OECD: שיעור העניים בישראל - הגבוה במדינות הארגון

על פי דוח של ה-OECD שהתפרסם הבוקר, שיעור העניים בישראל עמד בשנת 2010 על 21% ■ גם באי-שוויון בין עניים לעשירים נמצאת ישראל במקום החמישי מבין מדינות הארגון ■ אך למרות זאת, יש גם חדשות טובות

בחג השבועות מעניק ארגון ה-OECD הפתעה לא נעימה בדמות דוח על העוני והאי שוויון בין המדינות החברות בארגון, דוח שישראל "מככבת" בו. על פי הדוח, האי-שוויון בין העניים לעשירים בישראל הינו מבין הגבוהים במדינת ישראל לעומת שאר מדינות ה-OECD, כשהנתון העגום יותר הינו העובדה ששיעור העניים בישראל הינו הגבוהה ביותר מבין המדינות החברות בארגון.

נתחיל מהגלולה המרה ביותר בדוח והיא שיעור העוני בישראל. כאמור על פי הדוח, שיעור העניים בישראל עמד בשנת 2010 על 21% מקרב תושבי המדינה, בעוד ששיעור העוני במדינה בשנת 1995 היה קצת פחות מ-15%. בכך הופכת מדינת ישראל למדינה בעלת שיעור העוני הגבוהה ביותר, כשמקסיקו, טורקיה, צ'ילה וארצות הברית משלימות את החמישייה הראשונה, בהתאמה.

הדוח מציין כי בין השנים 2007 ל-2010 נרשמה ירידה בשיעור העוני בקרב הקשישים (מגיל 65 ומעלה) בעוד שבקרב בני נוער וילדים שיעור העוני ממשיך לעלות.

חמש המדינות עם שיעור העניים הנמוך ביותר במדינות ה-OECD הן: צ'כיה, דנמרק, איסלנד, הונגריה ולוקסמבורג עם שיעור עוני הנע בין 6% בצ'כיה ודנמרק ועד כ-8% בהונגריה ולוקסמבורג. שיעור העוני הממוצע בקרב מדינות ה-OECD עמד בשנת 2010 על כ-11%.

בדוח נטען כי למשבר הכלכלי שפקד את העולם בשנים 2008 - 2009 הייתה השפעה מועטה יחסית על שיעור העוני בעולם, לפחות בשלבים הראשוניים שלו בין השנים 2007 ל-2010 - התקופה שבה בוצע המחקר. המדינות ששיעור העוני שלהם עלה בצורה הניכרת ביותר בעקבות המשבר היו סלובקיה, איטליה, ספרד וטורקיה.

גם בגיזרת האי-שוויון בין העניים לעשירים הדוח לא מספק חדשות טובות עבור ישראל. מדד ג'יני שבוחן את האי-שוויון בהכנסות בין עניים לעשירים מציב את ישראל בחמישייה הראשונה. המדד מורכב מסקאלה שבין 0 ל-1 שבה 0 משמעותו כי ההכנסות בין כלל האוכלוסיה שוות ו-1 משמעותו שההכנסות מתרכזות בידי אדם בודד.

כאמור ישראל נמצאת במקום החמישי מבחינת האי-שוויון בין עניים לעשירים עם נתון של כ-0.37 על מדד ג'ני. מי שמקדימות את ישראל במדד הן צ'ילה, מקסיקו, טורקיה וארצות הברית, בהתאמה, בהן שיעור האי שוויון גדול יותר. הממוצע במדינות ה-OECD עומד על קצת מעל ל-0.3.

קצת חדשות טובות

אך לא הכל שחור עבור מדינת ישראל. לפי הדוח, ישראל הין מבין המדינות הבודדות החברות בארגון שבהן נרשמה צמיחה בהכנסות של כלל משקי הבית במדינה (עשירים וגם עניים) - נזכיר שהמחקר מתייחס לתקופה שבה המשבר הכלכלי העולמי היה בשיאו. אך בדוח מצויין כי במהלך אותה תקופה נרשמה ירידה בהיקף ההכנסה של השכירים, נרשמה עלייה בהיקף ההכנסה של העצמאים ורווחים משוק ההון.