וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ציוד מעקב אמריקני התגלה במחשבים באיראן

"וושינגטון פוסט" דיווח כי על אף הסנקציות שהטיל הממשל האמריקני על העברת ציוד מעקב מתקדם לטהרן, חוקרים גילו שישה מכשירים, תוצרת ארה"ב, במערכות מחשב איראניות

ציוד אמריקני שנועד לניטור מידע באינטרנט התגלה במערכות מחשבים ממשלתיות ומסחריות באיראן ובסודן – כך דיווח הלילה (שלישי) העיתון "וושינגטון פוסט". מכירת ציוד מעקב אלקטרוני לאיראן מהווה עבירה על הסנקציות שהטילה ארצות הברית על מסחר עם המשטר בטהרן. על פי הדיווח, הציוד שהתגלתה יוצר בחברה מקליפורניה.

איש מול מחשב, אוקטובר 2011. ShutterStock
החוקרים בדקו 1.3 מיליארד כתובות IP/ShutterStock

הדיווח בעיתון האמריקני נסמך על מחקר שנערך באוניברסיטת טורונטו, לפיו כמה מכשירי מעקב, תוצרת חברת Blue Coat Systems"" התגלו גם בסוריה. אמנם משטרו של הנשיא בשאר אסד עשה בעבר שימוש במכשירי מעקב תוצרת החברה האמריקנית, אך לפי הדיווח בעיתון, המשטר בדמשק מפעיל כיום מספר רב יותר של מכשירי מעקב לאור התנגדותם העיקשת של המורדים בו. להערכת מומחים סוריה נעזרת בציוד המעקב המתוחכם כדי להפעיל צנזורה ברשת האינטרנט וכן כדי לעקוב פעילות של מורדים, פעילי זכויות אדם ועיתונאים. באיראן ובסודאן מנגד, לא ברור כיצד נעשה שימוש באותה טכנולוגיה, אך להערכת מומחים המשטר בטהרן נעזר בציוד המעקב כדי לרגל אחר מתנגדיו.

הפגנות אופוזיציה בטהרן בירת אירן, 14 בפברואר 2011. AP
להערכת מומחים, המשטר בטהרן השתמש בציוד האמריקני למעקב אחר מתנגדיו. הפגנת האופוזיציה באיראן ב-2011/AP

"המכשירים הללו התגלו במקומות שבהם הם לא היו צריכים להיות", אמר לעיתון מורגן מרקיז-בויר, העומד בראש פרויקט שחקר את הנושא מטעם אוניברסיטת טורונטו ואשר סיפק מידע אודות המחקר ל"וושינגטון פוסט". לדבריו, "ההשלכות הנובעות ממציאת טכנולוגיות למעקב באותן מדינות על זכויות האדם מדאיגות מאוד. יש כאן בעיה מערכתית". במהלך המחקר התמקדו החוקרים בשני מוצרים של החברה מקליפורניה, שניתן באמצעותם לסנן מידע שעובר ברשת האינטרנט ולנתח את תעבורת המידע. מפעילי הציוד מסוגלים לצפות במידע מוצפן שעובר באינטרנט – יכולת שמנוצלת בעיקר על ידי מומחים לאבטחת מידע ברשת וסוכנויות ריגול. החוקרים ניתחו בסיס נתונים שכלל 1.3 מיליארד כתובות IP. המחשבים ששימשו לאיסוף הנתונים נפרצו גם כן – פעולה שנויה במחלוקת. מחברי המחקר, מנגד, טענו כי לא נעשתה אף פעולה לא-חוקית בעת איסוף בסיס הנתונים. באיראן גילו החוקרים שישה מכשירי מעקב, בסוריה ארבעה מכשירים ובסודן שלושה. לדברי מרקיז-בויר, כל מכשיר מסוגל לנטר מידע של אלפי משתמשים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתר חברת Blue Coat, שציוד מעקב שייצרה התגלה באיראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

החברה האמריקנית שמוצריה התגלו באותן מדינות מציגה עצמה כספקית מובילה של מוצרים לאבטחת מידע וניהולו באינטרנט. באתר החברה נטען כי יש לה 15 אלף לקוחות, ממשלתיים ועסקיים, בכל העולם. מוצריה, הכוללים מערכות מחשב מתקדמות למשתמש הקצה, נועדו לשלל מטרות, כולל סינון וירוסים במחשב וחומרים פדופיליים. מומחי אבטחה הסבירו כי מכיוון שניתן לעשות שימוש רב במוצרי החברה, הם לא מוגדרים כמוצרים או שירותים האסורים לייצוא לאותן מדינות. "הדבר היחיד שמונע ייצוא מוצרים העלולים לפגוע בפעילות של אנשי זכויות אדם, כמו בסודאן, הוא רשימת ההגבלות על ייצוא שנכללת בתכנית הסנקציות", הסביר קולין אנדרסון, יועץ עצמאי שהשתתף בהכנת הדוח.

נשיא החברה, דיוויד מרפי, אמר בתגובה לפרסום מסקנות המחקר כי החברה מתייחסת לנושא ברצינות רבה. לדבריו, אנשי החברה משתפים פעולה עם הרשויות בארצות הברית כיצד הציוד הרגיש הגיע לידי השלטונות בדמשק בין השנים 2010 ל-2011. "החברה אף פעם לא התירה למכור את מוצרינו למדינות שנכללות בסנקציות האמריקניות", אמר מרפי, "לא תכננו את מוצרינו באופן שיפגע בפעילי זכויות אדם. מוצרינו לא נועדו למטרות מעקב". במשרד האוצר האמריקני, האחראי על אכיפת הסנקציות, אמרו בתגובה כי אנשי המשרד "מתייחסים ברצינות להפרת סנקציות ופועלים בנחישות כדי למנוע הפרה שכזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully