וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום שישי של ההתנגדות": תומכי מורסי ייצאו בצהריים לרחובות

5.7.2013 / 0:01

הקבוצות האיסלאמיות קראו לאזרחים להפגין אחרי תפילות יום השישי נגד הצבא ומעצר הבכירים: "מגנים את פעולות המשטרה שכבר הביאו להרג". שר החוץ לקרי: "לא הייתה הפיכה צבאית"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

הקבוצות האיסלאמיות במצרים, בראשותן תנועת "האחים המוסלמים" של הנשיא מוחמד מורסי שהודח אתמול, קראו אמש (חמישי) לאזרחי מצרים לצאת היום לרחובות הערים ולהפגין נגד ההפיכה הצבאית, במסגרת "יום שישי של ההתנגדות", כהגדרתם. "הקואליציה הלאומית לתמיכה בלגיטימיות (של מורסי)" הודיעה כי היא "קוראת לעם המצרי להגיע לרחובות אחרי תפילות יום השישי, לנוע באופן שקט ולהתנגד להפיכה הצבאית ולמעצרם של בכירי התנועה".

הפיכה במצרים – כותרות אחרונות
בית המשפט במצרים פתח בחקירה נגד מוחמד מורסי
בעולם מגיבים להפיכה: בין רתיעה לשמחה לאיד
נשיא זמני הושבע במצרים: "נתקן את דרך המהפכה"
אלפים הפגינו בסיני נגד הצבא: "הכרזת מלחמה"
"הצבא הדיח את מורסי לאחר שסירב לצאת לגלות"

תומכים של הנשיא המודח, מורסי, מפגינים מול האוניברסיטה בקהיר, מצרים יולי 2013. AP
מחר הוא יומם של התומכים? מפגינים עם תמונתו של הנשיא המודח מורסי ליד אוניברסיטת קהיר, היום/AP

את ההודעה מסרה הקבוצה במסיבת עיתונאים שכונסה במסגד בפרברי קהיר, שם שוהים מאז השבוע שעבר תומכיו של מורסי. מאז שלשום מקיפים את המסגד כוחות צבא משוריינים, אולם הם לא התערבו במחאה שהייתה במקום. באתר האינטרנט של התנועה נכתב: "אנו קוראים למפגינים להראות איפוק ומחויבות לרגיעה. אנו מגנים פעולות של המשטרה שכבר גרמו להרג, מעצרים, פגיעה בחופש הביטוי וסגירת ערוצי הטלוויזיה".

בתוך כך, לאחר שארה"ב מסרה כי תבחן את המשך הסיוע הכלכלי למצרים, אמר שר החוץ המצרי מוחמד כאמל עאמר כי הבהיר בשיחה טלפונית עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי שהדחתו של מורסי אין משמעותה "הפיכה צבאית". "הצד האמריקני הוא שותף אסטרטגי של מצרים והרווחה של מצרים חשובה להם", אמר עאמר שהגיש את התפטרותו למורסי ביום שלישי אך לעת עתה נותר בתפקידו לפחות עד להקמת ממשלה זמנית. "אני מקווה שהם קוראים את המצב בדרך הנכונה, לפיה זו לא הפיכה צבאית בשום צורה", הוסיף. "זה היה למעשה רצונו המכריע של העם".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
תומכים של הנשיא המודח, מורסי, מפגינים מול האוניברסיטה בקהיר, מצרים יולי 2013. AP
כוחות צבא משוריינים בקהיר/AP

אלפי תומכים של מורסי הפגינו אמש בערים בהירה ובני סוויף נגד ההפיכה הצבאית. המפגינים הניפו את תמונתו של מורסי ושלטים שעליהם נכתב "לגיטימיות היא הקו האדום" וקראו קריאות בוז לשלטון הצבאי. בתקשורת המצרית אף דווח כי חלק מהמפגינים הסתערו על מבני ממשל במהלך ההפגנות. מוקדם יותר היו עימותים בין תומכי מורסי לבין כוחות צבא ומשטרה בכיכר א-נהאדה שליד אוניברסיטת קהיר.

מוקדם יותר אמר אחד מבכירי האחים המוסלמים, מוחמד בלתאגי, כי אין בכוונת התנועה לנקוט אלימות בעקבות ההפיכה הצבאית, אך הזהיר כי היא תביא ל"התנגדות אלימה מצד קבוצות אחרות". לטענתו, "העמדה של העולם החופשי, הדוחפת את המדינה למצב של כאוס, וגורמת לקבוצות אחרות לשוב לרעיון של שינוי באמצעות כוח".

תנועתו של בלתאגי ספגה אתמול מכה קשה עם מעצרו של מנהיגה, "המדריך הכללי" מוחמד בדיע. ככל הנראה, בדיע נעצר כבר אתמול בלילה בעיירת הנופש מאסרה מטרוח שממערב לקהיר. לפי הדיווח, הוא שהה בווילה בבעלותו של איש עסקים הקשור לאחים המוסלמים. קודם לכן הוצא צו מעצר גם נגד סגנו, חיירת שאטר. בדיע, כמו גם סגנו, מואשם בהסתה לאלימות, כולל בעבירה של עידוד להרג מפגין במהומות בבירה בתחילת השבוע.

עדלי מנסור מושבע לנשיא זמני. יולי 2013. רויטרס
הנשיא הזמני של מצרים, עדלי מנסור/רויטרס

גם מורסי, שעד אתמול כיהן כנשיא מצרים, הפך אתמול לחשוד, עם פתיחתה של חקירה נגדו בגין בזיון בית המשפט. 15 בכירי דת מצרים נוספים חשודים גם כן בעבירה זו, ויציאתם מהמדינה נאסרה. לפי שעה לא ידוע היכן נמצא מורסי, ששלשום דווח כי שוהה במתקן של משרד ההגנה, לשם הובל בידי המשמר הנשיאותי. אתמול בצהריים הושבע בקהיר נשיאה הזמני של מצרים, נשיא בית המשפט לחוקה עדלי מנסור. מנסור אמר כי בכוונתו "לפעול כדי לתקן את דרך המהפכה". את הדחתו של מורסי כינה "הישג גדול".

(עדכון ראשון: 20:39)

תומכי האחים המוסלמים מתעמתים עם משטרת מצרים ליד בית המשפט החוקתי. 4 ביולי 2013. רויטרס
מפגינים איסלאמים מתעמתים עם כוחות הביטחון, היום בקהיר/רויטרס
תומכים של הנשיא המודח, מורסי, מפגינים מול האוניברסיטה בקהיר, מצרים יולי 2013. AP
תומכים של הנשיא המודח, מורסי, מפגינים מול האוניברסיטה בקהיר, מצרים יולי 2013/AP
תומכים של הנשיא המודח, מורסי, מפגינים מול האוניברסיטה בקהיר, מצרים יולי 2013. AP
תומכים של הנשיא המודח, מורסי, מפגינים מול האוניברסיטה בקהיר, מצרים יולי 2013/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully