וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתח במשולש הגבולות: צבא מצרים מתגבר כוחות בסיני

10.7.2013 / 8:10

הצבא המצרי מרכז כוחות באזור רפיח מול הגבול עם עזה וישראל מחשש למהומות אלימות והתקפות טרור. טנקים של הצבא המצרי החלו לנוע לאורך הגבול ונגמ"שים החלו ללוות מכליות דלק

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, יותם בן-דוד

(צפו בתיעוד ההפגנה הקטלנית בקהיר בשני)

הצבא המצרי החל להגביר את האכיפה באזור הגבול עם רצועת עזה (רפיח המצרית), ובאזור גבול ישראל-מצרים בפתחת רפיח עקב חשש ממהומות. בימים האחרונים הודיעו קציני הצבא המצרי לגורמים במערכת הביטחון הישראלית כי מרבית המנהרות מתחת לציר פילדלפי נסגרו, למעט מנהרות טרור שלא מכירים את מיקומן. הלילה, התקבלה עוד הוכחה להתרופפות האחיזה של השלטון המרכזי בקהיר באזור, לאחר ששני בני אדם נהרגו ועוד שישה נפצעו במתקפה נגד עמדת בידוק ליד אל-עריש בקרבת עזה.

חיילים מצרים שומרים על הגבול ברפיח, יולי 2013. AP
תותח מצרי בכוננות בגבול סיני-עזה/AP

עם זאת, החליטו המצרים באופן נקודתי לאשר הזרמה לעזה של 700 אלף ליטר סולר דרך מנהרות קיימות בשל הלחץ של בעלי המנהרות וארגון החמאס שמתלונן על מחסור חמור בדלק. קצינים בפיקוד דרום טוענים כי העדות להחמרה הביטחונית במשולש הגבולות מצרים-רצועת עזה-ישראל הם הנגמ"שים שמלווים מכליות דלק בין המוצבים המצריים מחשש להתקפות טרור. אחד הקצינים הסביר כי המצרים ריכזו מאמץ של הצבא סביב עיר החוף אל-עריש בצפון סיני שמקבלת דרך הים סחורות שונות המוברחות לסיני ולרצועת עזה. כמו כן מבינים במצרים כי גורמים קיצוניים עלולים לצאת מעזה ולבצע פיגועים בערי המדינה ובסיני על רקע הדחתו של מוחמד מורסי.

כלי שריון של צבא מצרים בדרך לעיר אל-עריש, סיני. מאי 2013. רויטרס
שריון מצרי בדרכו לאל-עריש/רויטרס

במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי הפיצוץ בסיני של צינור הגז לירדן קשור לאיסלאמיסטים שיצאו מרצועת עזה. בנוסף לכך, מעריכים במערכת הביטחון כי ארגון החמאס ברצועת עזה חושש מאוד מהפגנות המוניות, ברוח ההפיכה במצרים, נגד המשטר הדתי שהוא מנסה להחיל ברצועה. כמו כן, חוששים בחמאס שארגוני טרור שלא סרים למרותם יבצעו פיגועים נגד ישראל כדי להביא לכאוס אזורי. "החמאס בידיים של ישראל בשלב הזה", הבהיר גורם ביטחוני ישראלי, "הוא מבין שהתקפה ישראלית בעת הזו עלולה לדרבן מהומות ברחוב הפלסטיני. לכן אנחנו מעריכים כי החמאס כעת עסוק בשרידות עצמית ולא בהתערבות בנעשה במצרים באופן מעשי למרות היותו חלק מתנועת האחים המוסלמים". הגורם הוסיף, כי המצרים ביקשו אישור להעברת טנקים ונגמ"שים לאזור הגבול עם ישראל אך חרגו מהמספר שאושר להם. עוד הדגיש הגורם כי ישראל מקבלת בהבנה את החריגה מאחר והיא נועדה לשמר את היציבות האזורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully