וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה של הרמטכ"ל גנץ: קיצוץ ושינוי מבני בצה"ל

11.7.2013 / 0:05

הקיצוץ הכואב ביותר זה עשור: המטכ"ל יציג לממשלה תכנית הכוללת סגירת מערכים ביבשה, באוויר ובים, ופיטורי 5,000 אנשי קבע - כדי ליצור צבא קטן וגמיש. המודיעין לא ייפגע

צילום: שי מכלוף, דובר צה"ל; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

(הרמטכ"ל גנץ מתייחס לתכניות צה"ל, בחודש שעבר)

החלטה דרמטית בצה"ל על קיצוץ עמוק בכוחות ובכלים: הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, וסגנו אלוף גדי איזנקוט, יציגו לדרג המדיני בשבוע הבא מתווה לקיצוץ ושינוי במבנה הכוח של צה"ל. מדובר בקיצוץ רוחבי בכל שורות הצבא, שלא נראה כדוגמתו לפחות עשור. המרכיב הראשוני שייפגע במסגרת הקיצוץ הוא תהליך ההתעצמות של צה"ל, שיקוצץ בכחמישה מיליארדי שקלים. ההתעצמות היא הסעיף העיקרי הניתן לשינוי אחרי ניתוח המשכורות, הביטחון השוטף ותשלומי המנהלות הקבועים.

הרמטכ"ל, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ ושר הביטחון, מר משה (בוגי) יעלון, בשעות הבוקר בתרגיל מילואים בבסיס האימונים הפלוגתי באליקים. דובר צה"ל
גם זרוע היבשה תושפע מהקיצוץ. הרמטכ"ל גנץ עם שר הביטחון יעלון/דובר צה"ל

הקיצוץ יכלול שינוי מבני של ממש וסגירת מערכים בחיל האוויר, בחיל הים וכן בזרוע היבשה. הרמטכ"ל גנץ יחליט לסגור עוצבות, יחידה ארטילרית, להוריד מהמערך שתי ספינות קרב וכן לסגור מערכים בתחום החימוש והלוגיסטיקה. גם אגף התקשוב צפוי להיות מושפע מהקיצוץ. נוסף על כך, מספר אנשי הקבע שצפויים להיות מפוטרים בשנים הקרובות עשוי לעלות מכ-4,000 לכ-5,000 משרתים.

בצה"ל מתכוונים לקחת סיכון ולערוך רפורמות מורכבות וקשות במבנה הארגון כדי להתאים את סדר הכוחות לאיומים בגבולות המדינה ואל מול יעדים ארוכי טווח. יחד עם זאת הוחלט כי הקיצוץ לא יפגע בכמה מהמערכים, כמו אגף המודיעין, אם הדרג המדיני יקבל את המתווה של פורום המטה הכללי. בבסיס תכנית הקיצוצים – הרעיון של צבא קטן, גמיש וקטלני שביכולתו להכריע במהירות במתארים שונים.

טנק צה"לי. GettyImages
טנק צה"לי/GettyImages

שלשום פורסם לראשונה בוואלה! חדשות על השבתתה של טייסת מבצעית החל מאתמול ועד להודעה חדשה, במטרה לחסוך את עלויותיה. לאחר אישור תקציב המדינה בחודש שעבר התקיימו במטה הכללי של צה"ל דיונים בנושא, שבסופם הוחלט על קיצוץ של שלושה מיליארדי שקלים מתקציב הביטחון. בצה"ל אמרו אתמול בתגובה לפרסום: "תהליך בניית התכנית הרב-שנתית של צה"ל התרחש בימים אלו אל מול המציאות האזורית ואתגרי השעה. התכנית נבנית בהתאם לאילוצי התקציב שהוגדרו על ידי הדרג המדיני ולצד צרכי ההתעצמות הנדרשים מצה"ל. כחלק מתכנית זו, נבחנים מספר שינויים בזרועות ובאגפים. צה"ל ערוך ונחוש לבצע את משימותיו ולהמשיך לשמור על ביטחונם של תושבי מדינת ישראל".

מטוס קרב של חיל האוויר ממריא מבסיס תל נוף בדרכו לפעילות ברצועת עזה במסגרת מבצע "עמוד ענן", נובמבר 2012. AP
אתמול הושבתה טייסת מבצעית בשל העלויות. מטוס קרב של חיל האוויר/AP

בתחילת החודש שעבר הורה הרמטכ"ל גנץ לבטל את התעסוקה המבצעית לגדודי המילואים במהלך שנת 2013. בהתאם להחלטת פורום המטה הכללי של צה"ל, צווי המילואים שנשלחו לחיילי ארבעה גדודי מילואים באותו חודש בוטלו. כמו כן, הוחלט לבטל את התעסוקה המבצעית לכ-70 גדודי מילואים השנה.

גם במערך הכוחות הסדירים הוחלט לקצץ – ובפיקוד העורף, בחיל ההנדסה ובחיל התותחנים יתבצעו רק אימונים בסיסיים. במסגרות החי"ר יצומצמו האימונים בכמה שבועות. עוד הוחלט כי כלל התרגילים המטכ"ליים עד סוף שנת 2013 יבוטלו, ובהם תרגיל חיל הים ותרגיל פיקוד המרכז. כמו כן צפויה ירידה בפעילויות החינוך בצה"ל, צמצום אירועי יחידות חיצוניים וצמצום בפעילויות רווחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully