וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תפנה אזרחים ממצרים? "המשבר רחוק מסיום"

בעוד שבוושינגטון מביעים חשש כי גל המעצרים של בכירי האחים המוסלמים במצרים מרחיק את הפיוס, הורה חיל הים האמריקני לשתיים מספינותיו בים התיכון לנוע לכיוון חופי מצרים

החשש מהמצב במצרים גובר: חיל הים האמריקני הודה אמש (חמישי) כי הורה לשתיים מספינותיו שבאזור הים התיכון לנוע לכיוון חופי מצרים. כשבוע לאחר הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי, טען מפקד חיל הים של ארצות הברית, גנרל ג'יימס איימוס, כי הספינות קיבלו את ההוראה כבר לפני שניים או שלושה לילות, "כדי להגיב טוב יותר, אם נצטרך". יצוין, כי ארה"ב שולחת לעתים קרובות כלי שיט למדינות שנמצאות במצב ביטחוני מעורער כדי להתכונן לאפשרות של מילוט אזרחיה.

"מצרים נמצאת עכשיו במשבר", אמר גנרל איימוס בדברים שנשא במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון. "במצב כזה, עומדות בפני המנהיגות הבכירה של האומה כמה אפשרויות", הוסיף, אך לא פירט מהן אותן אפשרויות. כשנשאל אודות הסיבה לשליחת הספינות לכיוון מצרים השיב: "משום שאיננו יודעים מה הולך לקרות". גורמים בחיל הים האמריקני אמרו כי הספינה השלישית של ארה"ב באזור נותרה בחופי בחריין.

ספינות של חיל הים האמריקני. AP
ארה"ב שולחת לעתים קרובות כלי שיט למדינות שנמצאות במצב ביטחוני מעורער כדי להתכונן לאפשרות של מילוט אזרחיה/AP

מוקדם יותר אתמול הביעה ארצות הברית דאגה כי המעצרים של מנהיגי האחים המוסלמים במצרים מקשים על האפשרות שהמדינה תצליח לצאת ולהתקדם מהמשבר הנוכחי שפקד אותה. "המעצרים שחזינו בהם לאורך הימים האחרונים נגד קבוצות מסוימות לא עומדים בקו אחד עם הפיוס הלאומי שהממשלה הזמנית והצבא טוענים שהם דוחפים לקראתו", אמרה ג'ן סאקי, דוברת מחלקת המדינה האמריקנית בתדרוך עיתונאים.

התובע הציבורי במצרים הורה על מעצר מנהיג האחים המוסלמים, מוחמד בדיע, וכמה בכירים איסלמיסטים נוספים, בשל הסתה לאלימות בעקבות מותם של עשרות מתומכי נשיא מצרים המודח ביום שני האחרון. "אם המעצרים הפוליטיים יימשכו, קשה לראות כיצד מצרים תצליח לצאת מהמשבר הזה", דברי פסקי.

גם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון הביע אתמול דאגה מפני המעצרים האחרונים, מאז הפלתו של הנשיא הנבחר הראשון במדינה. בשיחת טלפון עם שר החוץ המצרי מוחמד קאמל עמר הבהיר באן כי "אין מקום לנקמה או לנידויה של חלק גדול מהחברה המצרית", כך בהצהרה ממשרדו של המזכ"ל.

תומכי נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי בהפגנה בקהיר, 11 בולי 2013. רויטרס
תומכי מורסי בהפגנה אמש בקהיר/רויטרס

בד בבד, הודיע ראש הממשלה הזמני של מצרים כי אינו שולל את האפשרות לאפשר לחברים באחים המוסלמים לקחת חלק בממשלה החדשה שהוא מגבש בימים אלו. "איני מסתכל על השתייכות פוליטית. אם מישהו ממפלגת האחים המוסלמים מתאים לתפקיד, הוא יהיה מועמד", אמר חאזם אל-בבלאווי לסוכנות הידיעות הצרפתית. "יש שני קריטריונים לממשלה הבאה שאני לוקח בחשבון – יעילות ואמינות".

בתוך כך, בסיני נהרג הלילה שוטר מצרי ושוטר נוסף נפצע קשה במתקפה של חמושים איסלאמים על נקודת ביקורת באל-עריש שבצפון חצי האי. הלילה הותקפו גם תחנת משטרה ושני מחסומים של הצבא המצרי, אולם איש לא נפגע שם. שלשום נהרגו שני מצרים ושישה אחרים נפצעו במתקפה על מחסום בכפר סאדר אל-חייתן שבמרכז סיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully