרטין. פסק הדין מציף מחדש את הקרע הגזעי במדינה, וההגנה מאשימה את התקשורת בליבוי האש

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

מחוץ לבית המשפט בפלורידה השתררה הלילה דממה אחרי מתן פסק הדין במשפטו של ג'ורג' זימרמן, מתנדב המשמר האזרחי שהואשם ברצח נער שחור. חבר המושבעים זיכה את זימרמן, אמריקני ממוצא היספני בן 29, וקבע שהוא ירה למוות בטרייבון מרטין מתוך הגנה עצמית. פרקליטיו אף דורשים להעניק לו חסינות מתביעה אזרחית.

קהל גדול התאסף מחוץ להיכל הדיונים בעיר סנפורד, ורבים צפו בהחלטת המושבעים באמצעות הטלפון הנייד. המפגינים, שתבעו להאשים ברצח את היורה הנער השחור, דמעו בשקט כשהתברר שזימרמן חמק גם מהרשעה בהריגה. קומץ של מפגינים לבנים פרץ בצהלות כשהתברר שזימרמן עומד לצאת לחופשי, ואף עומד לקבל בחזרה את האקדח האישי שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זכאי - אך לא חף מפשע" כותרת האתר האפינגטון פוסט, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זים יוצא לחופש". כותרת היומון "ניו יורק פוסט", הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עשרות שוטרים השגיחו על המפגינים מחוץ לבית המשפט, שהניפו את דיוקנו של טרייבון המנוח, בן 17 במותו, ושרו "אין צדק, אין שלום". הם קראו למחאה ארצית, ומספר צעדות כבר יצאו הלילה בוושינגטון הבירה, באוקלנד ובסן פרנסיסקו. אך למרות החשש ממהומות, כעבור כשעה התפזרו מרבית המפגינים, ולא דווח על אלימות.

"שוטר צעצוע" שחשד בשקית סוכריות

תחילת הפרשה, שכונתה "רצח הקפוצ'ון", ב-26 בפברואר 2012. זימרמן, לשעבר מפקד כוח משמר אזרחי, הבחין במרטין צועד ברחוב בשעת לילה, בצאתו מהמכולת. הוא התקשר למשטרה ואמר כי הנער מחזיק חפץ "חשוד" בידיו, והחל לעקוב אחריו בניגוד לדברי המוקד. אותו חפץ התברר בהמשך כשקית סוכריות ובקבוק תה קר.

מאוחר יותר טען זימרמן כי אחרי שיחה עמו, מרטין תקף אותו והטיח את ראשו במדרכה, ולכן נאלץ לירות בו לשם הגנה עצמית. סימני חבלה נמצאו על גופו של זימרמן, אך על גופו של הנער לא אותרו סימנים לקטטה. התביעה אמרה שזימרמן משקר, וכינתה אותו "שוטר צעצוע" שמאס במכת הפריצות בשכונה, שיוחסו בעיקר לצעירים שחורים. התביעה טענה שזימרמן היה גזען שלקח את החוק לידיים, והניח שמרטין הוא פושע מועד רק בשל צבע עורו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שוטרת מציגה את "החפץ החשוד" - שקית הסוכריות שאחז טרייבון/מערכת וואלה!, צילום מסך

המקרה עורר זעם רב בקרב הקהילה השחורה הגדולה בפלורידה ובהמשך בארה"ב כולה, משום שזימרמן לא נעצר במשך חודש וחצי חרף הרצח. זאת, בהסתמך על חוק המתיר שימוש בכוח נגד תוקף כאשר אדם סבור שיש איום לחייו. לבסוף הוא נעצר והואשם ברצח בדרגה שנייה.

זימרמן, בן למהגרים יוצאי פרו, מותג כגברתן לבן שירה בנער שחור ורזה. המשפט, שארך כחודש, זכה לסיקור נרחב והועבר בשידור ישיר, ובחבר המושבעים ישבו חמש נשים לבנות ואישה היספנית, שגם היא, כמו זימרמן, מותגה כלבנה. גם השופטת הייתה לבנה, עובדה שרק העמיקה את העיקרון הגזעי של הדיון. לדברי כמה פרשנים, המשפט היה מלכתחילה מוטה לטובתו של זימרמן, ולמרות שהראיות נגדו היו מוצקות דיין, נטען שהוא זכה להקלות בשל צבע עורו.

משפטו של ג'ורג' זימרמן, שזוכה מרצח הנער השחור טרייבון מרטין. פלורידה, יולי 2013. AP
עוברי אורח בכיכר טיימס בניו יורק צופים במבזק על ההכרעה במשפט/AP

מארק אומרה, עורך דינו של זימרמן, אמר הבוקר כי לו מרשו היה שחור, הרי שהתביעה מעולם לא הייתה מאשימה אותו ברצח. לדבריו, התקשורת הניחה את זימרמן על שולחן הניתוחים ו"שימשה בתפקיד המדען המטורף". הוא הוסיף כי העיתונאים שסיקרו את המשפט "דרסו" את מרשו ועשו ממנו מפלצת. "ג'ורג' זימרמן מעולם לא היה אשם אלא בהגנה עצמית", אמר. "זו טרגדיה כמו כל אובדן אחד של ילדים. אך זו לא טרגדיה שג'ורג' אחראי לה".

במגרש החנייה של בית המשפט, עמדו רוזי בארון ואנדרו פרקינס, אחים תושבים של העיר סנדפורד, שניהם שחורים. "חשבתי שזימרמן הולך לקבל משהו, לפחות", אמרה בארון. אחיה שאל בדמעות: "איך לעזאזל לא פסקו שהוא אשם?".

לא רחוק משם עמדו סינדי לנזן ואחיה, כריס ביי, שנמנו על קומץ מפגינים שתמך בזימרמן. שניהם, לבנים, הסכימו שמדובר בטרגדיה, "במיוחד לזימרמן".

משפטו של ג'ורג' זימרמן, שזוכה מרצח הנער השחור טרייבון מרטין. פלורידה, יולי 2013. AP
עורך דינו של זימרמן, מארק אומרה, מציג את "סולם ההוכחות" להרשעה/AP
משפטו של ג'ורג' זימרמן, שזוכה מרצח הנער השחור טרייבון מרטין. פלורידה, יולי 2013. AP
חולצתו המוכתמת דם של טרייבון מרטין מוצגת בבית המשפט/AP
משפטו של ג'ורג' זימרמן, שזוכה מרצח הנער השחור טרייבון מרטין. פלורידה, יולי 2013. AP
ג'ורג' זימרמן בבית המשפט בפלורידה, קורץ לעורך דינו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully