וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים מוכות רק רוצות לחזור לחיים, והמדינה מעכבת

על אף שהכנסת הקודמת כבר אישרה את החוק הקובע מענק הסתגלות לנשים מוכות אשר יוצאות מהמקלט ומתחילות מחדש את חייהן, משרד הרווחה מחכה לאישור תקציב המדינה כדי להעביר הכסף

החוק עבר, ח"כים בירכו, אך מאות נשים נפגעות אלימות שיצאו ממקלט לנשים מוכות לא מקבלות את מענקי היציאה שהובטחו להן בטענה שתקציב המדינה טרם אושר. מצב זה גורם לנשים רבות לחזור לבני זוגם המכים או לחיות כשאינן יודעות מהיכן תגיע הארוחה הבאה.

בנובמבר 2012 אישרה הכנסת את חוק שרותי רווחה הקובע "מענק הסתגלות" לנשים מוכות, שיזמו חברי הכנסת דב חנין וזהבה גלאון. החוק מבטיח מענק בגובה 8,000 שקלים לנשים ששהו במקלט לנשים מוכות 60 יום לפחות ולא חזרו לביתן. נשים ששהו במקלט עם ילדיהן צפויות לקבל תוספת של אלף שקלים עבור כל ילד. עוד קבע החוק כי המענק לא ייחשב כהכנסה בחישוב זכאות האישה להבטחת הכנסה. עד לאישור החוק קיבלו חלק מהנשים סכומי כסף מינוריים במידה ונותרו רזרבות בתקציב משרד הרווחה, בכפוף להמלצת צוות המקלט.

אילוסטרציה. אורי לנץ
החוק נועד לסייע למאות נשים בשנה ברגע הקריטי בו הן יוצאות מהמקלט/אורי לנץ

אלא שקיומו של חוק מסתבר, אינו תמיד מספיק כשמשרד הרווחה נאחז באי אישור התקציב לשנת 2013 כעילה לאי תשלום מענקי היציאה, והנשים - שיסתדרו. אלא שהן לא מסתדרות ונאלצות לבחור בין חזרה לביתן, לחיים עם גבר מכה, או לחיות יומיום בלי לדעת אם מחר תהיה ארוחה לילדיהן או לא. "היינו במקלט 11 נשים, וחצי חזרו לבעלים כי פשוט לא הייתה להן ברירה, מגיעים למצב שהמקרר ריק ופשוט לא יודעים איך לאלתר" אומרת חלי, אם לשניים שיצאה מהמקלט בנובמבר האחרון וטרם קיבלה את המענק, "כשעבר החוק כולן במקלט שמחו, ידענו שנוכל להתחיל מחדש, אבל ברגע שיוצאים מגלים שלאיש לא באמת אכפת, צריך להיאבק על כל זכות, גם כשעבר החוק. הבעיה היא שהרעב של הילדים לא מבין שהתקציב עוד לא עבר וצריך אוכל כל יום. כל יום מאלתרים מחדש ואני לא אשקר, יש רגעים שאני לא מצליחה".

החוק נועד לסייע למאות נשים בשנה ברגע הקריטי בו הן יוצאות מהמקלט, לרוב חסרות כל, כשעליהן להתחיל את חייהן במקום חדש. מדובר בהשכרת דירה, מציאת עבודה, תשלום חשבונות, תשלום לבתי ספר וגנים, רכישת בגדים וציוד לילדים ועוד ועוד, והכל באותה נקודת זמן.

"מדובר בחוק שהנשים ואנחנו חיכינו לו בקוצר רוח ועכשיו ממתינים ליישומו" אומר עו"ד נח קורמן, יו"ר עמותת בת מלך המפעילה שני מקלטים לנשים דתיות וחרדיות, "הוא הופך מהותי עוד יותר במיוחד עכשיו, לקראת סוף שנה כשהנשים עוזבות עם תום שנת הלימודים של הילדים והקושי הוא עצום. יציאה ממקלט לחיים עצמאיים זה מהלך קשה כשהמחסום פעמים רבות הוא האפשרות לקיום כלכלי והסיוע הזה נדרש להמשך ולו רק כדי שמה שהמדינה השקיעה בחודשים בהם הנשים שהו במקלטים לא ירד לטמיון. זה לא יפתור את כל הבעיות אבל זו התחלה".

דב חנין. נמרוד סונדרס
יש לעגן בחקיקה את האחריות לביצוע חוקים חברתיים גם במצבי מעבר תקציביים. ח"כ חנין/נמרוד סונדרס

ח"כ דב חנין, מיוזמי החוק, קורא לעגן בחוק גם את ההתנהלות בימי מעבר תקציביים. "זו לא הפעם הראשונה שהממשלה מפרה חוק - אבל הפעם זו פגיעה בנשים הזקוקות לעזרה מיוחדת", אומר חנין, "בדיקת עמידתה של הממשלה בדרישות כל החוקים החברתיים חייבת להיות תנאי מוקדם לאישור התקציב. כמו כן יש לעגן בחקיקה את האחריות לביצוע חקיקה חברתית גם במצבי מעבר תקציביים כמו שקורה כרגע".

ממשרד הרווחה נמסר: "בשנה האחרונה, כמאה נשים נפגעות אלימות וילדיהן, שיצאו מהמקלטים לדיור עצמאי, קיבלו סיוע בגובה מענק ההסתגלות. לכשיתקבל תקציב המדינה לשנה זו נוכל ליישם את החוק במלואו ולממש את זכאותן של הנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully