וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סגן רמטכ"ל ארה"ב לשעבר הדליף על וירוס סטוקסנט"

רשת NBC דיווחה כי הגנרל בדימוס ג'יימס קרטרייט בן ה-63 נחשד בהדלפת מידע על הווירוס שנועד לפגוע במתקני הגרעין באיראן. עוד דווח כי טרם הוחלט על הגשת כתב אישום

סגן ראש המטות המשולבים בארה"ב לשעבר, הגנרל בדימוס ג'יימס "הוס" קרטרייט, קיבל מכתב התראה שהודיע לו כי הוא נמצא תחת חקירה בחשד להדלפת מידע על תולעת המחשבים "סטוקסנט" שפגעה במתקני הגרעין האיראנים. קרטרייט בן ה-63 הוא הבכיר האחרון שנחקר על ידי ממשל אובמה בחשד להדלפות, כך דיווחה הלילה (שישי) רשת NBC.

טרם התקבלה החלטה במשרד המשפטים של ארצות הברית אם להגיש כתב אישום נגד קרטרייט, מסר גורם המקורב לאירועים ל-NBC. קרטרייט עצמו סירב להגיב לחשדות ועורך דינו מסר "אין תגובה". "הוא אזרח אמריקאי גדול", אמרה סגנית שר הפנים לשעבר בממשל אובמה, אלן טאושר. "כל מה שאני יודעת הוא שקרטרייט תמיד פעל כדי להגן על המדינה ועשה זאת ללא דופי".

תולעת המחשבים "סטוקסנט", נועדה לגרום נזק למפעלי ההעשרה של איראן והפעלתה יוחסה לארה"ב ולישראל. דוח שפורסם בחודש שעבר במגזין "המכון המלכותי לשירותים מיוחדים", וצוטט בעיתון הבריטי "טלגרף", טען כי "סטוקסנט" שיפרה למעשה את יכולותיה הגרעיניות של טהרן.

המתקן להעשרת אורניום בנתנז, אירן. GettyImages
המתקן הגרעיני בנתנז/GettyImages

על פי הדיווח, הפוטנציאל הגרעיני של הרפובליקה האיסלאמית גדל משמעותית לאחר שהתגלתה תולעת הסייבר, שפעלה בשנים 2009-2010. מהדוח עולה כי גילוי התולעת איפשר לאיראנים ללמוד על נקודות תורפה במפעלי ההעשרה שלא היו ידועות להם קודם לכן. כתוצאה, קצב ההעשרה גדל למעשה לאחר גילויה.

בנוסף, הרושם שהתקבל במערב לפיו הכור בנתנז הותקף, איפשר לאיראנים להמשיך להעשיר אורניום, שכן מדינות מערביות פנו לפתרונות דיפלומטים בניסיון לפתור את המשבר. ניתוח של מידע שנאסף על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מעלה כי טהרן ארגנה מחדש את מערך הצנטריפוגות ואף שיפרה אותו. מאז 2010, מספר המכונות שעובדות בכור בנתנז "גדל בהתמדה. סטוקסנט הביא תועלת לאיראן אם, אכן, מנהיגיה מעוניינים בנשק גרעיני", ציינה מחברת הדוח, איוואנקה ברזשקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully