וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קילוף" גנום הבננה מעניק תקווה חדשה לפרי הצהוב

מדענים הצליחו לפענח במלואו את ה-DNA של הבננה, מרכיב מרכזי בתזונתם של מאות מיליונים. החוקרים מקווים שבעתיד ניתן יהיה להשביח את הפרי, שגידולו נעשה קשה יותר ויותר

7,000 שנה אחרי שהאדם הצליח לביית את הבננה, וחודשיים אחרי ריצוף גנום העגנביה, מדענים פענחו בהצלחה את הגנום המלא של הפרי הטרופי הצהוב, שהוא למעשה עשב גדול. הפרי המזין - והטעים, בעיני רבים - התגלה לראשונה בדרום-מזרח אסיה, ומהווה מרכיב חשוב בתזונתם הבסיסית של מאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם. לפני כעשר שנים, קבוצה של מדענים טענו כי הבננות מצויות בסכנת הכחדה משום שהן איבדו את יכולתן הטבעית להתגונן מפני מחלות, והזהירות כי נעשה קשה יותר ויותר לגדלן. כעת, עם פיענוח רצף הדי-אן-איי של הבננות, התעוררה שוב התקווה כי המדע יוכל לתרום לשרידותן של הבננות.

תקווה חדשה: הגנום המלא של השד הטסמני שובט בהצלחה

בננה במוזיאון לאומנות מודרנית בניו יורק. AP
"בננה בבונקר", יצירה במוזיאון לאומנות מודרנית בניו יורק/AP

החוקרים, צוות של 14 מדענים משבע מדינות באירופה ושניים מארצות הברית ומאוסטרליה, פרסמו את ממצאיהם בכתב העת המדעי Nature. לדברי החוקרים, ריצוף גנום הבננה, ששמה המדעי הוא Musa (מוז בעברית) מהווה פריצת דרך בחקר עולם הצומח. "הגישה המלאה שקיבלנו לגנום של הבננה הוא מפתח לזיהוי הגנים שאחראים לחלקים בעולם החקלאות, בהם מאפיינים שאחראים על איכות הפרי ועל עמידותו בפני מזיקים", כתבו.

צמח הבננה נתון לאיום מצד טפילים רבים ופטריות שפוגעות פגיעה אנושה באזורי הגידול שלו. החוקרים מקווים כי מיפוי גנום הבננה יסייע להם לשבט את הבננה ולהשביח אותה, ואף ליצור זנים חדשים שלה שיעמדו בפני מחלות, בהן "מחלת פנמה", וחיידקים שגורמים לפרי להשחיר במהרה. עם זאת, נראה שיחלוף זמן עד שהבננה תהפוך לצהובת-עד: הגנום של הבננה מכיל 36,500 גנים, עשרות אלפי יותר גנים מזה שמעריכים שיש ברצף האנושי.

עוד בנושא:
תיבת נוח גנטית: יצרו תאי גזע של חיות בסכנת הכחדה
ובסין, החזיר שעלה לכותרות שובט לשישה העתקים

(עדכון ראשון: 22:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully