וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים שיבטו עכבר בעזרת טיפת דם בודדת

צוות יפני הצליח ליצור שיבוט של עכבר בשיטה נוחה, זמינה ובעיקר הומאנית יותר מאשר השיטה שהייתה מוכרת עד כה. חידושם היה בכך שעשו שימוש בתאים בוגרים ממחזור הדם

מדענים מיפן הצליחו לאחרונה להביא לפריצת דרך באופן בו היה מוכר עד היום לעולם המדע תהליך השיבוט של בעלי חיים. בעזרתה של טיפת דם בודדת מזנבה של נקבת עכבר, הצליחו המדענים ליצור שיבוטים של אותה נקבה, כאשר תוחלת החיים שלה ופוריותה לא נפגעו.

עד כה, שיטת השיבוט שהייתה מוכרת לעולם המדע כללה חילוץ של תאי דם לבנים מבלוטות הלימפה, מח העצם או הכבד. חידושם המרכזי של החוקרים ממרכז ריקן (Riken) בעיר צוקובה ביפן, הינו היכולת לחלץ תאי דם לבנים מפותחים ממערכת הדם המחזורית הזורמת בעורקי גופה של החיה ה"תורמת", כדוגמת טיפת הדם שהוקזה מזנבה של נקבת העכבר.

עכבר מעבדה חום. AP
בעזרת השיטה החדשה, לא יהיה צורך בהמתת החיה ממנה נלקחו תאי הדם הלבנים/AP

לשיטה זו ישנם מספר יתרונות משמעותיים על פני השיטה שהייתה נהוגה עד כה. ראשית, זמינותם וקלות חילוצם של תאי דם לבנים אלו הינה גדולה יותר. שנית, ניתן להשתמש בתאי הדם מיד לאחר איסופם ואין כל צורך בביצוע המתת חסד לחיה ממנה נלקח הדם.

תהליך השיבוט עצמו אותו ביצעו החוקרים היפנים דומה לתהליך השיבוט של הכבשה המפורסמת "דולי" ששובטה בסקוטלנד בשנת 1996. לאחר חילוץ גרעין התא מתאי הדם הלבנים שחולצו, מועבר הגרעין לביצית לא מופרית אשר הגרעין שלה הוסר.

הכבשה דולי. AP
דולי - הכבשה המפורסמת בעולם/AP

צוות חוקרים אחר, המקושר למכון המחקר היפני חשף לאחרונה כי הצליח לשבט 600 עכברים מעכבר תורם אחד לאחר 25 סבבי שיבוט. מטרתו של מחקר זה הינה לבחון את האפשרות לבצע שיבוטים בהיקף נרחב למטרות "ייצורן" של חיות למטרות חקלאות ולמטרות שימור זנים נכחדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully