וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציון דרך קטלני בטקסס הלילה: ההוצאה להורג ה-500

קימברלי מקארתי, שהורשעה ברצח קשישה, קיבלה זריקה קטלנית והצטרפה ל-499 בני אדם שסיימו את חייהם במדינה המובילה בהוצאות להורג בארה"ב

ציון דרך שנוי במחלוקת בטקסס: הלילה (חמישי) בוצעה בכלא האנטסוויל שבמדינה ההוצאה להורג ה-500 במספר מאז שהעונש הותר מחדש בחוק בשנת 1976 – מאורע שהצית מחדש את הדיון המוסרי בעד ונגד העונש החמור ביותר. הנידונה למוות ה-500 היא קימברלי מקארתי בת ה-52, שהורשעה ברציחתה של קשישה בת 70 במהלך שוד שביצעה ב-1997. מקארתי דקרה את הקשישה בסכין קצבים והיכתה אותה בעזרת מנורה עד שזו מתה מפצעיה. מועד העונש של מקארתי, שהורשעה במעורבות בשני מעשי רצח נוספים, כבר נדחה פעמיים השנה. גם הפעם ביקש סנגורה לעכב את ביצוע העונש, בטענה שהתביעה גרמה להוצאתם של כמה שחורים מחבר המושבעים.

עונש המוות נהוג כיום ב-34 מדינות בארצות הברית, וטקסס היא המדינה ה"מובילה" במספר ההוצאות להורג. לפי נתונים של מרכז המידע בנושא עונש המוות, ארגון המתנגד להוצאות להורג, וירג'יניה, שבה הוצאו להורג 110 בני אדם מאז אמצע שנות ה-70, ניצבת במקום השני בדירוג. אחריה אוקלהומה שהוציאה להורג 104 בני אדם, ופלורידה, שבה נגזר העונש הכבד על 77 בני אדם.

מכיסא חשמלי לזריקה

קריסטין הולה, העומדת בראש הקואליציה לביטול עונש המוות, טענה כי העונש לא מרתיע מביצוע פשעים עתידיים. היא אמרה ל-USA TODAY כי לפחות בכל הנוגע לחמישה מורשעים שהוצאו להורג, היה "חשש כבד" שהם היו חפים מפשע. "המערכת מלאה בספקות ובטעויות, וזהו צעד שאי אפשר להחזיר לאחור", אמרה.

מנגד טען דודלי שארפ, מארגון התומך בהוצאות להורג, כי הענישה דווקא מרתיעה חלק מהפושעים, וחשוב מכך – עושה צדק עם משפחותיהם של הקורבנות. "רוצחים שהוצאו להורג לא פוגעים או רוצחים פעם נוספת", הסביר שארפ. סקר שנערך בשנה שעברה על ידי אוניברסיטת טקסס הראה כי רוב ניכר של כשני שלישים מתושבי המדינה תומך בעמדתו של שארפ.

הכל חוץ מפואטיקה: כשנידון למוות מסכם את חייו במאה מלים

כסא חשמלי המשמש להוצאה להורג בכלא בנשווייל, טנסי. Mark Humphrey, File, AP
"המערכת מלאה בספקות ובטעויות". כיסא חשמלי המשמש להוצאה להורג במדינת טנסי/AP, Mark Humphrey, File

ההוצאות להורג בטקסס החלו עוד בשנות ה-20 של המאה הקודמת, והן בוצעו ברובן באמצעות כיסא חשמלי. 361 בני אדם הוצאו שם להורג עד שנת 1972, אז החליט בית המשפט העליון כי עונש המוות הוא "אכזרי ויוצא דופן". ב-1976 הוחלט כאמור כי העונש חוקי, ומאז סיימו את חייהם בדרך זו 138 בני אדם נוספים, באמצעות זריקה קטלנית.

מוקדם יותר אתמול קרא ארגון זכויות האדם הבינלאומי "אמנסטי" לעצור את הוצאתה להורג של מקארתי ולהימנע באופן כללי מהשימוש בעונש זה. "עונש המוות בטקסס הוא שרירותי, מגמתי ולא חף מטעויות", אמר בריאן אוונס, מנהל הקמפיין לביטול עונש המוות באמנסטי אינטרנשיונל בארצות הברית. "זה עוול עמוק ובלתי הפיך. עונש המוות הוא אכזרי, בלתי אנושי ומשפיל". לדברי הארגון, "מדובר בהפרה של הזכות לחיים כפי שהוצהרה בהכרזה האוניברסלית על זכויות האדם". עוד טען הארגון כי בין 499 המוצאים להורג בטקסס היו "אסירים שסבלו ממחלת נפש חמורה או מפיגור שכלי, ונאשמים שקיבלו ייעוץ משפטי לוקה בחסר בקרב המשפטי על חייהם". בארגון טענו כי שיעור גדול במיוחד מבין המוצאים להורג הם אפרו-אמריקנים, הרבה יותר משיעורם באוכלוסיית טקסס.

(עדכון ראשון 23:30)

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully