וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית חם? ונצואלה הסכימה להעניק מקלט מדיני לסנודן

לאחר שביקש משלל מדינות מקלט מפני רשויות החוק האמריקניות שבעקבותיו, ייתכן כי נמצא פתרון למדליף פרשת המעקבים האמריקנית. "בשם הכבוד של אמריקה" הסביר נשיא ונצואלה

האם לאחר שבועיים בהם הוא שוהה בטרמינל הנוסעים בשדה התעופה במוסקבה, מצא המדליף האמריקני אדוארד סנודן "בית חם" אשר יקבלו לחיקו, על אף (ואולי אף בגלל) היותו מבוקש על ידי רשויות החוק בארצות הברית?

נראה כי לפי נשיא ונצואלה, ניקולאס מדורו, התשובה לשאלה שלעיל הינה: כן. במסגרת נאום טלוויזיוני שנשא הלילה (שבת) לכבוד יום העצמאות של ונצואלה, הודיע מדורו כי החליט להיענות לבקשותיו למקלט מדיני של סנודן, מדליף פרשת המעקבים האמריקנית. "בשם הכבוד של אמריקה", אמר מדורו, "החלטתי להציע מטעמים הומניטריים מקלט מדיני לאדוארד סנודן". מוקדם יותר הודיע נשיא ניקרגואה, דניאל אורטגה, כי אף הוא קיבל בקשה למקלט מדיני מסנודן בן ה-30, וכי הוא עשוי להסכים לבקשה "במידה והנסיבות יאפשרו".

הפגנה לשחרור אדוארד סנודן. ברלין, יולי 2013. רויטרס
הפגנת תמיכה באדוארד סנודן בברלין/רויטרס

סנודן, שהדליף לכלי התקשורת את קיומה של מערכת הציתותים והמעקב "פריזם", נמלט בחודש שעבר להונג קונג וכפי הנראה שוהה בימים אלה בנמל התעופה שרמטייבו ברוסיה. מאז נמלט מארצות הברית, שלח סנודן בקשות למקלט מדיני לכ-20 מדינות, ביניהן: רוסיה, אוסטריה, איטליה, אירלנד, ונצואלה, ברזיל, הולנד, קובה, פינלנד, צרפת, גרמניה, הודו, ניקרגואה, נורבגיה, פולין, בריטניה, ספרד ושווייץ.

לפני כחמישה ימים, שבר לראשונה סנודן את שתיקתו מאז נמלט למוסקבה ופרסם הצהרה באתר "ויקיליקס" בה כתב: "הנשיא אובמה הורה לסגן הנשיא ללחוץ על מנהיגי המדינות מהן ביקשתי מקלט מדיני - לדחות את הבקשות". כמו כן שיגר סנודן מכתב לממשלת אקוודור, בו הודה לה על כך שסייעה לו להגיע לרוסיה ועל כך שהיא בוחנת את בקשתו למקלט מדיני. עוד טען סנודן במכתב, כי ארצות הברית רודפת אותו בצורה בלתי חוקית. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, התייחס לשהות המבוקש האמריקני בשטח ארצו והבהיר כי אין בכוונתו להסגיר את סנודן לידי ארצות הברית. "אם הוא מעוניין ללכת למקום אחר ומישהו מוכן לקבל אותו – אז בבקשה", אמר הנשיא הרוסי, "אך אם הוא רוצה להישאר כאן, יש תנאי אחד – הוא חייב להפסיק בפעולות שמטרתן לפגוע בבעלי בריתנו האמריקנים".

אדוארד סנודן, מדליף פרשת הריגול האלקטרוני בארצות הברית. הונג קונג, מאי 2013. רויטרס
מדורו מנצל את בקשתו למקלט מדיני כדי להמשיך לנגח את ארצות הברית?/רויטרס

ביום רביעי האחרון, נאלץ מטוסו של נשיא בוליביה איבו מוראלס לסטות ממסלול הטיסה שלו ממוסקבה לאמריקה הדרומית ולנחות באוסטריה, זאת משום שהרשויות בצרפת ובפורטוגל לא התירו לטייסים לחצות את המרחב האווירי שלהם, בחשד שהמטוס מבריח את סנודן לתחומי אמריקה הלטינית. לאחר שהתברר כי סנודן אינו על המטוס, המריא בחזרה מטוסו של מוראלס, אשר זעם על שאירע ואיים כי יסגור את השגרירות האמריקנית בארצו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully