וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם מגיבים להפיכה: בין רתיעה לשמחה לאיד

אחרי האירועים הדרמטיים במצרים, גרמניה מודאגת מיכולתו של המשטר הזמני לשרוד, איראן מברכת אך חוששת מהמשך האלימות, טורקיה מאשימה את המערב - ואסד מנסה לגנוב את ההצגה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

יממה לאחר הדחתו הדרמטית של נשיא מצרים מתפקידו על ידי הצבא, גובר החשש ברחבי העולם מהכיוון אליו הולכת מצרים ביום שלאחר מוחמד מורסי. הדאגה העיקרית של המנהיגים היא שהתמוטטותו המהירה של השלטון בן השנה של האחים המוסלמים תוביל את מצרים לסחרור ארוך, שיעמיד בסיכון את המשטר הדמוקרטי, דבר שייגרר למלחמת אזרחים.

שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, אמר הבוקר (חמישי) כי לונדון מוכנה לעבוד עם "הסמכות הגבוהה במצרים", למרות שהיא מתנגדת להפיכה הצבאית. "המצב במצרים מסוכן כעת", אמר, וביקר את מהלך ההדחה של הצבא. הייג הבהיר כי "בריטניה אינה תומכת בהתערבות צבאית כדרך אפשרית לפתרון מחלוקות במשטר דמוקרטי. אנו קוראים לכל המפלגות לנוע קדימה, להימנע מאלימות ולהציג מנהיגות בעלת חזון שוויוני לשם השבתה של מצרים לפסים דמוקרטיים".

שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, משוחח עם עיתונאים לאחר כינוס שרי החוץ של האיחוד האירופי, בריסל, 23 בינואר 2012. רויטרס
"קוראים לכל הצדדים להפגין איפוק". הייג/רויטרס

שר החוץ של גרמניה, גידו וסרטוולה, אמר כי מצרים זקוקה לקיים דיאלוג הכולל את כל הגורמים הפוליטיים. "זו הדרך היחידה למנוע עיכוב בהתפתחות הדמוקרטיה", נכתב בחשבון הטוויטר של משרד החוץ הגרמני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

אובמה: בוחנים את המשך הסיוע למצרים

קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי, הביעה חשש מהתמוטטות המשטר הדמוקרטי במצרים, וקראה לראשי המדינה "לשוב לתהליך הדמוקרטי, כולל בחירות לנשיאות ולפרלמנט ואישור של החוקה". אשטון הוסיפה כי היא מקווה ש"השלטון החדש במצרים ייצג את האינטרסים של כל אזרחי המדינה". בנוסף, היא הדגישה את החשיבות העליונה שהיא מייחסת לשמירת זכויות האדם והאזרח הבסיסיות במסגרת שלטון החוק.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס כבר אמש לאירועים במצרים. הוא הבהיר שהוא "מודאג מאוד" מההפיכה הצבאית, וקרא להשיב את השלטון לידיים אזרחיות במהירות האפשרית. אובמה קרא לכל הצדדים להימנע מאלימות ואמר שהוא מצפה מהצבא להגן על זכויות המפגינים. "ארצות הברית עוקבת אחר המצב הנזיל במצרים, ואנו מאמינים כי בסופו של דבר רק אזרחי מצרים יוכלו לקבוע את עתידה של המדינה", אמר אובמה. הוא הוסיף כי בעקבות ההתפתחויות ביממה האחרונה, הוא הנחה את הגורמים הרלוונטיים לבחון את ההשלכות של האירועים מבחינת החוק האמריקני, בכל הנוגע להמשך הסיוע מצד ארצות הברית לממשלה במצרים. במקביל נמסר כי ארה"ב פינתה את מרבית הסגל מהשגרירות בקהיר.

קהיר אחרי ההודעה על הדחת נשיא מצרים מוחמד מורסי. 3 ביולי 2013. AP
חיילים צופים בזיקוקים אמש במרכז קהיר, אחרי ההודעה על הדחת מורסי/AP

באיראן בירכו על ההפיכה. דובר משרד החוץ האיראני, עבאס עראקג'י, הדגיש את החשיבות של הכרה בזכויות העם המצרי. עם זאת, על פי הדיווח בסוכנות הידיעות האיראנית "מהר", איראן מודאגת מהמשך העימותים במצרים בין מתנגדיו של מורסי לבין תומכיו. "למרבה הצער, האי-שקט בימים האחרונים השאיר כמה הרוגים ופצועים, אולם על המצרים להיות מאוחדים ולעצור את האלימות", אמר הדובר.

גם בערב הסעודית בירכו על הסתלקותו של מורסי. המלך עבדאללה שיגר אגרת ברכה לנשיא הזמני של מצרים, עדלי מנסור: "בשם אזרחי ערב סעודית ובשמי, אני מברך את הנהגת מצרים בתקופה קריטית והיסטורית זו".

אסד באיתות למורדים: האיסלאם הפוליטי לא עובד

אולם, לצד הדגש שהציבו רוב מנהיגי העולם המערבי על שימור המשטר הדמוקרטי במצרים, וחשיבותו לשם המשך השמירה על הסדר והחוק במדינה המשוסעת, נשמעו גם תגובות ברוח שונה.

נשיא סוריה, בשאר אסד, אמר כי התהפוכות במצרים מהוות מפלה לאיסלאם הפוליטי. "שליטת הדת בפוליטיקה תפיל שלטון בכל מקום בעולם", אמר.

יו"ר ועדת יחסי החוץ של הפרלמנט הרוסי, אלכסיי פושקוב, טען כי "האירועים האחרונים במצרים מוכיחים ש'האביב הערבי' לא הוביל לתחייה דמוקרטית, אלא לכאוס". לדבריו, "דמוקרטיה לא יכולה להוות תרופה נגד כל המחלות, במיוחד לא במדינות שאינן שייכות לעולם המערבי. בחברה דמוקרטית דברים כאלה לא היו מתרחשים, במיוחד לא מצב כזה שבו בתוך שנה מצב הרוח של ציבור הבוחרים משתנה בצורה כל כך קיצונית". פושקוב הוסיף כי להערכתו, המצב הנוכחי במצרים משמש תמרור אזהרה לכל האזור.

לצד זאת, הודיעה הבוקר מפלגת הצדק והפיתוח בטורקיה, שבראשה עומד ראש הממשלה הטורקי רג'פ טייפ ארדואן, כי ההפיכה במצרים היא "סימן לנחשלות". דובר המפלגה, חוסיין צ'ליק, טען כי כמה ממדינות המערב תמכו בהפיכה, שבמהלכה הודח הנשיא המצרי מוחמד מורסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully