וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: הכיתות בישראל הן מהצפופות בעולם המערבי

25.6.2013 / 14:28

מדוח ה-OECD לשנים 2011-2010 עולה כי ישראל משקיעה 3,000 דולר פחות בכל תלמיד לשנה מממוצע הארגון, ושכר המורים נמוך מהממוצע. עם זאת, היא במקום ה-2 מבחינת שיעור הלומדים

הכיתות בישראל עדיין צפופות יותר, ההוצאה על כל תלמיד נמוכה יותר וגם מספר שעות ההוראה – כך עולה מדוח "Education at a Glance" לשנת 2013 שפרסם ארגון ה-OECD. מדובר בדוח שנתי שבוחן את מערכות החינוך ב-34 המדינות החברות בארגון וכן בכמה מדינות נוספות. הדוח, שנוגע לשנים 2011-2010, בוחן בין היתר את הקשרים בין ההשקעה בחינוך לבין רמת האבטלה, המשבר הכלכלי העולמי ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מספר שעות ההוראה הפרונטליות גבוה מהממוצע/מערכת וואלה!, צילום מסך

סך ההוצאה הלאומית על חינוך בכל שלבי החינוך, מהגן ועד להשכלה גבוהה, עומד בישראל על כ-7.4% מהתמ"ג, לעומת ממוצע של כ-6.3% ב-OECD, אולם הסכום שמשקיעה המדינה בכל תלמיד עומד על קצת מעל 6,000 דולרים לשנה, נמוך מהמוצע בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, שעומד על יותר מ-9,000 דולרים לתלמיד. באשר לשכר המורים, עולה כי רמת השכר של המורים בישראל בכל שלבי החינוך נמוכה יותר ממוצע ה-OECD. כך למשל, שכר של מורה בחינוך היסודי הוא 71% ממוצע שכר מורה בפועל בארגון.

על פי משרד החינוך, הסיבות העיקרית להוצאה הנמוכה לכל תלמיד בישראל היא מיקומה הנמוך של ישראל מבחינת שכר המורים ביחס לממוצע ה-OECD ומספר התלמידים הגבוה בישראל – ומכאן, מספר התלמידים הגבוה בכיתה – משפיעים על הוצאה נמוכה לתלמיד. לעומת זאת, ריבוי שעות הלמידה בממוצע לתלמיד בבתי הספר בכל השלבים, ומיעוט שעות ההוראה בממוצע למורה, יוצרים מגמה הפוכה ומגדילים את ההוצאה לתלמיד בישראל.

נקודת אור: ישראל במקום השני מבחינת שיעור הלומדים

מנתוני 2011 עולה כי מספר שעות ההוראה הפרונטליות והפרטניות בשנה למורה בחינוך היסודי בישראל, 842 שעות למורה, גבוה ממוצע ה- OECD, שהוא 790 שעות למורה, אולם נמוך יותר בחטיבת הביניים – 614 לעומת 709, ובחטיבה העליונה – 521 לעומת 664. מבחינת מספר שעות הנוכחות, מורה בישראל נוכח פחות שעות עבודה מממוצע ה-OECD ומרוב מדינות הארגון בכל שלבי החינוך.

צפיפות התלמידים בכיתה גדולה יותר בישראל בכ-29% בחינוך היסודי – 27.3 תלמידים בכיתה לעומת 21.2 תלמידים בממוצע ה-OECD. בחטיבות הביניים בישראל מספר התלמידים בכיתה היה 28.7 תלמידים ב-2011, לעומת 23.3 בממוצע ה-OECD. בחינוך היסודי ישראל נמצאת במקום השלישי מתוך 27 המדינות שנבדקו באותה שנה מבחינת צפיפות התלמידים בכיתה, ובמקום הרביעי מתוך 25 מדינות בחטיבות הביניים. בגנים הציבוריים בישראל, לעומת זאת, ממוצע התלמידים הוא 12.2 ילדים לכל גננת או סייעת, כאשר ממוצע ה-OECD עומד על 11.5.

לעומת זאת, מהדוח עולה עוד כי שיעור הלומדים מקרב כלל האוכלוסייה בישראל גבוה משיעורם במדינות ה-OECD. ישראל נמצאת במקום השני בקרב מדינות ה-OECD בתחום זה, עם שיעור של 29.7% בישראל לעומת ממוצע של 22% במדינות ה-OECD.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
  • עוד באותו נושא:
  • חינוך
  • oecd

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully